Americká jednička a dvojka dohromady drží třicet procent celého trhu a vzdalují se ostatním.
V diskusích o budoucnosti internetového podnikání se často objevují dva názory, které jsou krajní a protichůdné: jeden tvrdí, že Internet umožní vstup a „účast ve hře“ i sebemenším firmám nebo jednotlivcům, druhý je přesně opačný – právě díky tomu, že konkurenti jsou na Internetu těsně vedle sebe, trh ovládne hrstička gigantů.
Výsledky poslední studie od Nielsen/NetRatings potvrzují spíše druhou hypotézu: hovoří o tom, že z koláče internetových obchodů na americkém Internetu ukusují první dvě firmy, Amazon.com a eBay.com, dohromady skoro třicet procent – to je obrovský podíl vzhledem k tomu, jak velký trh (prakticky všechno, s čím lze na Internetu obchodovat) obě firmy obsluhují.
Studie uvádí, že weby Amazonu navštívilo v březnu 22,8 mil. lidí, eBay.com 19 mil. lidí; to odpovídá 15,1 % a 14,5 % všech nákupů na americkém Internetu v tomto měsíci. A to ještě nejsou přidány výsledky firmy Half.com (obchod se „zlevněným zbožím“), který patří eBay.
Za těmito dvěma giganty je dlouho nic a pak následuje BMG.com, internetový obchod hudebního vydavatele BMG s podílem 4,3 % a pak BarnesandNoble.com s 3,8 %. Zkoumání posledních měsíců navíc ukazuje, že podíl obou gigantů na trhu stále roste – obě firmy se navíc začínají sobě stále více podobat (kopírují jedna druhou a rozšiřují nabídku), takže dnes skutečně jde o dva internetové retailové giganty, kterým není „nic cizí“, kteří chtějí prodávat jakékoli zboží a jakýmkoli způsobem – napřímo nové, napřímo zlevněné, přes afiliační partnery a přes aukci. Využívají tak mocně efektu cross-sellingu, když zákazníka, který vstoupí do kteréhokoli z jejich obchodů, dokáží „protáhnout“ nabídkou svých ostatních obchodů.
Studie dále zkoumala celkové obraty v internetovém retailu na americkém trhu. V porovnání březen 1999/březen 2000 trh vzrostl o 35,6 % a dosáhl čísla (měsíční tržby) ve výši 3,5 miliardy. To je dobré číslo, protože březen minulého roku byl ještě ve znamení velkého utrácení investorských peněz (slevy, reklama atd.), letošní čísla jsou už „po uskrovnění“. Trh roste stále slušně velkou rychlostí – od února do března meziměsíčně o 4 %, což je například výrazně více, než jak rostou obraty v internetové reklamě.