Dobře šlo všechno, obzvláště Harry Potter a herní konzole.
Předběžné součty vánočního trhu v elektronických obchodech ukazují, že s e-komercí to zase nebude tak zlé. Přestože rok 2000 byl ještě ve znamení mnohdy až nesmyslných slev (tj. takových, na kterých prodejci prodělávali) a ještě ne úplně vyvanuté euforie na straně obchodníků, zákazníci dokázali, že dokáží i dnešní zakřiknuté obchodníky podržet.
Jak uvedl zpravodajský server News.com, hlásily všechny velké obchodní domy působící na Internetu spokojenost: průměrný vzrůst objednávek ve srovnání s předloňskými Vánocemi byl 26 % a to je rozhodně více, než se čekalo. Ostatně pokud by se toto tempo růstu udrželo, znamenalo by to zdvojnásobení prodejů každé tři roky! Server BizRate, který hodnotí jednotlivé obchodní domy, hlásí dokonce vzestup objednávek o 36 %.
Prodávalo se, jak je před vánocemi zvykem, téměř vše. Obzvláště dobře šlo všechno, co má něco společného s Harry Potterem, a jak je dnes bohužel zvykem, větší tržbu než knihy samotné generují nejrůznější přidružené výrobky, od brýlí s kulatými obroučkami (prý nejčastější přání dnešních kluků) až po čokoládu, která stojí dvojnásobek co jiná, úplně stejná, ale bez loga Harry Potter. Dalšími bestsellery byly herní konzole, a to všechny tři nové – od Sony, Microsoftu i Nintenda.
Další dobrou zprávou pak je, že se Vánoce obešly bez nepříjemných překvapení s nedodaným zbožím a nesplněnými objednávkami. S tímto jevem jsme se setkali ve vánočních sezónách 98/99, kdy z něj byla téměř „celonárodní ostuda“, a také v sezóně 99/00, kdy už se situace zlepšila, ale přesto stížností bylo dost. Uplynulé Vánoce ale na tom byly zdaleka nejlépe a to znamená, že vydařená vánoční sezóna znamená dobře namazané lyže pro start v novém roce: zákazníci spokojeně nakupují dál, dokupují, co jim chybělo, a doporučují pohodu internetového nakupování jiným.
Úspěšná vánoční sezóna se samozřejmě promítla i na burze: akcie hlavních e-retailových firem poté, co byla vánoční sezóna sečtena a potvrzena, slušně stouply. Jak si vedly české internetové domy, zatím není známo; podle kusých, kuloárních a nepotvrzených zpráv se zdá, že podobně jako v USA: silný vzestup, až padesát procent meziročně, a rovněž daleko méně problémů s nedodaným zbožím, alespoň u obchodů už dobře zavedených. (Samozřejmě že problémy se vyskytnou vždy; důležité je, aby jejich počet byl snesitelně malý a aby se jejich vyřešení obchod zhostil s úspěchem a bez naštvaného klienta).
Nyní – jak snadno zjistíme po letmém nahlédnutí na stránky amerických obchodů – panuje pro změnu výprodejová nálada, tak jako i v kamenných obchodech: slevy i na značkové zboží dosahující 50–75 % nejsou výjimkou. Zajímavé je, že v českých e-obchodech zřejmě není co zlevňovat – ať jsem hledal, jak jsem hledal, žádné povánoční slevy jsem nikde nenašel, s výjimkou Fotoobchodu. Spíše bych ale odhadl, že v tom domácí internetové obchody ještě příliš neumí chodit; slevu totiž nabízí především distributoři a pro obchody je zde lákavá šance svézt se s atraktivní nabídkou a přilákat nové zákazníky.