V Computeru 21/06 jsme vám přinesli jeden z prvních testů GeForce 8800 GTX a zřejmě úplně první novinářský test dvou GeForce 8800 GTX SLI. To vše díky exkluzivnímu pozvání Computeru do Santa Clary, kde nás nVidia vybavila nejen technickými materiály, ale ještě tři týdny před oficiálním uvedením také tolik očekávaným hardwarem. Text recenze i srovnání GeForce 8800 GTX s 29 dalšími grafikami najdete tedy ve zmíněném čísle Computeru, na tomto místě jsou všechny výsledky, obrázky, videa a srovnání, které se do časopisu prostě nevešly.
Upozornění: Tento článek je opravdu pouze doplněním recenze G80 a velkého testu grafik v časopisu. Pokud na něj narazíte samostatně, neposuzujte jej bez kompletních informací.
Materiály v PDF
Anizotropní filtrování
GeForce 6 přinesla zklamání v podobě velmi nekvalitního (samozřejmě rychlejšího) anizotropního filtrování. Brilineární filtrování (kombinaci bilineárního a trilineárního, kde druhé, kvalitnější je použito jen blízko přechodů mezi mipmapami) nastalo už s ovladači série 40, ale teprve u GeForce 6 jsme se setkali s velkými úhlovými optimalizacemi. GeForce 7 změnu nepřinesla, až nyní, nový čip G80 má podle tvůrců nabídnout opět (GeForce FX jej měla také) velice kvalitní anizotropní filtrování už při implicitním nastavení.
nVidia novinářům prezentovala, že její anizotropní filtrování při implicitním nastavení je lepší než high quality u ATI, které musíte vynutit. Jaká je pravda, lze snadno ověřit programem D3D AF-Tester (nebo jeho OpenGL alternativou):
Trilineární filtrování:Jak ATI, tak nVidia používají v implicitním nastavení (profil vysoká kvalita) brilineární filtraci, nejvyšší podíl rychlého ale nekvalitního bilineárního filtrování vykazuje GeForce 7900 GTX.
Anizotropní filtrování 2× až 8×: Pro ty, kdo tento test neznají - ideálním výsledkem je co nejužší terčík, čistá kružnice (žádné výběžky - hvězdice, to jsou úhlové optimalizace na úkor kvality) a co nejplynulejší přechody mezi jednotlivými barevnými kruhy. GeForce 7900 GTX jasně nejhorší, Radeon X1950 XTX lepší, ale GeForce 8800 GTX suverénně nejlepší. Anizotropní filtrování 8:1 je u G80 orpavdu velmi kvalitní.
Anizotropní filtrování 16×: U 16:1 je situace obdobnám ale i u GeForce 8800 GTX zbude téměř jen bilineární filtrování (+ anizotropní). Mírné úhlové optimalizace vidět jsou, rozhodně je obraz mírně horší, než nVidia prezentovala, že i bez vynucení high quality bude G80 mít.
Anizotropní filtrování 16× HQ: Pokud u GeForce 8800 GTX vyberete high quality profil (nebo vypnete trilineární optimalizace, vyjde to nastejno), situace se výrazně zlepší. U Radeonu X1950 XTX jsme také vynutili high quality režim anizotropního filtrování. GeForce 8800 GTX má lepší kvalitu anizotr. filtru 16:1 díky tomu, že nemá tak výrazné úhlové optimalizace.
Anti-aliasing
Další velmi vítanou novinkou jsou nové režimy anti-aliasingu. Coverage sampling anti-aliasing (CSAA) je variací metody vyhlazování hran (multi-sampling), která díky šikovné optimalizaci (použití jakoby menšího množství barevných vzorků - color subsamples, ve skutečnosti je ukládán stejný počet vzorků, ale nikoli jako skalární hodnota, ale jako hodnota binární, čímž se šetří objem) nabízí 16násobný anti-aliasing minimálně při rychlosti běžného 4násobného. Přitom na kvalitě vyhlazování se menší počet uložených barevných vzorků pro pixel na hraně polygonu nijak negativně neprojevuje:
V ovladačích pak máte zatím tyto možnosti:
Že je anti-aliasing G80 opravdu velmi rychlý, uvidíte v grafech s naměřenými výsledky, teď se podívejte na srovnání podobných režimů multi-samplingu u ATI a nVidie:
Podrobné srovnání kvality obrazu s anti-aliasingem najdete tady a tady. Vliv na výkon je pak velmi přehledně vidět na této stránce.
Výkon v grafech
Poznámka: Výsledky SLI ještě nejsou úplně přesné, v době testu nebyl SLI ready ovladač. Je možné, že ve hrách jako Company of Heroes SLI dvou G80 už s WHQL ovladači pošlape bez problémů.
Tady jsou průkazné screenshoty z 3DMarku05 a 3DMarku06.
Fotografie karet
Fotky a loga od nVidie
Obrázky z her a technologických demonstrací
Videa z provozu, z dem a z Crysis
Kdo nechce stahovat velká AVI, tak se může kouknout na provoz SLI sestavy na YouTube:
Editor`s Day v Santa Clara, CA
Pár vybraných zajímavých fotek z headquarters nVidie.