Družice ESA se mohla srazit se satelitem Starlinku. Co na to SpaceX?

Aktualizováno 5. 9. 2019

Společnost SpaceX se vyjádřila k nařčení, že odmítla provést kroky vedoucí k odvrácení hrozící kolize mezi jejím satelitem a družící ESA. Podle jejího prohlášení je na vině softwarová chyba.

SpaceX prý naposledy byla v kontaktu s týmem Aeolus 28. srpna, kdy pravděpodobnost střetu činila jen 1:50 000. V tento den oba subjekty dospěly k závěru, že manévr není nutný. Poté se však něco pokazilo v komunikačním systému, což „zabránilo operátorovi Starlinku v tom, aby viděl následující korespondenci o zvýšení pravděpodobnosti“.

 SpaceX rovněž tvrdí, že kdyby se k ní aktualizované informace bývaly dostaly, okamžitě by podnikla odpovídající kroky.

Nutno podotknout, že toto vysvětlení příliš nekoresponduje s výroky Holgera Kraga z ESA, který 2. srpna v rozhovoru pro Forbes jasně prohlásil, že SpaceX jim odpověděla, avšak uvedla, že nemá v úmyslu jednat – nikoliv to, že „dělala mrtvého brouka“ (ať už kvůli poruše systému, nebo z jiného důvodu).

„Rozhodli jsme se tedy reagovat, protože srážka byla blízko 1:1000, což bylo desetkrát vyšší než je náš práh,“ dodal Krag.


Družice ESA se mohla srazit se satelitem Starlinku

Magazín Forbes předevčírem referoval o zajímavém incidentu. Americká armáda si všimla, že jeden ze satelitů sítě Starlink by se mohl střetnout s družicí Aeolus, kterou provozuje Evropská vesmírná agentura (ESA). Pravděpodobnost kolize byla 1:1000.

Přestože Aeolus se v dané oblasti vyskytuje o 9 měsíců déle než satelit Starlink, SpaceX prostřednictvím e-mailu ESA sdělila, že nemá v úmyslu podniknout žádné kroky, aby srážce zabránila. Ještě víc zarážející je skutečnost, že Muskova firma svůj postoj nijak nezdůvodnila.

ESA tak nezbylo než provést vyhýbací manévr – což musí dělat relativně často, ale v převažné většině případů proto, aby její zařízení nenarazila do kosmických odpadků nebo satelitů, které již nejsou funkční.

„Nejsme naštvaní kvůli tomu co řekli (že oni se nepohnou). Trápí mě otázka, jak často bude k takovým událostem docházet v budoucnu?“ komentoval to Holger Krag z ESA v rozhovoru pro Forbes.

„Tohle jsou jen dva satelity. Nyní přidají několik tisíc a ty budou také rozmístěny a skončí v různých výškách. A neexistuje žádné pravidlo či zákon o tom jak reagovat, všechno je o dobré vůli,“ dodal.

Engadget v dané souvislosti upozornil na to, že satelity Starlink jsou již vybaveny systémy automatického vyhýbání se kolizím. Je tedy možné, že SpaceX chtěla zkrátka otestovat, zda tyto systémy budou fungovat tak, jak bylo zamýšleno. Na druhé straně, družice v hodnotě cca 560 milionů dolarů nepředstavuje právě ideální pokusný objekt...

Diskuze (19) Další článek: VivoWatch SP jsou nové chytré hodinky od Asusu. Kulaté, napěchované senzory a slibují dlouhou výdrž

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,