Doby, kdy jste si na notebooku zahráli nanejvýš starší hry, jsou pryč. Nová generace mobilních grafik umožňuje plné nasazení 3D aplikací i v maximálních rozlišeních velkých displejů.
ATI Mobility Radeon X800
Čip s označením M28 je srdcem momentálně nejvýkonnější mobilní grafické karty společnosti ATI. Kromě nižších pracovních taktů si nijak nezadá s Radeonem X800 Pro známým z desktopových počítačů. Chlubí se tedy stejnou technologickou výbavou i stejným počtem pixelových pipeline a geometrických procesorů.
Mobility Radeon X800 přináší i do notebooků vymoženosti poslední řady Radeonů: účinnou kompresi normálových map zvanou 3Dc, velmi rychlé víceúčelové jednotky pro provádění kódu pixel shader 2.0b a zajímavost v podobě Temporal anti-aliasingu. Ten střídá snímky s různým rozložením vzorků pro pixely na hranách objektů, což je možné díky jejich programovatelnému umísťování. Výsledkem je, že například 2× vyhlazování vypadá při stejné rychlosti jako 4×. Vše je samozřejmě možné jen při dostatečně vysokém počtu snímků za sekundu, jinak by bylo patrné barevné blikání na hranách objektů. Proto se v takovém případě Temporal AA sám vypne.
Specialitou mobilních čipů ATI Radeon je technologie PowerPlay, která uživateli dovoluje nastavit míru spoření energie. PowerPlay si vyhrazuje jednu záložku v ovladačích, kde máte možnost nadefinovat tři různé stupně výkonu grafické karty ve třech různých režimech napájení notebooku (ze sítě, plně nabitá baterie, částečně vybitá baterie).
I přesto, že pracovní frekvence Mobility Radeonu X800 byly už poměrně vysoké v základním nastavení, dobře vyřešené chlazení a certifikace pamětí nás pobídly k přetaktování. Karta ani v tomto ohledu nezklamala a byla schopna stabilního provozu na 480/880 MHz (jádro/paměti efektivně), čehož jsme dosáhli poslední beta verzí nástroje ATITool.
Pak už si ve výkonu nikterak nezadala s běžným Radeonem X800 Pro, který má ale mnohem větší rozměry i možnosti chlazení, a dosáhla 10 209 bodů v 3DMark03 a 4 425 bodů v 3DMark05. |
nVidia GeForce Go 6800
Čip NV41, který se v současné době už osazuje i do běžných grafických karet GeForce 6800 a 6800 LE pro PCI Express, vznikl odebráním jedné čtveřice pipelines (quad) původní NV40, dobře známé z GeForce 6800 Ultra nebo GT. Tím se ušetřilo přes třicet milionů tranzistorů, o stejný díl snížila spotřeba a také samozřejmě není možné žádné pipeline softwarově odemykat.
GeForce Go 6800 je v současnosti druhou nejrychlejší mobilní grafickou kartou nVidie, tou vůbec nejrychlejší je GeForce Go 6800 Ultra s plným počtem šestnácti pixelových pipeline a taktem jádra ještě vyšším než má stolní GeForce 6800 Ultra (450 oproti 400–425 MHz). Naproti tomu pracovní frekvence GeForce Go 6800 nás mírně zklamaly – 250 MHz pro jádro a 300 (600 efektivně) MHz pro paměti zůstává o pořádný kus za specifikacemi nVidie. Verze s pamětmi DDR3 by na tom měla být podstatně lépe, uvádí se, že pracuje s takty 330/1 000 MHz.
Stejně jako je tomu u desktopové GeForce 6800, dokáže i mobilní Go 6800 navzdory nízkému taktu předvést velmi dobrý výkon. Ten stačí i na hraní s kvalitním 4× vyhlazováním, ne však už na náročný 8× anti-aliasing, kde celoobrazovkový super-sampling vyžaduje mnohem vyšší propustnost, než dokáží nízko taktované paměti nabídnout.
Kritizované pracovní frekvence přímo lákaly ke zvýšení, s pomocí RivaTuneru 2.0 RC15.4 jsme se dostali až na 365/678 MHz, kdy už skóre v 3DMark03 činilo zajímavých 9 372 bodů. Samozřejmě musíte počítat s podstatně vyšší spotřebou, i když stejně jako karta ATI, běží Go 6800 ve 2D pomaleji (125/332 MHz) a šetří i při slabší baterii (200/400 MHz).
Ale GeForce Go 6800 není zajímavá jen svým výkonem, ale přináší také řadu v noteboocích dosud nepoužívaných technologií: shader model 3.0, zrychlení práce se stíny UltraShadow II a akceleraci pro MPEG-2 a WMV-HD zvanou PureVideo, která někdy rovněž přináší zlepšení kvality přehrávaného videa. |
|
ATI Mobility Radeon X800 |
nVidia GeForce Go 6800 |
produkt |
mobilní grafická karta |
mobilní grafická karta |
zdroj |
Rock Direct |
Umax Czech, Brno |
Kontakt |
|
284000136 |
záruka |
dle notebooku |
dle notebooku |
cena |
neuváděna |
neuváděna |
Klady a zápory |
+ |
výkon |
shader model 3.0 |
+ |
vyšší takty |
výkon v OpenGL |
+ |
nižší spotřeba |
výkon/frekvence |
- |
OpenGL |
nízké takty |
- |
shadery 2.0 |
vyšší spotřeba |
- |
|
nastavení spotřeby |
Parametry |
grafický čip |
M28 |
NV41M |
výrobní proces |
0,13 µm low-k (TSMC) |
0,13 µm (TSMC) |
počet tranzistorů |
160 milionů |
190 milionů |
velikost a typ pamětí |
256 MB DDR3 (Samsung 2,0 ns BGA) |
256 MB DDR (Samsung 2,86 ns BGA) |
šířka paměťové sběrnice |
256 b |
256 b |
frekvence jádra |
400 MHz |
250 MHz |
frekvence pamětí |
350 (700 DDR) MHz |
300 (600 DDR) MHz |
propustnost pamětí |
22,4 GB/s |
19,2 GB/s |
počet pixelových pipeline |
12 |
12 |
počet TMU na pipeline |
1 |
1 |
počet vertex pipeline |
6 |
5 |
rychlost transformací |
600 milionů troj./s |
344 milionů troj./s |
max. fillrate (multi-texturing) |
4 800 Mtx/s |
3 000 Mtx/s |
vertex shader |
2.0b |
3.0 |
pixel shader |
2.0b |
3.0 |
FSAA |
2× 4× 6× Sparsed MSAA (Rotated Grid), 4× 8× 12× Temporal AA |
2× 4× Rotated Grid MSAA, 8× AA (2× SSAA + 4× MSAA) |
anizotropní filtrování |
16:1 bi/trilineární + anisotropní |
16:1 bi/trilineární + anizotropní |
RAMDAC |
2× 400 MHz s 10 b na kanál |
2× 400 MHz s 12 b na kanál |
výstupy |
DVI-I, S-Video |
D-Sub, DVI-I, S-Video |
sběrnice |
PEG ×16 |
PEG ×16 |
Testovací sestava |
procesor |
Intel Pentium 4 560, 3,6 GHz, 800 MHz FSB |
základní deska |
Clevo D900T (Intel 915P) |
paměť |
2× 512 MB Corsair DDR2-533 4-4-4-11 |
baterie |
Li-Ion 6600 mAh |
Před vyřčením konečného verdiktu je třeba zmínit, že se podařilo zajistit regulérní prostředí pro srovnání výkonu obou mobilních grafických karet. První z nich, Mobility Radeon X800, byla osazena v notebooku Xtreme Ti britské společnosti Rock Direct, která přístroj ve spolupráci s ATI exkluzivně Computeru poskytla. Druhá karta, GeForce Go 6800, poháněla Umax VisionBook 9000WSX. I přes různá označení jsou oba notebooky ve skutečnosti jen různými konfiguracemi stejného produktu – D900T společnosti Clevo.
Oba se tak lišily se jen v detailech, které neměly na výsledky grafických benchmarků vliv (jiné disky v poli RAID 0, jiný displej, ...). Naopak procesor, paměti (včetně frekvence a časování), základní deska i rychlost a typ grafické sběrnice byly v obou případech stejné. Stejná byla také nadprůměrná baterie, kterou při stálé zátěži v 3D režimu dokázaly obě karty (a hlavně Pentium 4 s jádrem Prescott) vybít zhruba za hodinu. I přes vyšší takty vydržel Radeon X800 o více než deset minut déle, což potvrzuje převahu ATI a výrobního procesu s low-k dielektrikem v tomto směru.
Nízké takty a paměti DDR odsoudily GeForce Go 6800 už předem do role poraženého ve většině testů. Náskok Radeonu ve hrách jako Far Cry, Half-Life 2, IL-2, UT 2004 či Richard Burns Rally byl výrazný, naopak ve prospěch GeForce Go 6800 vyzněly jasněji jen Doom 3 (zde díky tzv. Z-pass, kdy se nepočítá s barvou pixelu), Enemy Territory a Serious Sam SE. Protože obě karty jdou přetaktovat zhruba podobně, nezmění se poměr sil ani v tomto případě.
I přesto, že ze souboje Mobility Radeon X800 versus GeForce Go 6800 vychází jako jasný výkonnostní vítěz produkt ATI, neznamená to, že karta nVidie zklamala. Naopak, i přes svůj nízký takt přináší oproti dosavadním premiantům (např. Mobility Radeon 9700) často více než dvojnásobný výkon a i oproti Radeonu X800 má trumf v podobě faktu, že se technologicky jedná o vyspělejší čip. Navíc má nVidia připraveny výkonnější varianty Go 6800 s DDR3 a Go 6800 Ultra.
Podstatné také je, že obě karty plně stačí na plynulé hraní v nativním rozlišení lepšího z displejů – 1 680 × 1 050 bodů, první omezení přichází až v nejnáročnějších hrách, kde si třeba nebudete moci zapnout k maximálním detailům i 4× anti-aliasing. V konfigurátorech prodejců notebooků můžete karty mezi sebou volně zaměňovat bez příplatku, jejich cena je tedy stejná.
Detailní výsledky
|
Umax (P4 3,6 GHz, 2× 512 MB DDR2-533, 2× 5400 rpm RAID 0, GeForce Go6800 – 250/600 MHz, 12×1, 5vp) |
Rock Direct (P4 3,6 GHz, 2× 512 MB DDR2-533, 2× 7200 rpm RAID 0, Mobility Radeon X800 – 400/700 MHz, 12×1, 6vp) |
Counter-Strike Source |
Video Stress Test, high detail |
1 400 × 1 050 × 32 |
67,6 |
– |
1 280 × 1 024 × 32 |
71,8 |
93,6 |
Half-Life 2 |
canals01, high detail |
1 400 × 1 050 × 32 4× AA, 8× AF |
57,0 |
– |
1 280 × 1 024 × 32 4× AA, 8× AF |
61,5 |
82,7 |
1 400 × 1 050 × 32 |
75,4 |
– |
1 280 × 1 024 × 32 |
78,2 |
85,4 |
Half-Life 2 |
coast03, high detail |
1 400 × 1 050 × 32 4× AA, 8× AF |
51,8 |
– |
1 280 × 1 024 × 32 4× AA, 8× AF |
56,0 |
74,8 |
1 400 × 1 050 × 32 |
69,6 |
– |
1 280 × 1 024 × 32 |
72,9 |
87,1 |
IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles |
1945.trk, extreme detail |
1 280 × 1 024 × 32 |
68,2 |
– |
1 024 × 768 × 32 |
75,1 |
91,4 |
Serious Sam SE |
Grand Cathedral, high quality |
1 280 × 1 024 × 32, 4× AA, 8× AF |
86,2 |
72,5 |
1 024 × 768 × 32, 4× AA, 8× AF |
103,2 |
92,3 |
Wolfenstein: Enemy Territory |
pctradar, max quality |
1 280 × 1 024 × 32, 4× AA, 8× AF |
48,7 |
42,8 |
1 024 × 768× 32, 4× AA, 8× AF |
69,4 |
59,8 |
Richard Burns Rally |
Autiovaara, high detail |
1 280 × 1 024 × 32, 4× AA, 8× AF |
29,8 |
37,4 |
1 024 × 768× 32, 4× AA, 8× AF |
35,7 |
45,7 |
Doom 3 |
demo001, high detail |
1 024 × 768× 32, 4× AA, 8× AF |
40,3 |
34,8 |
1 280 × 1 024 × 32, 4× AA, 8× AF |
27,5 |
24,4 |
1 280 × 1 024 × 32 |
51,9 |
41,6 |
1 024 × 768 × 32 |
66,9 |
58,0 |
Call of Duty |
dawnville, max detail |
1 280 × 1 024 × 32, 4× AA, 8× AF |
105,3 |
105,5 |
1 024 × 768 × 32, 4× AA, 8× AF |
130,4 |
129,9 |
1 280 × 1 024 × 32 |
102,2 |
134,9 |
1 024 × 768 × 32 |
119,2 |
149,9 |
Splinter Cell |
Caspian Oil Refinery, very high detail |
1 280 × 1 024 × 32 |
44,4 |
46,9 |
1 024 × 768 × 32 |
57,2 |
57,1 |
Unreal Tournament 2004 |
3 mapy, high detail |
1 600 × 1 024 × 32, 4× AA, 8× AF |
66,7 |
81,0 |
1 280 × 1 024 × 32, 4× AA, 8× AF |
79,3 |
104,3 |
1 024 × 768 × 32, 4× AA, 8× AF |
87,2 |
115,7 |
1 600 × 1 024 × 32 |
90,5 |
106,7 |
1 280 × 1 024 × 32 |
96,5 |
125,7 |
1 024 × 768 × 32 |
92,3 |
121,3 |
Far Cry |
fort03, very high detail |
1 280 × 1 024 × 32, 4× AA, 8× AF |
32,3 |
32,3 |
1 024 × 768 × 32, 4× AA, 8× AF |
43,1 |
52,7 |
1 280 × 1 024 × 32 |
53,2 |
52,1 |
1 024 × 768 × 32 |
57,1 |
57,5 |
3DMark2001 SE |
1 024 × 768 × 32 |
16 434 |
19 423 |
3DMark03 |
1 024 × 768 × 32 |
7 252 |
8 803 |
3DMark05 |
1 024 × 768 × 32 |
2 777 |
2 991 |
Codecreatures |
1 280 × 1 024 × 32 |
46,9 |
55,7 |
1 024 × 768 × 32 |
53,2 |
66,5 |
PCMark04 |
PCMark |
5 147 |
5 227 |
CPU |
5 424 |
5 401 |
Memory |
5 002 |
4 914 |
Graphics |
3 587 |
4 301 |
HDD |
3 399 |
4 304 |
CineBench2003 |
Rendering (1 CPU) |
311 |
310 |
Rendering (x CPU) |
374 |
372 |
C4D Shading |
393 |
388 |
OpenGL SW-L |
1 596 |
1 602 |
OpenGL HW-L |
2 814 |
2 806 |
Gun Metal |
1 024 × 768 × 32, 4× AA, 8× AF |
35,9 |
33,7 |
SiSoftware Sandra |
CPU Dhrystone |
9 837 |
10 609 |
CPU Whetstone |
7 028 |
7 297 |
Integer x8 |
24 593 |
25 911 |
Float x4 |
32 450 |
34 296 |
HDD index |
39 |
51 |
RAM int |
4 011 |
4 397 |
RAM float |
4 016 |
4 409 |
Everest151 |
Memory read |
4557 |
5048 |
Memory write |
1781 |
1918 |
Latency |
135,2 |
114,6 |
VillageMark |
1 024 × 768 × 16 |
234 |
325 |
FableMark |
1 024 × 768 × 16 |
92 |
101,1 |
SPECViewperf8 |
3dsmax-03 |
10,490 |
9,087 |
catia-01 |
7,288 |
7,641 |
ensight-01 |
7,000 |
13,110 |
light-07 |
6,755 |
9,561 |
maya-01 |
15,510 |
13,620 |
proe-01 |
8,328 |
9,277 |
sw-01 |
7,140 |
7,796 |
ugs-04 |
3,242 |
13,170 |
SPECViewperf8, 4 × AA, 8 × AF |
3dsmax-03 |
10,480 |
8,712 |
catia-01 |
7,293 |
7,499 |
ensight-01 |
6,985 |
10,760 |
light-07 |
6,831 |
9,151 |
maya-01 |
15,600 |
13,270 |
proe-01 |
8,310 |
9,104 |
sw-01 |
7,130 |
7,700 |
ugs-04 |
3,240 |
12,380 |
HD tach 3.0.1.0 |
Burst Speed |
85,6 |
93,9 |
Random Access |
17,3 |
15,2 |
CPU util |
1% |
3% |
Average read |
49,5 |
62 |
H2BenchW |
Random Access |
18,5 |
15,5 |
Application index |
11,6 |
14,6 |
Výdrž v 3D |
3DMark2001 demo loop |
0:56:46 |
1:08:47 |
Článek vznikl ve spolupráci s časopisem Computer a čerpá z čísla 7/05.