Ještě v živé paměti je první vážný pokus o cenzorování Internetu, tzv. Communications Decency Act (CDA), který byl naštěstí před více než rokem shozen ze stolu Nejvyšším soudem jako protiústavní.
Ještě v živé paměti je první vážný pokus o cenzorování Internetu, tzv. Communications Decency Act (CDA), který byl naštěstí před více než rokem shozen ze stolu Nejvyšším soudem jako protiústavní, tedy odporující zejména prvnímu dodatku americké ústavy o svobodě projevu. Skupina prudérních senátorů zastupujících především americký venkov se ale nevzdala a bojuje o cenzorství Internetu dále - tentokrát pomocí několika menších zákonů nazývaných jako CDA II. Zásadní jsou tři: první chce prohlásit za trestnou dostupnost materiálů, které jsou škodlivé pro nezletilé (především pornografii), druhý chce, aby školy, které mají přístup k Internetu za státní peníze, jej povinně filtrovali, a třetí chce zakázat hazardní hraní na Internetu. Senát, který je obdobně jako u nás sestaven především ze starších poslanců, s tímto návrhem přišel a téměr jednomyslně jej schválil; ještě se k němu bude muset vyjádřit zákonodárný Kongres. A i když americký prezident tento zákon podepíše, může se ihned stát předmětem soudního sporu, který se může táhnout hodně dlouho.
Jako všechny plošné cenzorské pokusy má i tento spoustu slabých, či vysloveně špatných míst. Samozřejmě je velmi špatné, když děti sledují tvrdou pornografii, a tato jim nesmí být dostupná bez jakékoli regulace. Má se o zakázání přístupu k těmto informacím starat ten, kdo je za dítě odpovědný (tj. ten, kdo jej vychovává), nebo páni senátoři? Dnešní internetové prohlížeče zvládají filtrování závadného materiálu docela dobře, jde jen na rodiči, zda to tam nastaví či zda bude své dítě nějak jinak kontrolovat. Senátoři chtějí, aby přístup k žádným z těchto stránek nebyl možný bez pozitivní identifikace dospělého uživatele, což ovšem je možné pouze (či zejména) tím, že bude nutno zadat číslo kreditní karty.
Což znamená, že bez vlastnictví kreditní karty si dospělý člověk, který na to má jinak plné právo, nebude moci prohlížet pornografii na Internetu, i kdyby byla zadarmo? Toto nemá se svobodou jednotlivce příliš mnoho společného, neboť člověk není svobodný a dospělý jen tím, že má kreditku - i když to už tak dnes v USA mnohdy vypadá. Navíc, pochopitelně, opsat si a zadat číslo (otcovy) kreditky může i pětiletý kluk.
Navíc pasáže předkládaného zákona jsou ještě kontroverznější; píše se v nich, že se zákazy budou aplikovat nejen na materiály povahy pornografické či násilné, ale i na ty, které
postrádají literární, uměleckou, politickou či vědeckou hodnotu - pokud byste tomu nevěřili, podívejte se na konec tohoto dokumentu, kde předložený zákon cituji v plném znění a v originále. Toto je znění takřka neuvěřitelné a zastánci svobody projevu doufají, že takový zákon bude prohlášen za protiústavní během rekordně krátké doby. Protože se zákon vztahuje i na přímou internetovou komunikaci, byl by pozdrav "Ahoj Evo, jak se máš?" v e-mailu trestným činem, neboť není ani literárním, uměleckým, politickým či vědeckým vyjádřením? (Na druhé straně by to bylo docela zajímavé, protože by to vedlo k tomu, že například milostné či obchodní dopisy by musely být zhusta prošpikovány citáty ze Shakespeara nebo alespoň Karla Maye: "Vážený zákazníku, pokud do udané doby neuhradíš své závazky, zastřelím tě jako špinavého psa".).
Zákonodárci chtějí, aby tvůrci pornografických webů odstranili ze svých stran volně dostupné snímky, videoproudy či texty, které jsou zde jako ukázky; tím ovšem zakazují prodejcům propagovat své zboží či o něm vůbec pravdivě informovat. Dále se proponované zákazy (i když by nakonec byly omezeny jen na pornografii či násilí) dotýkají též e-mailu nebo dokonce chatovacích skupin - jenomže zde díky jejich technické povaze naprosto není možné povolit vstup jen "na kreditku".
Další dva zákony jsou pochopitelnější a očekává se, že budou schváleny. Přístup k Internetu pro školství a státní organizace je státem dotován - daňoví poplatníci tedy nepřímo platí soukromým firmám za bajty které přenesou studenti na školách, a pochopitelně se jim nelíbí, že většinu z těchto bajtů tvoří tučná binární data, tedy nahé obrázky slečen. Pokud si chce někdo prohlížet pornografii a má na to roky, nebránil bych mu v tomu; ovšem ne za cizí peníze.
Poslední zákon se pak týká zákazu hazardních her na Internetu; jednak platí i v USA stejně jako u nás, že loterie jsou coby příliš snadný zdroj příjmu kontrolovány státem; dále pak silně hrozí, že by se v této neřízené podobě staly pračkami peněz. Problémem špinavých peněz totiž není to, že někde vyplavou jako
nezdaněný zisk, ale že se někde objeví jako peníze s neprokazatelným původem (protože pocházejí z kriminální činnosti, jejich vlastník původ pochopitelně nemůže přiznat). Přes internetové hazardní hry ale není problémem, jak "prosázet" po nekontrolovatelných troškách milióny USD do kasína, kde se stanou nádherně čistými - legálním příjmem hracího domu (zkuste třeba
www.cyberthrill.com). Určitý problém se ovšem vyskytuje v běžných hrách na Internetu, kterými může být třeba týmový Quake o peníze - senátoři však tvrdí, že na tyto a podobné činnosti se zákon nevztahuje.
Doslovná citace navrhovaného zákona (důležité pasáže jsem zvýraznil):
1st Session
To amend section 223 of the Communications Act of 1934 to establish
a prohibition on commercial distribution on the World Wide Web of
material that is harmful to minors, and for other purposes.
IN THE SENATE OF THE UNITED STATES
November 8, 1997
Mr. COATS introduced the following bill; which was read twice and
referred to the Committee on Commerce, Science, and
Transportation A BILL
To amend section 223 of the Communications Act of 1934 to establish
a prohibition on commercial distribution on the World Wide Web of
material that is harmful to minors, and for other purposes.
[Italic->] Be it enacted by the Senate and House of
Representatives of the United States of America in Congress
assembled, [<-Italic]
SECTION 1. PROHIBITION ON COMMERCIAL DISTRIBUTION ON THE WORLD WIDE
WEB OF MATERIAL THAT IS HARMFUL TO MINORS.
(a) PROHIBITION-
(1) IN GENERAL- Section 223 of the Communications Act of 1934
(47 U.S.C. 223) is amended--
(A) by redesignating subsections (e), (f), (g), and (h)
as subsections (f), (g), (h), and (i), respectively; and
(B) by inserting after subsection (d) the following new
subsection (e):
`(e)(1) Whoever in interstate or foreign commerce in or through
the World Wide Web is engaged in the business of the commercial
distribution of material that is harmful to minors shall restrict
access to such material by persons under 17 years of age.
`(2) Any person who violates paragraph (1) shall be fined not
more than $50,000, imprisoned not more than six months, or both.
`(3) In addition to the penalties under paragraph (2), whoever
intentionally violates paragraph (1) shall be subject to a fine of
not more than $50,000 for each violation. For purposes of this
paragraph, each day of violation shall constitute a separate
violation.
`(4) In addition to the penalties under paragraphs (2) and (3),
whoever violates paragraph (1) shall be subject to a civil fine of
not more than $50,000 for each violation. For purposes of this
paragraph, each day of violation shall constitute a separate
violation.
`(5) It is an affirmative defense to prosecution under this
subsection that the defendant restricted access to material that is
harmful to minors by persons under 17 years of age by requiring use
of a verified credit card, debit account, adult access code, or
adult personal identification number or in accordance with such
other procedures as the Commission may prescribe.
`(6) This subsection may not be construed to authorize the
Commission to regulate in any manner the content of any information
provided on the World Wide Web.
`(7) For purposes of this subsection:
`(A) The term `material that is harmful to minors' means any
communication, picture, image, graphic image file, article,
recording, writing, or other matter of any kind that--
`(i) taken as a whole and with respect to minors, appeals
to a prurient interest in nudity, sex, or excretion;
`(ii) depicts, describes, or represents, in a patently
offensive way with respect to what is suitable for minors,
an actual or simulated sexual act or sexual contact, actual
or simulated normal or perverted sexual acts, or a lewd
exhibition of the genitals; and
`(iii) lacks serious literary, artistic, political, or
scientific value.
`(B) The terms `sexual act' and `sexual contact' have the
meanings assigned such terms in section 2246 of title 18,
United States Code.'.
(2) CONFORMING AMENDMENT- Subsection (g) of such section, as
so redesignated, is amended by striking `(e), or (f)' and
inserting `(f), or (g)'.
(b) AVAILABILITY ON INTERNET OF DEFINITION OF MATERIAL THAT IS
HARMFUL TO MINORS- The Attorney General, in the case of the
Internet web site of the Department of Justice, and the Federal
Communications Commission, in the case of the Internet web site of
the Commission, shall each post or otherwise make available on such
web site such information as is necessary to inform the public of
the meaning of the term `material that is harmful to minors' under
section 223(e) of the Communications Act of 1934, as amended by
subsection (a) of this section.