DoubleClick: reklama na Internetu klesá a bude klesat

Příčiny jsou: krachy internetových firem, ekonomická stagnace země a nedůvěra v internetovou reklamu.
Šeptané zvěsti o „chorobě“, která postihla internetový reklamní trh v USA, jsou potvrzeny oficiálními finančními reporty. Největší americká firma v tomto oboru, DoubleClick.com, jejíž systém spravuje internetovou reklamu u stovek nejvýznamnějších webů, hlásí nejenom rostoucí ztrátu, ale bohužel i prudce klesající tržby.

DoubleClick je firma, která je díky své dominantní pozici v oboru (v USA se s ní nikdo nemůže ani vzdáleně měřit) ještě dobře hodnocena na burze, ale zatím je po celou svou několikaletou existenci ve ztrátě. Uplynulý kvartál byl vůbec nejhorší, protože nejenže se ztráta prohloubila na 38 mil. dolarů za čtvrtletí, ale i tržby klesly z 128,1 mil. dolarů před rokem na 101,9 mil. A co je ještě horší: agentura předpovídá, že tyto tržby budou i v příštích čtvrtletích klesat, a to až na 96 mil. dolarů.

Firma považuje za příčinu poklesu krachy internetových firem, které předtím slušně sytily reklamní trh, a všeobecnou stagnaci americké ekonomiky s tím, že „první, co firmy v úzkých provedou, jsou škrty v marketingu“. To může být pravda, ale celkový americký reklamní trh neklesá; příčinou je značná nedůvěra inzerentů k Internetu jako k účinnému reklamnímu médiu. Ztracená nedůvěra je ale bohužel dána právě krachy internetových firem, které nejvíce využívaly právě Internet jako svého primárního reklamního média: klienti z kamenného světa samozřejmě vnímají, že pokud tolik firem, které spoléhalo na reklamu v Internetu, zkrachovalo, je cosi v nepořádku – i když důvod byl zřejmě zcela jiný.

Podle DoubleClicku se věci obrátí k lepšímu v roce 2002, a to podle „nejoptimističtějšího scénáře“, takže raději počítejme s mnohem pozdější dobou.

Co na to reklama na českém Internetu? Je a bude nepochybně ovlivněna, protože největšími inzerenty na českém trhu (nejen internetovém) jsou globální korporace, stejně tak největší reklamní agentury jsou nadnárodní, a obojí obvykle na lokálních trzích (rozuměj: bezvýznamných koloniích a banánových republikách, jako je ČR) implementují stejné strategie jako na hlavních trzích, s určitým přihlédnutím ke zvykům domorodých obyvatel. Přitom český Internet se chová poměrně rozumně: nebyl postihnut nesmyslným pumpováním peněz do Internetu, krachů je málo a také ceny internetové reklamy jsou podstatně, i o řád níže než třeba v USA. Budeme ale asi muset špatné období přečkat a o důvěru inzerentů opět zabojovat.

Váš názor Další článek: Intergraph se soudí s Intelem o Itanium

Témata článku: , , , , , , , , , ,