Dotyková technologie: začalo to před 50 lety

Dotykové ovládání zažívá obrovský úspěch a i když se může zdát, že jde o novinku starou pár let, historie sahá hodně hluboko.
Dotyková technologie: začalo to před 50 lety
Kapitoly článku

Multitouch a více prstů zároveň

Multitouch si většina z nás pamatuje jako revoluční technologii, která změnila svět mobilních zařízení. Poprvé se objevila u iPhonu od Applu v roce 2007. Rozhodně ale nejde o výmysl Applu, který si patentoval pouze formu konkrétního použití (kapacitní, materiály, mobilní displej) v kombinaci s grafickým rozhraním.

Historie technologie multitouch sahají až do roku 1982, kdy skupina výzkumníků prezentovala multitouch pomocí klasické kombinace skla, pod kterým byla umístěna kamera pro sledování. Jednalo se tak spíše o ukázku konceptu. Kamera dokázala sledovat dotek coby černý bod jako vstupní informaci, přičemž dle přitlačení se objekt zvětšil a bylo tak možné částečně rozlišit i sílu.

V roce 1983 pak Myron Krueger otevřel uzdu své fantazii a ukázal koncepty interakce budoucnosti - Video Place, která ve velkém zahrnovala právě multitouch a netýkala se přímo nějaké plochy, ale obecného snímání našeho těla coby vstupní informace pro ovládání grafické rozhraní budoucnosti. Dalo by se to označit za první koncept toho, co dnes předvádí například Kinect, Leap Motion a další.

Jak můžete vidět na videu, nechyběla ani první ukázková gesta, která jsou dnes naprostým standardem – pinch to zoom a další, přičemž podrobnější výzkumné materiály v této oblasti se objevily v průběhu devadesátých let od několika subjektů.

Výraznější vývoj v oblasti ovládání softwaru pomocí gest udělala společnost Fingerworks, která představila produkty jako Touchstream nebo iGesture v období let 1999 až 2005. A právě v roce 2005 tuto společnost koupil Apple a dva roky poté – v roce 2007 představil iPhone, kde byla tato technologie dotažena k dokonalosti a představena v běžném zařízení pro každodenní obecnou potřebu.

Dlouhé čekání Microsoftu

Microsoft má vlastní výzkumné laboratoře, které se zabývají právě pokročilými technologiemi, které mohou být pro budoucí úspěch produktů klíčové. Ale jak už to tak bývá, něco jiného je zkoumání v laboratořích a vhodná implementace do produktu.

Začátky PixelSense, které jsou základem velkých dotykových stolů Surface nebo obřích televizí od Microsoftu, totiž sahají až do roku 2001, kdy koncept odstartovali Steven Bathiche a Andy Wilson z Microsoft Research.

Klepněte pro větší obrázek
První verze Microsoft Surface využívala projekční systém

Koncept postupně posunuli do další fáze. Prototyp dotykového stolu byl v roce 2003 prezentován přímo před samotným Billem Gatesem, přičemž k dispozici bylo i několik ukázkových aplikací a her. Postupně bylo vyrobeno přes 85 prototypů a teprve v roce 2005 byl schválen finální hardware, který zahrnoval spodní projekci.

Klepněte pro větší obrázek
Microsoft Surface 2.0 je nově PixelSense a je mnohem tenčí

První dotykový stůl Microsoft Surface byl v prodeji od roku 2008, kvůli vysoké ceně 10 000 dolarů ale neměl příliš úspěch. Microsoft tímto produktem chtěl zaujmout především velké společnosti, přičemž zaměření bylo hlavně prezentační forma pro lákání zákazníků.

Technologie poté prošla další generací a nyní je přejmenována na PixelSense – označení Surface Microsoft používá u vlastních tabletů. Nutno podotknout, že Microsoft nebyl sám, kdo vyvíjel a uvedl dotykový stůl. V roce 2001 se do podobného produktu pustila i MERL (Mitsubishi Electric Research Laboratories) a v roce 2008 představila DiamondTouch s podporou multitouch i víceuživatelského přístupu.

Témata článku: Technologie, Technika, Hardware, Notebooky, Počítače, Tablety, Mobility, Microsoft Surface, TomTom One, PixelSense, Technolog, Vstupní informace, Dotyk, Hlasové ovládání, Počítač, Cell, Samostatný řadič, Leap, Let, Dotyková obrazovka, Infračervený vysílač, První rok, Kapacitní technologie, Leap Motion, Author, Microsoft surface pro 3 na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Že by konečně revoluce? Nové chytré hodinky od Garminu mají průhledný solární panel

Že by konečně revoluce? Nové chytré hodinky od Garminu mají průhledný solární panel

** Chytré hodinky mají relativně malou výdrž ** Sportovní fénixy od Garminu jsou na tom ale lépe ** Poslední verze nabízí dokonce transparentní solární panel

Jakub Čížek | 56

3D tisk pro naprosté zelenáče: Co vyrobíte na laciném stroji za pár tisíc korun

3D tisk pro naprosté zelenáče: Co vyrobíte na laciném stroji za pár tisíc korun

** Domácí 3D tisk je dnes už finančně dostupný prakticky všem ** Lacinou tiskárnu pořídíte za pár tisíc korun ** Jak vlastně tisk probíhá a jak navrhnout, co vytisknout

Jakub Čížek | 66

16 tipů a vychytávek, se kterými dokonale ovládnete komunitní navigaci Waze

16 tipů a vychytávek, se kterými dokonale ovládnete komunitní navigaci Waze

** Waze není jen navigace – je to i sociální síť s dopravními informacemi ** Mobilní aplikace skýtá široké možnosti nastavení ** Vybrali jsme pro vás 16 nejzajímavějších tipů a triků

Karel Kilián | 48

Kdyby měli železničáři tento superpočítač za 99 dolarů, nepotřebovali by lasery

Kdyby měli železničáři tento superpočítač za 99 dolarů, nepotřebovali by lasery

** Nejmodernější český železniční tunel je prošpikovaný technologiemi ** Za tři tisíce koupíte počítač, který je překoná ** Seznamte se s Nvidia Jetson Nano

Jakub Čížek | 50


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 20 procesorů

Srovnání 15 True Wireless sluchátek

Vyplatí se tisknout fotografie doma?

Vybíráme nejlepší základní desky