Doplnění recenze GeForce 8800 GTX z Computeru 21/06

V Computeru 21/06 jsme vám přinesli jeden z prvních testů GeForce 8800 GTX a zřejmě úplně první novinářský test dvou GeForce 8800 GTX SLI. To vše díky exkluzivnímu pozvání Computeru do Santa Clary, kde nás nVidia vybavila nejen technickými materiály, ale ještě tři týdny před oficiálním uvedením také tolik očekávaným hardwarem. Text recenze i srovnání GeForce 8800 GTX s 29 dalšími grafikami najdete tedy ve zmíněném čísle Computeru, na tomto místě jsou všechny výsledky, obrázky, videa a srovnání, které se do časopisu prostě nevešly.

Upozornění: Tento článek je opravdu pouze doplněním recenze G80 a velkého testu grafik v časopisu. Pokud na něj narazíte samostatně, neposuzujte jej bez kompletních informací.

Materiály v PDF

Anizotropní filtrování

GeForce 6 přinesla zklamání v podobě velmi nekvalitního (samozřejmě rychlejšího) anizotropního filtrování. Brilineární filtrování (kombinaci bilineárního a trilineárního, kde druhé, kvalitnější je použito jen blízko přechodů mezi mipmapami) nastalo už s ovladači série 40, ale teprve u GeForce 6 jsme se setkali s velkými úhlovými optimalizacemi. GeForce 7 změnu nepřinesla, až nyní, nový čip G80 má podle tvůrců nabídnout opět (GeForce FX jej měla také) velice kvalitní anizotropní filtrování už při implicitním nastavení.

nVidia novinářům prezentovala, že její anizotropní filtrování při implicitním nastavení je lepší než high quality u ATI, které musíte vynutit. Jaká je pravda, lze snadno ověřit programem D3D AF-Tester (nebo jeho OpenGL alternativou):

Trilineární filtrování:Jak ATI, tak nVidia používají v implicitním nastavení (profil vysoká kvalita) brilineární filtraci, nejvyšší podíl rychlého ale nekvalitního bilineárního filtrování vykazuje GeForce 7900 GTX.

7900gtx_trilinear.png
7900gtx_trilinear.png
121.44 KB
x1950xtx_trilinear.png
x1950xtx_trilinear.png
144.90 KB
8800gtx_trilinear.png
8800gtx_trilinear.png
149.10 KB

Anizotropní filtrování 2× až 8×: Pro ty, kdo tento test neznají - ideálním výsledkem je co nejužší terčík, čistá kružnice (žádné výběžky - hvězdice, to jsou úhlové optimalizace na úkor kvality) a co nejplynulejší přechody mezi jednotlivými barevnými kruhy. GeForce 7900 GTX jasně nejhorší, Radeon X1950 XTX lepší, ale GeForce 8800 GTX suverénně nejlepší. Anizotropní filtrování 8:1 je u G80 orpavdu velmi kvalitní.

7900gtx_aniso2x.png
7900gtx_aniso2x.png
96.96 KB
x1950xtx_af2x.png
x1950xtx_af2x.png
128.37 KB
8800gtx_af2x.png
8800gtx_af2x.png
104.64 KB
7900gtx_aniso4x.png
7900gtx_aniso4x.png
90.86 KB
x1950xtx_af4x.png
x1950xtx_af4x.png
155.90 KB
8800gtx_af4x.png
8800gtx_af4x.png
82.74 KB
7900gtx_aniso8x.png
7900gtx_aniso8x.png
96.52 KB
x1950xtx_af8x.png
x1950xtx_af8x.png
172.59 KB
8800gtx_af8x.png
8800gtx_af8x.png
74.55 KB

Anizotropní filtrování 16×: U 16:1 je situace obdobnám ale i u GeForce 8800 GTX zbude téměř jen bilineární filtrování (+ anizotropní). Mírné úhlové optimalizace vidět jsou, rozhodně je obraz mírně horší, než nVidia prezentovala, že i bez vynucení high quality bude G80 mít.

7900gtx_aniso16x.png
7900gtx_aniso16x.png
90.01 KB
x1950xtx_af16x.png
x1950xtx_af16x.png
175.32 KB
8800gtx_af16x.png
8800gtx_af16x.png
78.58 KB

Anizotropní filtrování 16× HQ: Pokud u GeForce 8800 GTX vyberete high quality profil (nebo vypnete trilineární optimalizace, vyjde to nastejno), situace se výrazně zlepší. U Radeonu X1950 XTX jsme také vynutili high quality režim anizotropního filtrování. GeForce 8800 GTX má lepší kvalitu anizotr. filtru 16:1 díky tomu, že nemá tak výrazné úhlové optimalizace.

x1950xtx_af16xhq.png
x1950xtx_af16xhq.png
98.88 KB
8800gtx_af16xHQ.png
8800gtx_af16xHQ.png
103.95 KB

Anti-aliasing

Další velmi vítanou novinkou jsou nové režimy anti-aliasingu. Coverage sampling anti-aliasing (CSAA) je variací metody vyhlazování hran (multi-sampling), která díky šikovné optimalizaci (použití jakoby menšího množství barevných vzorků - color subsamples, ve skutečnosti je ukládán stejný počet vzorků, ale nikoli jako skalární hodnota, ale jako hodnota binární, čímž se šetří objem) nabízí 16násobný anti-aliasing minimálně při rychlosti běžného 4násobného. Přitom na kvalitě vyhlazování se menší počet uložených barevných vzorků pro pixel na hraně polygonu nijak negativně neprojevuje:

V ovladačích pak máte zatím tyto možnosti:

Že je anti-aliasing G80 opravdu velmi rychlý, uvidíte v grafech s naměřenými výsledky, teď se podívejte na srovnání podobných režimů multi-samplingu u ATI a nVidie:

x1950xtx_noaa.png
x1950xtx_noaa.png
119.38 KB
7900gtx_noaa.png
7900gtx_noaa.png
120.79 KB
8800gtx_noaa.png
8800gtx_noaa.png
117.80 KB
7900gtx_2xaa.png
7900gtx_2xaa.png
144.15 KB
x1950xtx_aa2x.png
x1950xtx_aa2x.png
140.99 KB
8800gtx_aa2x.png
8800gtx_aa2x.png
141.38 KB
7900gtx_aa4x.png
7900gtx_aa4x.png
166.87 KB
x1950xtx_aa4x.png
x1950xtx_aa4x.png
162.62 KB
8800gtx_aa4x.png
8800gtx_aa4x.png
159.39 KB
x1950xtx_aa6x.png
x1950xtx_aa6x.png
170.24 KB
8800gtx_aa8x.png
8800gtx_aa8x.png
183.06 KB

Podrobné srovnání kvality obrazu s anti-aliasingem najdete tady a tady. Vliv na výkon je pak velmi přehledně vidět na této stránce.

Výkon v grafech

Poznámka: Výsledky SLI ještě nejsou úplně přesné, v době testu nebyl SLI ready ovladač. Je možné, že ve hrách jako Company of Heroes SLI dvou G80 už s WHQL ovladači pošlape bez problémů.

Tady jsou průkazné screenshoty z 3DMarku05 a 3DMarku06.

Fotografie karet

2d.JPG
čip s TMDS a RAMDAC
66.35 KB
3d.JPG
3D pohled na kartu
80.28 KB
dominatory.JPG
Testovací paměti
Corsair 1142 MHz
107.15 KB
chladic.JPG
Demontovaný chladič
73.65 KB
jadro.JPG
Jádro G80 s heatspreaderem
161.00 KB
jadro3d.JPG
Jádro i s pamětmi 1,1 ns
172.99 KB
pentium_jadro.JPG
Jádro Pentia je zřejmě menší
G80 má asi 21 × 22 mm
129.46 KB
shora.JPG
Pohled shora
118.90 KB
shora_bez.JPG
Shora, bez chladiče
176.02 KB
srovnani_s_pentiem.JPG
Srovnání čipu G80 s Intel Pentium
108.07 KB
trictvrtka.JPG
Klasická tříčtvrtka
83.53 KB
zdroj1.JPG
Použitý zdroj
65.71 KB
zdroj2.JPG
620W, tři 12V větve po 18 A,
stačil bohatě i na SLI
92.75 KB
zespodu.JPG
Karta z druhé strany
159.58 KB
slidoma1.JPG
slidoma1.JPG
162.36 KB
slidoma2.JPG
slidoma2.JPG
199.27 KB

Fotky a loga od nVidie

G80_Front.jpg
G80_Front.jpg
998.89 KB
GEF_8800_GTX_F_blk.jpg
GEF_8800_GTX_F_blk.jpg
136.96 KB
GEF_8800_GTX_F_blk.png
GEF_8800_GTX_F_blk.png
26.09 KB
GEF_8800_GTX_F_wht.jpg
GEF_8800_GTX_F_wht.jpg
139.72 KB
GEF_8800_GTX_F_wht.png
GEF_8800_GTX_F_wht.png
26.09 KB
GEF_8800_GTX_S.png
GEF_8800_GTX_S.png
121.10 KB
GEF_8800_GTX_S_EXAMPLE-ONLY.jpg
GEF_8800_GTX_S_EXAMPLE-ONLY.jpg
347.05 KB
GeForce_8800_GTS_3qtr.jpg
GeForce_8800_GTS_3qtr.jpg
183.44 KB
GeForce_8800_GTS_b.jpg
GeForce_8800_GTS_b.jpg
318.51 KB
GeForce_8800_GTS_bracket.jpg
GeForce_8800_GTS_bracket.jpg
123.90 KB
GeForce_8800_GTS_F.jpg
GeForce_8800_GTS_F.jpg
161.96 KB
GeForce_8800_GTS_SLI.jpg
GeForce_8800_GTS_SLI.jpg
189.07 KB
GeForce_8800_GTX_3qtr.jpg
GeForce_8800_GTX_3qtr.jpg
199.62 KB
GeForce_8800_GTX_b.jpg
GeForce_8800_GTX_b.jpg
323.40 KB
GeForce_8800_GTX_back.jpg
GeForce_8800_GTX_back.jpg
349.62 KB
GeForce_8800_GTX_f.jpg
GeForce_8800_GTX_f.jpg
146.68 KB

Obrázky z her a technologických demonstrací

adrianne_10-24-06_01.jpg
adrianne_10-24-06_01.jpg
573.86 KB
NVIDIA_Adrianne_CMYK.tif
NVIDIA_Adrianne_CMYK.tif
7.51 MB
NVIDIA_Adrianne_image2.jpg
NVIDIA_Adrianne_image2.jpg
331.49 KB
NVIDIA_Froggy_image1.jpg
NVIDIA_Froggy_image1.jpg
1.51 MB
NVIDIA_Froggy_image2.jpg
NVIDIA_Froggy_image2.jpg
1.50 MB
NVIDIA_Froggy_image3.jpg
NVIDIA_Froggy_image3.jpg
1.71 MB
NVIDIA_Froggy_image4.jpg
NVIDIA_Froggy_image4.jpg
1.70 MB
NVIDIA_Froggy_image5.jpg
NVIDIA_Froggy_image5.jpg
1.55 MB
NVIDIA_waterworld_image1.jpg
NVIDIA_waterworld_image1.jpg
285.41 KB
NVIDIA_waterworld_image2.jpg
NVIDIA_waterworld_image2.jpg
249.71 KB
NVIDIA_waterworld_image3.jpg
NVIDIA_waterworld_image3.jpg
276.50 KB
NVIDIA_waterworld_image4.jpg
NVIDIA_waterworld_image4.jpg
241.08 KB
NVIDIA_waterworld_image5.jpg
NVIDIA_waterworld_image5.jpg
358.16 KB
Better shadows.jpg
Better shadows.jpg
1.60 MB
Better soft shadows.jpg
Better soft shadows.jpg
3.00 MB
Better soft shadows1.jpg
Better soft shadows1.jpg
1.49 MB
Cloudmap.jpg
Cloudmap.jpg
2.37 MB
HDR Bloom.jpg
HDR Bloom.jpg
1.34 MB
Viewrange and particles copy.jpg
Viewrange and particles copy.jpg
952.38 KB
Viewrange and particles.jpg
Viewrange and particles.jpg
481.32 KB
Conan.jpg
Conan.jpg
430.08 KB
Conan_beachtortage.jpg
Conan_beachtortage.jpg
1.53 MB
Conan_name unknown_picture000 copy.jpg
Conan_picture000.jpg
430.08 KB
Conan_name unknown_picture002.jpg
Conan_picture002.jpg
442.13 KB
Conan_name unknown_picture003.jpg
Conan_picture003.jpg
452.77 KB
Conan_name unknown_picture004.jpg
Conan_picture004.jpg
455.77 KB
Conan_name unknown_picture006.jpg
Conan_picture006.jpg
530.89 KB
Conan_name unknown_picture008.jpg
Conan_picture008.jpg
499.61 KB
Conan_name unknown_picture010.jpg
Conan_picture010.jpg
444.18 KB
Conan_Thyrin_picture000.jpg
Conan_Thyrin000.jpg
567.17 KB
Conan_Thyrin_picture002.jpg
Conan_Thyrin002.jpg
495.66 KB
Conan_Thyrin_picture005.jpg
Conan_Thyrin005.jpg
719.09 KB
Conan_Thyrin_picture006.jpg
Conan_Thyrin006.jpg
641.35 KB
Conan_Thyrin_picture011.jpg
Conan_Thyrin011.jpg
653.23 KB
Conan_Thyrin_picture015.jpg
Conan_Thyrin015.jpg
676.94 KB
Conan_Thyrin_picture017.jpg
Conan_Thyrin017.jpg
614.02 KB
Conan_Thyrin_picture018.jpg
Conan_Thyrin018.jpg
608.88 KB
Conan_Thyrin_picture021.jpg
Conan_Thyrin021.jpg
502.25 KB
Conan2.jpg
Conan2.jpg
495.66 KB
World_in_conflict.tif
World_in_conflict.tif
5.51 MB
World_in_conflict2.tif
World_in_conflict2.tif
5.51 MB

Videa z provozu, z dem a z Crysis

Kdo nechce stahovat velká AVI, tak se může kouknout na provoz SLI sestavy na YouTube:



Editor`s Day v Santa Clara, CA

Pár vybraných zajímavých fotek z headquarters nVidie.

4x4_1.jpg
4x4_1.jpg
140.40 KB
4x4_2.jpg
4x4_2.jpg
101.42 KB
4x4_3.jpg
4x4_3.jpg
223.98 KB
680aSLI_deska.JPG
680aSLI_deska.JPG
174.42 KB
atina_v_nvidii.JPG
atina_v_nvidii.JPG
200.50 KB
crysis_procedural_water_shore.JPG
crysis_procedural_water_shore.JPG
131.30 KB
crysis_realtime_softshadows.JPG
crysis_realtime_softshadows.JPG
147.72 KB
crysis_rollingwaves.JPG
crysis_rollingwaves.JPG
127.91 KB
crysis_sunshafts.JPG
crysis_sunshafts.JPG
105.11 KB
crysis_volumetric_clouds.JPG
crysis_volumetric_clouds.JPG
100.61 KB
dve_g80_ve_sli_hq.JPG
dve_g80_ve_sli_hq.JPG
220.00 KB
dve_g80_ve_sli_hq2.JPG
dve_g80_ve_sli_hq2.JPG
181.22 KB
dve_g80_ve_sli_hq3.JPG
dve_g80_ve_sli_hq3.JPG
190.04 KB
ja_s_waferem_g80.JPG
ja_s_waferem_g80.JPG
79.16 KB

Váš názor Další článek: Časopis Time jmenoval YouTube vynálezem roku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,