Dotyková technologie: začalo to před 50 lety

Dotykové ovládání zažívá obrovský úspěch a i když se může zdát, že jde o novinku starou pár let, historie sahá hodně hluboko.
Kapitoly článku

Multitouch a více prstů zároveň

Multitouch si většina z nás pamatuje jako revoluční technologii, která změnila svět mobilních zařízení. Poprvé se objevila u iPhonu od Applu v roce 2007. Rozhodně ale nejde o výmysl Applu, který si patentoval pouze formu konkrétního použití (kapacitní, materiály, mobilní displej) v kombinaci s grafickým rozhraním.

Historie technologie multitouch sahají až do roku 1982, kdy skupina výzkumníků prezentovala multitouch pomocí klasické kombinace skla, pod kterým byla umístěna kamera pro sledování. Jednalo se tak spíše o ukázku konceptu. Kamera dokázala sledovat dotek coby černý bod jako vstupní informaci, přičemž dle přitlačení se objekt zvětšil a bylo tak možné částečně rozlišit i sílu.

V roce 1983 pak Myron Krueger otevřel uzdu své fantazii a ukázal koncepty interakce budoucnosti - Video Place, která ve velkém zahrnovala právě multitouch a netýkala se přímo nějaké plochy, ale obecného snímání našeho těla coby vstupní informace pro ovládání grafické rozhraní budoucnosti. Dalo by se to označit za první koncept toho, co dnes předvádí například Kinect, Leap Motion a další.

Jak můžete vidět na videu, nechyběla ani první ukázková gesta, která jsou dnes naprostým standardem – pinch to zoom a další, přičemž podrobnější výzkumné materiály v této oblasti se objevily v průběhu devadesátých let od několika subjektů.

Výraznější vývoj v oblasti ovládání softwaru pomocí gest udělala společnost Fingerworks, která představila produkty jako Touchstream nebo iGesture v období let 1999 až 2005. A právě v roce 2005 tuto společnost koupil Apple a dva roky poté – v roce 2007 představil iPhone, kde byla tato technologie dotažena k dokonalosti a představena v běžném zařízení pro každodenní obecnou potřebu.

Dlouhé čekání Microsoftu

Microsoft má vlastní výzkumné laboratoře, které se zabývají právě pokročilými technologiemi, které mohou být pro budoucí úspěch produktů klíčové. Ale jak už to tak bývá, něco jiného je zkoumání v laboratořích a vhodná implementace do produktu.

Začátky PixelSense, které jsou základem velkých dotykových stolů Surface nebo obřích televizí od Microsoftu, totiž sahají až do roku 2001, kdy koncept odstartovali Steven Bathiche a Andy Wilson z Microsoft Research.

849670035.png
První verze Microsoft Surface využívala projekční systém

Koncept postupně posunuli do další fáze. Prototyp dotykového stolu byl v roce 2003 prezentován přímo před samotným Billem Gatesem, přičemž k dispozici bylo i několik ukázkových aplikací a her. Postupně bylo vyrobeno přes 85 prototypů a teprve v roce 2005 byl schválen finální hardware, který zahrnoval spodní projekci.

GetThumbNail.jpg
Microsoft Surface 2.0 je nově PixelSense a je mnohem tenčí

První dotykový stůl Microsoft Surface byl v prodeji od roku 2008, kvůli vysoké ceně 10 000 dolarů ale neměl příliš úspěch. Microsoft tímto produktem chtěl zaujmout především velké společnosti, přičemž zaměření bylo hlavně prezentační forma pro lákání zákazníků.

Technologie poté prošla další generací a nyní je přejmenována na PixelSense – označení Surface Microsoft používá u vlastních tabletů. Nutno podotknout, že Microsoft nebyl sám, kdo vyvíjel a uvedl dotykový stůl. V roce 2001 se do podobného produktu pustila i MERL (Mitsubishi Electric Research Laboratories) a v roce 2008 představila DiamondTouch s podporou multitouch i víceuživatelského přístupu.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,