Duel výkonných grafických karet pro notebooky

Doby, kdy jste si na notebooku zahráli nanejvýš starší hry, jsou pryč. Nová generace mobilních grafik umožňuje plné nasazení 3D aplikací i v maximálních rozlišeních velkých displejů.

ATI Mobility Radeon X800

Klikni pro větší obrázek.Čip s označením M28 je srdcem momentálně nejvýkonnější mobilní grafické karty společnosti ATI. Kromě nižších pracovních taktů si nijak nezadá s Radeonem X800 Pro známým z desktopových počítačů. Chlubí se tedy stejnou technologickou výbavou i stejným počtem pixelových pipeline a geometrických procesorů.

Mobility Radeon X800 přináší i do notebooků vymoženosti poslední řady Radeonů: účinnou kompresi normálových map zvanou 3Dc, velmi rychlé víceúčelové jednotky pro provádění kódu pixel shader 2.0b a zajímavost v podobě Temporal anti-aliasingu. Ten střídá snímky s různým rozložením vzorků pro pixely na hranách objektů, což je možné díky jejich programovatelnému umísťování. Výsledkem je, že například 2× vyhlazování vypadá při stejné rychlosti jako 4×. Vše je samozřejmě možné jen při dostatečně vysokém počtu snímků za sekundu, jinak by bylo patrné barevné blikání na hranách objektů. Proto se v takovém případě Temporal AA sám vypne.

Specialitou mobilních čipů ATI Radeon je technologie PowerPlay, která uživateli dovoluje nastavit míru spoření energie. PowerPlay si vyhrazuje jednu záložku v ovladačích, kde máte možnost nadefinovat tři různé stupně výkonu grafické karty ve třech různých režimech napájení notebooku (ze sítě, plně nabitá baterie, částečně vybitá baterie).

I přesto, že pracovní frekvence Mobility Radeonu X800 byly už poměrně vysoké v základním nastavení, dobře vyřešené chlazení a certifikace pamětí nás pobídly k přetaktování. Karta ani v tomto ohledu nezklamala a byla schopna stabilního provozu na 480/880 MHz (jádro/paměti efektivně), čehož jsme dosáhli poslední beta verzí nástroje ATITool.

Pak už si ve výkonu nikterak nezadala s běžným Radeonem X800 Pro, který má ale mnohem větší rozměry i možnosti chlazení, a dosáhla 10 209 bodů v 3DMark03 a 4 425 bodů v 3DMark05.

nVidia GeForce Go 6800

Klikni pro větší obrázek.Čip NV41, který se v současné době už osazuje i do běžných grafických karet GeForce 6800 a 6800 LE pro PCI Express, vznikl odebráním jedné čtveřice pipelines (quad) původní NV40, dobře známé z GeForce 6800 Ultra nebo GT. Tím se ušetřilo přes třicet milionů tranzistorů, o stejný díl snížila spotřeba a také samozřejmě není možné žádné pipeline softwarově odemykat.

GeForce Go 6800 je v současnosti druhou nejrychlejší mobilní grafickou kartou nVidie, tou vůbec nejrychlejší je GeForce Go 6800 Ultra s plným počtem šestnácti pixelových pipeline a taktem jádra ještě vyšším než má stolní GeForce 6800 Ultra (450 oproti 400–425 MHz). Naproti tomu pracovní frekvence GeForce Go 6800 nás mírně zklamaly – 250 MHz pro jádro a 300 (600 efektivně) MHz pro paměti zůstává o pořádný kus za specifikacemi nVidie. Verze s pamětmi DDR3 by na tom měla být podstatně lépe, uvádí se, že pracuje s takty 330/1 000 MHz.

Stejně jako je tomu u desktopové GeForce 6800, dokáže i mobilní Go 6800 navzdory nízkému taktu předvést velmi dobrý výkon. Ten stačí i na hraní s kvalitním 4× vyhlazováním, ne však už na náročný 8× anti-aliasing, kde celoobrazovkový super-sampling vyžaduje mnohem vyšší propustnost, než dokáží nízko taktované paměti nabídnout.

Kritizované pracovní frekvence přímo lákaly ke zvýšení, s pomocí RivaTuneru 2.0 RC15.4 jsme se dostali až na 365/678 MHz, kdy už skóre v 3DMark03 činilo zajímavých 9 372 bodů. Samozřejmě musíte počítat s podstatně vyšší spotřebou, i když stejně jako karta ATI, běží Go 6800 ve 2D pomaleji (125/332 MHz) a šetří i při slabší baterii (200/400 MHz).

Ale GeForce Go 6800 není zajímavá jen svým výkonem, ale přináší také řadu v noteboocích dosud nepoužívaných technologií: shader model 3.0, zrychlení práce se stíny UltraShadow II a akceleraci pro MPEG-2 a WMV-HD zvanou PureVideo, která někdy rovněž přináší zlepšení kvality přehrávaného videa.

  ATI Mobility Radeon X800 nVidia GeForce Go 6800
produkt mobilní grafická karta mobilní grafická karta
zdroj Rock Direct Umax Czech, Brno
Kontakt   284000136
záruka dle notebooku dle notebooku
cena neuváděna neuváděna
Klady a zápory
+ výkon shader model 3.0
+ vyšší takty výkon v OpenGL
+ nižší spotřeba výkon/frekvence
- OpenGL nízké takty
- shadery 2.0 vyšší spotřeba
-   nastavení spotřeby
Parametry
grafický čip M28 NV41M
výrobní proces 0,13 µm low-k (TSMC) 0,13 µm (TSMC)
počet tranzistorů 160 milionů 190 milionů
velikost a typ pamětí 256 MB DDR3 (Samsung 2,0 ns BGA) 256 MB DDR (Samsung 2,86 ns BGA)
šířka paměťové sběrnice 256 b 256 b
frekvence jádra 400 MHz 250 MHz
frekvence pamětí 350 (700 DDR) MHz 300 (600 DDR) MHz
propustnost pamětí 22,4 GB/s 19,2 GB/s
počet pixelových pipeline 12 12
počet TMU na pipeline 1 1
počet vertex pipeline 6 5
rychlost transformací 600 milionů troj./s 344 milionů troj./s
max. fillrate (multi-texturing) 4 800 Mtx/s 3 000 Mtx/s
vertex shader 2.0b 3.0
pixel shader 2.0b 3.0
FSAA 2× 4× 6× Sparsed MSAA (Rotated Grid), 4× 8× 12× Temporal AA 2× 4× Rotated Grid MSAA, 8× AA (2× SSAA + 4× MSAA)
anizotropní filtrování 16:1 bi/trilineární + anisotropní 16:1 bi/trilineární + anizotropní
RAMDAC 2× 400 MHz s 10 b na kanál 2× 400 MHz s 12 b na kanál
výstupy DVI-I, S-Video D-Sub, DVI-I, S-Video
sběrnice PEG ×16 PEG ×16

Testovací sestava
procesor Intel Pentium 4 560, 3,6 GHz, 800 MHz FSB
základní deska Clevo D900T (Intel 915P)
paměť 2× 512 MB Corsair DDR2-533 4-4-4-11
baterie Li-Ion 6600 mAh

Před vyřčením konečného verdiktu je třeba zmínit, že se podařilo zajistit regulérní prostředí pro srovnání výkonu obou mobilních grafických karet. První z nich, Mobility Radeon X800, byla osazena v notebooku Xtreme Ti britské společnosti Rock Direct, která přístroj ve spolupráci s ATI exkluzivně Computeru poskytla. Druhá karta, GeForce Go 6800, poháněla Umax VisionBook 9000WSX. I přes různá označení jsou oba notebooky ve skutečnosti jen různými konfiguracemi stejného produktu – D900T společnosti Clevo.

Oba se tak lišily se jen v detailech, které neměly na výsledky grafických benchmarků vliv (jiné disky v poli RAID 0, jiný displej, ...). Naopak procesor, paměti (včetně frekvence a časování), základní deska i rychlost a typ grafické sběrnice byly v obou případech stejné. Stejná byla také nadprůměrná baterie, kterou při stálé zátěži v 3D režimu dokázaly obě karty (a hlavně Pentium 4 s jádrem Prescott) vybít zhruba za hodinu. I přes vyšší takty vydržel Radeon X800 o více než deset minut déle, což potvrzuje převahu ATI a výrobního procesu s low-k dielektrikem v tomto směru.

Nízké takty a paměti DDR odsoudily GeForce Go 6800 už předem do role poraženého ve většině testů. Náskok Radeonu ve hrách jako Far Cry, Half-Life 2, IL-2, UT 2004 či Richard Burns Rally byl výrazný, naopak ve prospěch GeForce Go 6800 vyzněly jasněji jen Doom 3 (zde díky tzv. Z-pass, kdy se nepočítá s barvou pixelu), Enemy Territory a Serious Sam SE. Protože obě karty jdou přetaktovat zhruba podobně, nezmění se poměr sil ani v tomto případě.

I přesto, že ze souboje Mobility Radeon X800 versus GeForce Go 6800 vychází jako jasný výkonnostní vítěz produkt ATI, neznamená to, že karta nVidie zklamala. Naopak, i přes svůj nízký takt přináší oproti dosavadním premiantům (např. Mobility Radeon 9700) často více než dvojnásobný výkon a i oproti Radeonu X800 má trumf v podobě faktu, že se technologicky jedná o vyspělejší čip. Navíc má nVidia připraveny výkonnější varianty Go 6800 s DDR3 a Go 6800 Ultra.

Podstatné také je, že obě karty plně stačí na plynulé hraní v nativním rozlišení lepšího z displejů – 1 680 × 1 050 bodů, první omezení přichází až v nejnáročnějších hrách, kde si třeba nebudete moci zapnout k maximálním detailům i 4× anti-aliasing. V konfigurátorech prodejců notebooků můžete karty mezi sebou volně zaměňovat bez příplatku, jejich cena je tedy stejná.

Detailní výsledky

  Umax (P4 3,6 GHz,
2× 512 MB DDR2-533,
2× 5400 rpm RAID 0,
GeForce Go6800 –
250/600 MHz, 12×1, 5vp)
Rock Direct (P4 3,6 GHz,
2× 512 MB DDR2-533,
2× 7200 rpm RAID 0,
Mobility Radeon X800 –
400/700 MHz, 12×1, 6vp)
Counter-Strike Source
Video Stress Test, high detail
1 400 × 1 050 × 32 67,6
1 280 × 1 024 × 32 71,8 93,6
Half-Life 2
canals01, high detail
1 400 × 1 050 × 32 4× AA, 8× AF 57,0
1 280 × 1 024 × 32 4× AA, 8× AF 61,5 82,7
1 400 × 1 050 × 32 75,4
1 280 × 1 024 × 32 78,2 85,4
Half-Life 2
coast03, high detail
1 400 × 1 050 × 32 4× AA, 8× AF 51,8
1 280 × 1 024 × 32 4× AA, 8× AF 56,0 74,8
1 400 × 1 050 × 32 69,6
1 280 × 1 024 × 32 72,9 87,1
IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles
1945.trk, extreme detail
1 280 × 1 024 × 32 68,2
1 024 × 768 × 32 75,1 91,4
Serious Sam SE
Grand Cathedral, high quality
1 280 × 1 024 × 32, 4× AA, 8× AF 86,2 72,5
1 024 × 768 × 32, 4× AA, 8× AF 103,2 92,3
Wolfenstein: Enemy Territory
pctradar, max quality
1 280 × 1 024 × 32, 4× AA, 8× AF 48,7 42,8
1 024 × 768× 32, 4× AA, 8× AF 69,4 59,8
Richard Burns Rally
Autiovaara, high detail
1 280 × 1 024 × 32, 4× AA, 8× AF 29,8 37,4
1 024 × 768× 32, 4× AA, 8× AF 35,7 45,7
Doom 3
demo001, high detail
1 024 × 768× 32, 4× AA, 8× AF 40,3 34,8
1 280 × 1 024 × 32, 4× AA, 8× AF 27,5 24,4
1 280 × 1 024 × 32 51,9 41,6
1 024 × 768 × 32 66,9 58,0
Call of Duty
dawnville, max detail
1 280 × 1 024 × 32, 4× AA, 8× AF 105,3 105,5
1 024 × 768 × 32, 4× AA, 8× AF 130,4 129,9
1 280 × 1 024 × 32 102,2 134,9
1 024 × 768 × 32 119,2 149,9
Splinter Cell
Caspian Oil Refinery, very high detail
1 280 × 1 024 × 32 44,4 46,9
1 024 × 768 × 32 57,2 57,1
Unreal Tournament 2004
3 mapy, high detail
1 600 × 1 024 × 32, 4× AA, 8× AF 66,7 81,0
1 280 × 1 024 × 32, 4× AA, 8× AF 79,3 104,3
1 024 × 768 × 32, 4× AA, 8× AF 87,2 115,7
1 600 × 1 024 × 32 90,5 106,7
1 280 × 1 024 × 32 96,5 125,7
1 024 × 768 × 32 92,3 121,3
Far Cry
fort03, very high detail
1 280 × 1 024 × 32, 4× AA, 8× AF 32,3 32,3
1 024 × 768 × 32, 4× AA, 8× AF 43,1 52,7
1 280 × 1 024 × 32 53,2 52,1
1 024 × 768 × 32 57,1 57,5
3DMark2001 SE
1 024 × 768 × 32 16 434 19 423
3DMark03
1 024 × 768 × 32 7 252 8 803
3DMark05
1 024 × 768 × 32 2 777 2 991
Codecreatures
1 280 × 1 024 × 32 46,9 55,7
1 024 × 768 × 32 53,2 66,5
PCMark04
PCMark 5 147 5 227
CPU 5 424 5 401
Memory 5 002 4 914
Graphics 3 587 4 301
HDD 3 399 4 304
CineBench2003
Rendering (1 CPU) 311 310
Rendering (x CPU) 374 372
C4D Shading 393 388
OpenGL SW-L 1 596 1 602
OpenGL HW-L 2 814 2 806
Gun Metal
1 024 × 768 × 32, 4× AA, 8× AF 35,9 33,7
SiSoftware Sandra
CPU Dhrystone 9 837 10 609
CPU Whetstone 7 028 7 297
Integer x8 24 593 25 911
Float x4 32 450 34 296
HDD index 39 51
RAM int 4 011 4 397
RAM float 4 016 4 409
Everest151
Memory read 4557 5048
Memory write 1781 1918
Latency 135,2 114,6
VillageMark
1 024 × 768 × 16 234 325
FableMark
1 024 × 768 × 16 92 101,1
SPECViewperf8
3dsmax-03 10,490 9,087
catia-01 7,288 7,641
ensight-01 7,000 13,110
light-07 6,755 9,561
maya-01 15,510 13,620
proe-01 8,328 9,277
sw-01 7,140 7,796
ugs-04 3,242 13,170
SPECViewperf8, 4 × AA, 8 × AF
3dsmax-03 10,480 8,712
catia-01 7,293 7,499
ensight-01 6,985 10,760
light-07 6,831 9,151
maya-01 15,600 13,270
proe-01 8,310 9,104
sw-01 7,130 7,700
ugs-04 3,240 12,380
HD tach 3.0.1.0
Burst Speed 85,6 93,9
Random Access 17,3 15,2
CPU util 1% 3%
Average read 49,5 62
H2BenchW
Random Access 18,5 15,5
Application index 11,6 14,6
Výdrž v 3D
3DMark2001 demo loop 0:56:46 1:08:47

Článek vznikl ve spolupráci s časopisem Computer a čerpá z čísla 7/05.

 

Diskuze (13) Další článek: Pověsti Tonyho Blaira škodí emailový červ Quaters.A

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,