Důležité soudní rozhodnutí: Intel vyhrál ve sporu s Intergraphem

Překvapivý obrat v případu, ve kterém zatím spíše vítězil Intergraph; akcie Intergraphu prudce padají.
Jako bolestné dědictví minulosti se dá označit dva roky probíhající spor Intelu s grafickou firmou Intergraph z Alabamy. Intergraph, který kdysi vyráběl vlastní čipy na bázi RISCu, se v polovině devadesátých let rozhodl opustit tuto platformu ve prospěch Microsoftu+Intelu a vytvořil ve své době zřejmě nejlepší grafickou architekturu na intelové platformě. Zpočátku ho Intel vyzdvihoval coby nejlepší konvertitu, pak ale došlo k vyostřenému sporu, zastavení veškeré podpory ze strany Intelu a k sérii žalob ze strany Intergraphu.

V počátečních fázích sporu dal soud za pravdu firmě Intergraph, která žádala na Intelu tučné odškodné a přístup k informacím; přístup k informacím umožňujícím další rozvoj dnes zřejmě Intergraph má, soud pokračoval ve věci odškodného a dalších následků. Spor se mezitím dostal k federálnímu soudu a ten v říjnu na svém sezení překvapivě rozhodl ve prospěch Intelu: šlo především o spor o patenty firmy z dob Fairfield Semiconductoru (firmy později získané Intergraphem, nicméně jiná firma National Semiconductor, kterou později využil Intel, těžila z patentů Faircheldu). Tento spor se dnes jeví jako až neuvěřitelně zamotaný a právníci obou stran především uvádějí, že šlo o vztahy v pionýrských dobách čipového byznysu, kdy byly všechny firmy včetně Intergraphu „garážové“ a nevedly se standardní obchodní vztahy.

Rozhodnutí soudu není definitivní, Intergraph ohlašuje, že se odvolá. Ani když Intergraph v tomto případě prohraje, není bez šance, protože se může odvolávat na celkové monopolistické jednání firmy Intel; to ovšem může znamenat další dlouhé měsíce tahanic.

Spor Intergraph vs. Intel je bedlivě sledován: může totiž jít o velmi významný precedens, týkající se spíš než nějakých pradávných patentových sporů vůbec moci supersilné firmy nad slabšími subjekty. V tomto sporu jde o téma, které v jakési přímé řeči zní asi takto: „Věnovali jsme stovky miliónů dolarů na propagaci grafiky nad intelovou platformou v dobách, kdy to nikdo nechtěl a nikdo nekupoval, kdy nebyl dostatečně výkonný ani čip ani operační systém – s tím, že z toho budeme těžit později. Pak si ale Intel usmyslel, že to je příliš významná oblast, než aby v ní mohl nechal hrát nějaký Intergraph, chtěl ji vyhrát sám a rozhodl se Intergraph ´odstřihnout´“. Jenomže naděje, že by soud v tomto případě rozhodl ve prospěch Intergraphu (známe přece podobný dlouhý proces probíhající v softwarovém světě s Microsoftem), se nyní nezdá být moc vysoká.

Váš názor Další článek: Nejčastější chyby tvůrců webových stránek

Témata článku: , , , , , , , , , , ,