Startup DoDo, který v prosinci minulého roku koupila od skupiny KKCG společnost Inveo, oznámil další rozšiřování a počet osobních kurýrů se už dostal na 90. S tím souvisí i další zvýšení počtu vozů a rovněž optimalizace veškerých procesů, které vedou k tomu jedinému – zajistit komukoli cokoli a kdykoli. Navíc přes různé komunikační kanály a hlavně co nejrychleji.
Minulý rok jsme o DoDo informovali v době, kdy byl na úplném počátku a ještě se vlastně ani nevědělo, zda takový druh univerzálního systému pro plnění požadavků vůbec bude možné provozovat. Ale zatímco předtím to bylo především o koncových zákaznících, nyní chce DoDo zasáhnout i trh B2B.
Optimalizace infrastruktury
Vzhledem k univerzálnosti systému DoDo, kdy si uživatelé mohou objednat dovoz či zajištění čehokoli – produktu i služeb, bylo v počátku velmi náročné, cokoli predikovat, obzvláště pak různé zátěže. Nyní už je to sice lepší, ale stále dochází k překvapením.
Občas se stane, že poptávka v jediný den nečekaně naroste pětinásobně proti odhadům (objednávky jídla na Velikonoční pondělí). S tím ale si ale DoDo už ví rady a má připravenou spoustu kurýrů, které lze „vzbudit“ a začít využívat, když je akutně potřeba.
Zatímco v minulosti fungovalo DoDo 24 hodin denně, nyní už nějakou dobu fungovalo omezeně a na 24hodinovou dostupnost se brzy zase přepne. Vše souviselo hlavně s efektním využitím infrastruktury, která bude nyní připravena i pro velké podnikové e-shopové zákazníky, kde už to dává mnohem větší smysl. Jedním z prvních velkých bude například Mall.cz, který už je ve fázi testování.
DoDo nyní patří pod Inveo, které chce dodávat kompletní řešení pro e-commerce – internetový marketing, e-shop, mailing, analytiku i logistiku v podobě poslední míle v daných městech. Mezi současnými velkými klienty je například Asko nebo Teta.
Váš osobní asistent
DoDo je nutné vidět hodně univerzálně, abyste pochopili jeho obrovské možnosti využití. Potřebujete třeba velkou kostku ledu na právě probíhající párty? Napíšete DoDo a za hodinu ji máte u sebe – nemuseli jste řešit, kde je prodávají, jak ji dopravit ani nic dalšího. Veškerou rešerši a dopravu zajistí DoDo.
DoDo kurýr je schopen zajistit třeba i podepsání nějaké smlouvy – stačí mu na konkrétní úkol předat plnou moc (některé firmy to tak mají) a je to. Máte osobního asistenta, které nemusíte měsíčně platit, ale jen pouze když ho potřebujete.
Někteří DoDo používají například na předání věcí do čistírny oděvů, protože zkrátka nemají čas a chtějí, aby to někdo celé vyřídil za ně. Zástupci DoDo ale uvedli i takové případy, že jste na lan párty a chybí vám HDMI kabel. Napíšete DoDo, u toho si ještě vzpomenete, ať vezme na benzínce jídlo a když už dorazí, potřebujete, aby si s vámi zahrál, protože vám zrovna chybí jeden do počtu. Pochopitelně ho platíte na hodinové bázi, ale i takové extrémy jsou možné.
DoDo tak v principu nemá mantinely, jaké segmenty může zasáhnout. Díky Facebook Messengeru se i rozšiřuje možná interaktivita. Zástupci tak například uvedli případ, kdy si zákazníka chtěla koupit něco, co mělo několik barev. DoDo kurýr dorazil do daného obchodu, vyfotil barvy a poslal zákazníkovi, který si v reálném čase vybral danou barvu.
Systém zón se vyplácí nejvíce
Architektura systému DoDo je postavena na operátorovi, který se nachází přímo na firmě a v rámci univerzálního nástroje dokáže komunikovat se zákazníky různými kanály – sms, facebook messenger a další se budou přidávat (třeba livechat na stránkách). Jakmile má uživatel požadavek, zjistí potřebné informace – kde lze produkt sehnat nejblíže jak vůči zákazníkovi, tak i kurýrovi, který má danou oblast na starost.
Pokud zákazník souhlasí s cenou i daným časem (DoDo už vzhledem ke zkušenostem ví odhady pro různé obchody, služby a podobně), kurýr vyráží vše splnit.
Kurýr má k dispozici speciální mobilní aplikaci, kde má všechny potřebné informace od centrály v reálném čase. Backendový systém neustále ukládá a vyhodnocuje efektivitu jednotlivých kurýrů, takže lze vidět a porovnat jejich rychlosti zpracování třeba v rámci stejné či podobné zakázky na stejné trase a zjistit případné problémy. Pomalý kurýr například volí špatnou trasu a podobně.
Platba kurýrů probíhá hodinově, protože počet objednávek je stále relativně nízký (stovky denně) a nedochází tak k plnému vytížení všech kurýrů po celou dobu. Jakmile se ale hodnoty dostanou výše, bude zase výhodnější platba za splněnou zakázku. Jak už bylo zmíněnou, DoDo má přibližně 90 kurýrů, z velké většiny brigádníci (studenti).
Dobré je, že to může fungovat podobně jako Uber – pokud máte čas, zapnete aplikaci a můžete se třeba i na chvilku stát „kurýrem“ (pokud jste už absolvovali školení). Kurýrů je ale nedostatek, protože je po nich velká poptávka z řad jiných logistických společností. DoDo se snaží kurýry řádně školit tak, aby co nejlépe komunikovali se zákazníkem, byli milí a podobně, zkrátka to, co by mělo být standardem, ale vídáme to u nás stále poměrně málo.
I když se v hojném počtu stále vyplácí kurýři, kteří „šlapou“, DoDo má dnes už v jednu chvíli v provozu přibližně pět úsporných CNG automobilů (Škoda City Go), přičemž celkem jich mají aktuálně 30.
Mobilní aplikace i pro uživatele
Ve vývoji je i mobilní aplikace pro koncové uživatele, přes kterou bude ještě jednoduší vše objednávat a komunikovat s centrálou. DoDo to zároveň vidí jako platformu, přes kterou bude možné promovat produkty a služby vybraných B2B zákazníků, se kterými budou spolupracovat.
Systém DoDo rozdělil Prahu do několika zón, od kterých se odvíjí průměrná cena dovážky. Pokročilá architektura, která by například efektivně vypočítala předávání zakázek mezi kurýry a zónami je v plánu až s většími počty objednávek. Díky této architektuře chce DoDo přistoupit ke zmíněnému jídlu tím způsobem, že bude pomocí lokálních kurýrů extrémně rychle dodávat jídlo z restaurací v dané lokalitě. Už žádné čekání 90 minut na jídlo, jak je dnes u současných platforem běžné.
Revoluce v nákupu oblečení?
Kromě maličkostí, jako je třeba přímé sledování kurýra v reálném čase na mapě (jak je zvykem třeba u Uberu a dalších), chce DoDo spustit s rozvinutější částí vlastní logistické platformy ještě něco mnohem většího.
Představte si nákup oděvu či bot a podobných věcí, které mají různé velikosti a vy nevíte, jak vám sednou. DoDo v takovém případě dorazí k vám domu do hodiny třeba se třemi velikostmi, vy si hned vyzkoušíte, která vám sedí a zbylé dvě si čekající kurýr ihned odveze a vrátí do obchodu. Žádné vyřizování vrácení přes poštu, chození do nějakých poboček a podobně (další ztráta času). Takový způsob rychlého zkoušení doma by mohl způsobit revoluci oblasti nakupování tohoto druhu zboží.
Řízený rozvoj
DoDo se snaží postupovat krok za krokem, právě kvůli komplexnosti, kterou tato platforma zahrnuje. Za pár měsíců by ale DoDo mělo být dostupné i v Brně a postupně i v dalších větších městech.
Bude určitě zajímavé sledovat, zda se tento nadějný logistický systém podaří dostat opět na další úroveň, rozšířit v oblasti B2B a vše efektivně propojit.
Článek byl dodatečně upraven na žádost DoDo, došlo ke smazání informací o jedné z chystaných služeb.