Ani se nemusíte zajímat o hry, ale jméno DOOM vám něco bude říkat. Legendární hra vyšla 10. prosince 1993 a dala vzniknout žánru akčních her, ve kterých můžete chodit a střílet přímo z pohledu herního hrdiny.
První opravdová 3D střílečka
Geniálně jednoduchý princip vymysleli John Carmack a John Romero, ze kterých se později stali uznávaní herní vývojáři. Na začátku to ale neměli jednoduché už třeba proto, že k naplnění jejich představy o grafice a ovládání hry chyběl dostatečně výkonný hardware.
První DOOM byl ve své době revolucí v herní grafice
První pokus vývojářů dostal jméno Wolfenstein 3D a byl ještě na půl cesty. To až DOOM se do 3D světa ponořil naplno, i když s tzv. omezeným třetím rozměrem.
K pokrokovému technickému řešení se přidal i atraktivní příběh jak z hollywoodského science fiction hororu a o úspěch bylo postaráno. Nebyl to ale příběh, který se postaral o legendární status této hry. Jde především o revoluční grafický engine, který nabídl poprvé skutečně trojrozměrné prostředí.
DOOM vyrukoval s plnohodnotnými texturami podlahy a stropu, paralaxní oblohou, víceúrovňovými mapami propletenými schody a výtahy a graficky propracovanou brutální krvavou řežbou, která dosud neměla ve hrách obdoby. Šlo o největší vizuální skok, který se v herním průmyslu kdy povedl.
DOOM žije dodnes
Hra prošla od svého vzniku celou řadou znovuzrození a jméno DOOM se na herní scéně dodnes. Na jeho enginu vzniklo několik odvozených her a z žánru se zrodila jedna z nejpopulárnějších kategorií počítačových her vůbec. Dřív se jim říkalo „doomovky“, dnes už se říká FPS (First-person shooter).
Pro srovnání: grafika posledního ztvárnění hry DOOM z roku 2016
Zatím poslední hrou série DOOM je verze z roku 2016 nazvaná prostě DOOM. Tematicky se vrací ke kořenům, ale řežba je pochopitelně zpracována nejmodernějšími technologiemi a propracovanou grafikou.