Jak každý interneťák ví, vysoce populární vyhledávací služba AltaVista nemá adresu www.altavista.com, ale www.altavista.digital.com.
Jak každý interneťák ví, vysoce populární vyhledávací služba AltaVista nemá adresu
www.altavista.com, ale
www.altavista.digital.com. Když firma Digital v roce 1995 tuto službu spustila, zjistila, že jistý Jack Marshall už jméno domény Altavista.com vlastní a používá ji pro svou firmu s názvem AltaVista Technology (zabývající se tvorbou zcela neznámého software pro imaging). Vlastník domény jistě netušil, jak skvělé peníze mu svým rozhodnutím Digital vydělá - statisíce lidí pochopitelně při zadání vyhledávače zadávali
www.altavista.com, a končili na webu pana Marshalla. Vlastník webu tedy samozřejmě na tomto místě vytvořil to, co lidé hledali a chtěli - formulář, do kterého je možné zadat vyhledávací řetězec pro AltaVistu, přičemž se po odklepnutí se otevřou výsledky hledání v AltaVistě (pravé). Vtip spočívá v tom, že na "falešnou" AltaVistu umístil její vlastník dva reklamní proužky a za každé její otevření inkasuje desítky centů… vynásobte si to možná stotisícem přístupů denně.
Digital se pokoušel s vlastníkem domény neúspěšně soudit, a až nový vlastník Digitalu, firma Compaq, tomu učinila přítrž, když doménu od Marshalla odkoupila, údajně za částku 3.35 mil. USD (= 110 mil. Kč), což je zřejmě vůbec nejvyšší částka, jaká kdy byla za jméno domény zaplacena. 31. srpna tedy skončí životnost Marshallovy domény a ti, kteří budou chtít pracovat se slavným vyhledávačem, budou moci zadat logické www.altavista.com.
Celá aféra má pochopitelně řadu domácích "podnikatelů", kteří by rádi přišli zadarmo k penězům - a ani to nemusí být tak moc. Využívají neujasněných předpisů v naší zemi, které se dají zneužít tak, že za registraci domény se šikovné firmě "podaří" nezaplatit (normální poplatek činí cca 2000 Kč za doménu). Počet domén v ČR tak stoupá rychlostí naprosto neúměrnou k bohatosti domácího Internetu, protože po neblaze věhlasné Globe Internet s jejími spekulačními rezervacemi známých jmen či názvů firem se o to pokoušejí i další firmy - obvykle, čím bezvýznamnější společnost, tím více jmen má na sobě navěšených. Jde o samozřejmou spekulaci - tyto domény obvykle leží naprosto ladem nebo jsou přesměrovány na jiné, komerční domény, s původním názvem naprosto nesouvisející. Pokud má někdo "nápad" zaregistrovat si doménu www.domov.cz a pak ji mazaně přesměrovat na svůj internetový obchod, může to vyvolat shovívavý úsměv. Pokud si někdo rezervuje domény www.peklo.cz a www.nebe.cz, je to už lovení v hodně kalných vodách. Ovšem pokud si již zmíněný Globe Internet rezervuje www.praha.cz (též program.cz, office.cz, nebo yahoo.cz - jak nápadité!), takže je nemůže nikdo jiný použít, a pak žádá po každém, kdo chce mít virtuální server typu "primator.praha.cz", musí za něj platit řádově 10 000 Kč ročně (!). Cizinec, který by logicky čekal, že na této adrese najde informace pro svou návštěvu Prahy, má po ptactvu - přitom toto je naprosto běžné v USA (www.detroit.com, www.sanfrancisco.com, www.dallas.com ad.) ale dokonce i u našich sousedů (www.bratislava.sk). Holt, český podvodníkatel opět zvítězil, Martin i Šimek má u nás mnoho stejně zdatných kolegů.
Osobně se domnívám, že tato pitomá doménová hra nemá příliš budoucnost. Zabrání jí jednak skutečné zpoplatňování těchto adres (kdyby měl dotyčný "podnikatel" platit 200 000 za registraci stovky doménových jmen, které sází do e-mailu na adresu, kterou raději nebudu uvádět, jak mu je slina přinese na jazyk, asi by si to rozmyslel), jednak tvorba nových doménových přípon a s ní (doufám) zavedení konečně pravidel hry. Především si ale domnívám, že pomohou portály, které by se měly stát hlavním výchozím místem k obsahem kvalitním serverům, a náhodné hledání podle jmen (což bude stále těžší už kvůli rostoucímu počtu TLD domén) přestane být významnou cestou k daným webům.