Druhá renesance Apple: jak dlouho bude trvat?

Firma zažívá jeden ze svých historických vrcholů, ovšem nikoli díky počítačům. Může se stát druhou Sony v digitální zábavě - a může zase upadnout do obskurnosti.

Související odkazy

Slovník
červ
čip
DVD
MP3
platforma
slot
virus

Katalog produktů
MP3 přehrávače

Příběh firmy Apple je barvitější než román, nejen ve světě počítačů bude těžko hledat srovnání a na některé jeho zákruty by mohl být hrdý každý romanopisec. Třeba když spoluzakladatel firmy Jobs, vědom si nutnosti přivést do společnosti profesionálního manažera, přesvědčil slavného ředitele firmy Pepsi (Cola) Johna Sculleyho, aby nastoupil k mnohem menšímu Applu, a to slovy: „chcete prodávat celý zbytek svého života oslazenou vodu, nebo chcete změnit svět?“

O pouhé dva roky později tentýž Sculley z firmy vyhodil Jobse coby nezvladatelnou osobnost… aby byl o několik dalších let sám vyhozen správní radou firmy, nespokojenou s výsledky, … aby o několik dalších let přišla správní rada s prosíkem zpět za Jobsem, aby firmu zachránil, … a Jobs tak během několika let skutečně učinil, a kdysi nezvladatelná osobnost je dnes oslavována coby jeden z nejlepších lídrů na světě. To jsou paradoxy, pane.

Novinky značky Apple

Apple nyní zažívá jeden ze svých největších návratů ke slávě, a poprvé v historii není způsoben počítači značky Apple. Firmě se podařilo – chytrým marketingem, výtečným produktem a službou, která přišla v pravý čas – získat skoro 50 % trhu s přehrávači digitální hudby. Její iPod se zasloužil o dvě miliardy dolarů tržeb v posledním roce, tedy o třetinu celkových tržeb firmy, a jeho prodej se stále zrychluje: iPod byl uveden v roce 2001, celkem se jej prodalo 10 milionů kusů, avšak z toho 8 milionů teprve v posledním roce.

Apple nechce svou šanci pustit: uvádí na trh iPod Shuffle, přehrávač založený na paměti flash (namísto pevného disku). Steve Jobs sice ještě před nedávnem říkal, že flashové přehrávače „končí v zásuvce stolu“, ale firma Apple si v minulosti takto protiřečila mnohokrát. S iPodem, který je nyní už světoznámým produktem a značkou vysoké hodnoty, se chce firma dostat i do oblasti ukládání digitálních fotografií, hovoří se i o mobilním telefonu s touto značkou (hybrid přehrávače a mobilu, produkovat jej má zřejmě Motorola) a přehrávač digitálního videa je určitě už na prknech inženýrů firmy.

Firma Apple, povzbuzená úspěchem iPodu (který se zasloužil i o její rekordní profit za několik posledních let), ale vypálila další mimořádně pozoruhodnou salvu, tentokrát ve svém hlavním hájemství: počítač Mac Mini. Plně vybavený počítač má zhruba rozměr tlustší knihy (!), konkrétně je čtvercového půdorysu 15 x 15 centimetrů, o tloušťce 5 cm. Cena: 499 dolarů, v přepočtu tedy asi 12 000 Kč (u nás bude dražší kvůli obvyklé „evropské přirážce“). Ovšem, jako vždy u Applu je něco za něco: nemá čip G5, má málo slotů, v základní výbavě není klávesnice a myš, disk má jen 40 GB, rozšiřitelnost je minimální.

Ale jinak to počítač je: pro všechny, kterým vadí desetikilová ošklivá krabice, pro všechny, kteří mají pocit (ať už oprávněný nebo ne), že mít počítač s Windows znamená neustále si koledovat o viry, červy, úniky citlivých informací, zaplevelení počítače spamem a podobně. Firma Apple rovněž dovedla – i když jen částečně – odpovědět na výtku, že k jejím počítačům není dostatek potřebného software: v základní výbavě Maců je dnes velmi slušný balíček „domácích“ programů iLife a lze si za laciný peníz dokoupit podobně slušný balíček „kancelářských“ programů iWork.

Bude to fungovat?

Jak je u firmy Apple obvyklé, názory se pronikavě různí, a všechny, zejména ty nejkrajnější, jsou podpořeny perfektně znějícími argumenty.

Apple získá výrazný podíl v počítačích a současně se stane přední firmou v oblasti digitální spotřební elektroniky. Prognóza říká, že Mac Mini (a jeho nástupci) několikanásobně předčí čísla iMaců a ukrojí „pécéčkám“ pět, možná deset procent z trhu – tím by se Apple stal skutečně významnou, nikoli okrajovou a obskurní platformou. Argumenty říkají, že vzhledem k ceně Mac Mini je počítač od Apple opravdu poprvé vážnou výzvou „pécéčkům“, přičemž o jeho ostatních výhodách se nediskutuje, a že přechodu na jinou platformu jsou mimořádně příznivé vnější okolnosti („nebezpečnost“ Windows, Internet Exploreru atd.).

Apple se má dále stát něčím jako „druhou Sony“: argumenty říkají, že nadcházející vlna spotřební elektroniky je digitální a lídr trhu Sony si nechal ujet vlak. Zákazníci se nechtějí probírat několika tisíci výrobků od stovek neznámých výrobců, budou hledat „super-značku, o které se nepochybuje“, a tou bude právě Apple, a nebude jim vadit zvýšená cena. A důkaz? Jen díky iPodu se firma Apple v nedávném průzkumu skutečně stala značkou roku 2004.

Je to opět jen další z dočasných úspěchů Apple, firma se zase propadne do obskurnosti. Argumenty se odvolávají zejména na historii firmy (toto se jí podařilo už několikrát) a upozorňují na jeden fakt, který má Apple doslova v genech. Applu se nikdy nepodařilo vytvořit tržní de facto standard, neboť vždy odmítala licencovat svou technologii (až na výjimky, které navíc byly neúspěšné). PC si můžete koupit od desítek firem, ale Apple jen od Apple. Firma občas vystupuje, jako kdyby měla monopol, ale má v počítačích pár procent trhu.

Může přijít prohra

Amerika je úspěchem Applu opojená, ale občas (nejen v počítačích…) zapomíná, že existují i jiné světadíly, že v nich kupodivu taky místy žijí lidé, kteří si jsou schopni koupit počítač nebo přehrávač empétrojek. A mimo USA má Apple mizivé podíly na trhu, a co více: jméno firmy, tedy ta ceněná značka, zde neznamená skoro nic. Kolik Čechů pochopilo onen vtípek s ovocnářskou firmou ve Forrestu Gumpovi? Apple nemůže opravdu uspět, pokud neuspěje celosvětově podobně jako v USA – ale to bude stát opravdu hodně peněz investovaných do marketingu a prodeje.

Opojení z MP3 přehrávače od Apple? Prý dočasné: větší firmy s celosvětovou mašinérií brzy vypustí přehrávače, které budou stejně pěkné jako iPod, budou otevřené ke všem formátům, budou ve všech jazycích a na každém krámě a budou stát polovinu. Tento osud si firma Apple protrpěla už několikrát: přišla s pionýrským produktem, sklidila ovace, jiný pak sklidil ovoce.

A Mac Mini? Může se fatálně nechytnout, tak jako se nechytil jeho svým způsobem předchůdce zvaný Cube (jistě, je pravdou, že počítač, ze kterého se občas zakouří, má opravdu malou šanci na úspěch, a to i tehdy, když je to Apple). Mac Mini je sice nádherný kousek železa, ale historie zatím nepotvrdila, že by lidé skutečně toužili po malých počítačích, pokud musí mnoho obětovat.

Mac Mini samozřejmě trpí hlavními prostředky počítačů vecpaných do malých škatulek: slabá výbava, mizivá rozšiřitelnost. Úžasná cena také ztrácí na úžasnosti: za 499 dolarů sice Mac ještě nikdy nebyl – ale bez klávesnice, bez myši, bez monitoru, s 40GB pevným diskem, když dnešní standard je někde na pětinásobku? Za tuto cenu je k mání PC s tím vším, bez čeho je jinak počítač k ničemu, a navíc s vypalovačkou DVD (Mac Mini vypaluje jen CD). A upgrade či příslušenství u Applu nikdy nebyly za hubičku – originální klávesnice s myší za 90 dolarů (přes 2000 Kč).

Co bude dál?

Předvedl jsem alibisticky dva krajní, modelové názory na budoucnost firmy Apple, jeden veskrze pozitivní a druhý zcela negativistický. Jak to ale bude doopravdy? Domnívám se, že v oblasti mediálních přehrávačů (iPod a jeho následovníci) se firmě Apple bude skutečně dlouhodobě dařit a jen tak ji někdo nesesadí – její produkty zde mají to, s čím byla dlouho úspěšná firma Sony, tedy mají v sobě „vůni“ exkluzivity, špičkové kvality, špičkové značky, a proto nebude vyšší cena tak moc vadit.

U Mac Mini v úžasný úspěch nevěřím, i když produkt zřejmě zopakuje prodeje iMacu, jehož v podstatě nahradí. Přesto však zůstává hlavní výhrada, hlavní „červená na semaforu“ pro svět Applu, kterou nelze změnit tím, že firma přijde jen s novými, pěknými produkty – velmi nízká až zanedbatelná tržní pozice firmy mimo Severní Ameriku.

Témata článku: Apple, iPod Shuffle, Malý podíl, Hlavní výhra, Prkno, Firma, Mini, Mac Mini, Cube, Nedávný únik, Evropská zásuvka, Světoznámá značka, Pepsi, Apple iPod, Tržní lídr, Druh, Mini klávesnice, Neúspěšný počítač, Apple Mac, Digitální platforma, Celkový únik, Mini počítač, Poslední šance, Slabá výbava, Slušná výbava

Určitě si přečtěte

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

** Fluent Design je vzhled, do kterého postupně Microsoft převleče celý systém ** Staví na průhlednosti a velkých plochách ** Do Windows 10 se z části dostane už zítra při vydání podzimní aktualizace

Včera | Stanislav Janů | 113


Aktuální číslo časopisu Computer

Nový seriál o programování elektroniky

Otestovali jsme 17 bezdrátových sluchátek

Jak na nákup vánočních dárků ze zahraničí

4 tankové tiskárny v přímém souboji