Byly největší, a byly oba ve velké ztrátě: nyní se spojují, aby lépe čelily konkurenčnímu Amazon.com (a nejen jemu). Jak bude vypadat hudební obchod na Internetu?
V určitém okamžiku je spojení tou nejlepší cestou k dalšímu růstu; to je známá pravda a v oblasti Internetu se jí řídí až stovka firem ročně. Naposledy tak učinily dva nejznámější obchody s hudebními CD -
Music Boulevard (též N2K) a o něco větší a sebevědomější
CDNow. Poprvé po řadě případů, kdy jedna firma pohltila druhou, jde o zhruba rovnocené spojení, tedy typický "merger". Firma CDNow vstoupila na burzu až letos, její akcie vylétly na 30 dolarů a spadly na 8, obrat za poslední rok činil 43 mil. USD při ztrátě 37 mil. USD (!); mimochodem, založili ji dvojčata, kteří nyní vlastní 17% firmy. Tržní kapitalizace CDNow je 140 mil. USD. Music Boulevard má tržní kapitalizaci jen 85 mil., na burze je také necelý rok a její akcie také zažili výskok na třicet a pád na pět dolarů; obrat činil 25 mil. USD a ztráta 48 mil. USD (!!). Oba obchody měly v současné době nabídku okolo 300 000 hudebních titulů; po spojení hodlají mít nabídku cca 500 000 titulů - znamená to, že ji budou muset podstatně rozšířit, neboť prostým součtem sortimentu a vytříděním duplicit by k takovémuto nárůstu nedošlo.
Spojení je tedy přirozené - obě firmy si šly dlouhou dobu po krku a obě na tom krvácely: příliš moc i na internetová měřítka. Spojení urychlil vstup knihkupce Amazon.com (obrat 307 mil., ztráta 47 mil., tržní kapitalizace 6 miliard) do oblasti hudby - Amazon je v oblasti považován za giganta s mimořádným jménem a tak není divu, že tváří v tvář takto hrozivému konkurentovi se obě firmy raději udobřily.
Důvod spojení je jasný: ušetřit (plánuje se značné snížení personálu), spojit firmy v jednu, sjednotit marketing a reklamu, vystupovat jednotně vůči dodavatelům (a docílit lepších cen), nemuset se předhánět v cenách.
Živě komentuje: spojení potvrzuje to, co jsem psal již několikrát: na webu není místo pro více obchodníků s velice podobným zbožím. Obě firmy nabízely prakticky totéž, obě rozšiřovaly nabídku stejným tempem, obě se musely předhánět v technických vymoženostech (např. vytváření zakázkových výběrových CD pro zákazníky atd.), oba to stálo příliš mnoho peněz - radost z toho měl samozřejmě zákazník, protože získával CD za ceny, o jakých si v obchodě mohl nechat jen snít, ale obchody byly nad krachem. Mimochodem, je otázkou, kdy se něco podobného začne provádět na českém webu: je už nejvyšší čas, jinak uživatele přestane bavit chodit do českých mravenčích a polofunkčních obchůdků a raději zvolí nákup na webu z USA.
Je ještě nutné poukázat na to,ž e na světě neexistuje jen Amazon a CDNow/N2K. Do světa prodeje knih přes Internet nedávno vstoupilo největší knižní vydavatelství na světě, německý koncern Bertelsmann (u nás mu patří Knižní Klub, ale podobný obchodní koncept aplikuje v řadě dalších zemí). Bertelsmann má oproti Amazon.com nemalé výhody v tom, jak masívní mediální kanály vlastní a jak gigantickou má vlastní produkci; na druhé straně jej na Internetu nikdo nezná. V oblasti CD pak existuje několik dalších prodejců, kteří jsou sice menší než CDNow/N2K, ale ne zanedbatelní - například CDUniverse, Tower Records nebo Virgin.