Mirek X
29. 4. 2025 • 16:25

Už to tady bylo řečeno mnohokrát. Klíčem je CENA. Kdo nemá možnost nabíjet doma, jezdí stejně nebo dráž než auta se spalovacími motory. A dalším problémem je složitost, kdy každá organizace vyžaduje jakousi aplikaci nebo jejich čipovou kartu. Dokud to nebude fungovat jako u běžné benzinky - načerpám, zaplatím kartou nebo u kasy - tak to spoustu lidí odradí.
A čeká nás určitě další nepříjemné překvapení. Až bude elektromobilů hodně, bude potřeba nahradit spotřební daň z pohonných hmot. Takže se bude platit pravděpodobně poplatek z ujetého kilometru, což opět provoz prodraží.

Názor byl 1× upraven, naposled 29. 4. 2025 16:26

Bobanowicz
29. 4. 2025 • 7:15

"....Čísla nám jednoznačně ukazují, že lidé upřednostňují kratší časy dobíjení. ...."
Teda, kdo by to byl řekl, že lidi nemají zájem bloumat na čerpací stanici, ale naopak chtějí auto co nejrychleji načerpat/dobít a jet si po svých? 😃Mimochodem, čínská BYD údajně už začala sériově vyrábět elektroauta, která se nabíjejí tempem 5 minut dojezd 400km (v jiných zdrojích jsem našel údaj dokonce až 550km). To už se blíží běžným spalovákům.
BYD na mě působí dojmem, že celkově v technologiích utíká ostatním, zejména evropským a americkým automobilkám.

Jiří Hronský
28. 4. 2025 • 22:34

nevyřeší se problém sám, že lidé budou nabíjet kde zrovna bude volno???

Martin Hubeňák (huby99)
28. 4. 2025 • 21:28

Jak to budou nabíjet lidé před panelovými domy? Ulice jsou přeplěné a na naší ulici stojí i v kopci. To budou lidé házet kabely z balkonu? Zároveň máme i nedostatek elektřiny a hrozí přetížení sítě

Lubomír Jindra
Lubomír Jindra
28. 4. 2025 • 20:45

Nabíjecí stanice zejí prázdnotou i v Česku, protože nabíjení na nich je velmi velmi velmi drahé. Nejdražší nabíjení jsem před časem našel myslím kolem 21Kč/kWh, běžněji kolem 18Kč/kWh. S rozumným "tarifem" kolem 12kč/kWh. Kdo si platí měsíční paušál, může i levněji. "Levné" nabíjení má Lidl, ale je jich málo.Každý kdo kupuje elektro (soukromá osoba i firma) počítá s tím, že vyšší pořizovací ceny vyváží levnější provoz.
Proto každý kdo kupuje elektro nabíjí buď doma nebo ve firmě, na veřejných nabíječkách pouze v případě krajní nouze.
Každý kdo potřebuje jezdit dálky se rozumně drží nafty a na nějaké předražené rychlonabíječky se může vykašlat.
Ještě před časem byl v aplikaci BMW přehled nabíjecích míst včetně cen, ale to už tam není, nevím zda je to šlendrián BMW nebo nějaká nová cenová politika tajit ceny.Veřejnou nabíječku jsem využil za rok asi 2x a to jen proto, že to bylo jediné místo na parkovišti. Nabíjím doma, za spotové ceny. V neděli byla cena výrazně záporná, takže za nabití včetně všech poplatků za distribuci nezaplatím nic, dokonce mi za to nabití ještě zaplatí asi 30Kč. Vy co máte nafťáky, představte si, že přijedete ke stojanu, dáte půl nádrže, u kasy vám dají 30Kč protože na trhu je zrovna přebytek nafty....

Petr Kýr (Petr Kýr)
Petr Kýr (Petr Kýr)
28. 4. 2025 • 20:32

Jsem majitelem elektroauta a vetsinou nabijim jen doma a verejnym nabijeckam se vyhybam obloukem. S cenou nabijeni 5.5,- za 1kwh v domacich podminkam oproti 11 az 15,- na verejnych nabijeckach je cena proste nesrovnatelna. Doma nabijim i castecne z FVE, ale z 80ti procent nabijim pres noc, ale vubec me to netrapi. Cena proste vyhrava a 8hodin staci k nabiti z 11kw AC nabijecky. Jediny plus verejnych nabijecek je rychlost, ale s dojezdem 400km s elektrem se stava malokdy kdy potrebuju nutne zajet na verejnou nabijecku a myslim si, ze to ma takhle vetsina lidi co maji EV. Proto o ne neni az takovy zajem.

Milan Bartak
Milan Bartak
28. 4. 2025 • 17:24

Tak asi neco jineho je dojet nekam natankovat benzin a neco jineho nekde nechat hodinu nabijet auto..
V pripade nabijeni bych ocekaval nabijecku do 15 minut pěšky od bydliště...

British004
28. 4. 2025 • 14:21
Pavel Kubišta
28. 4. 2025 • 12:58

Také by mohli napsat jaké je využití standardních čerpacích stanic. bude to až na výjimky také 1-5%. A kupodivu se normálně uživí a vydělávají.
A ve většině případů vyjde jízda se zde načerpaným palivem levněji, i když je zatíženo vysokou spotřební daní na rozdíl od elektřiny : o )

Petr Basa
28. 4. 2025 • 10:02

Každý kdo EV používá a alespoň občas nabíjí na veřejné nabíječce dobře ví, jaká je situace s veřejným nabíjením a autor to spíš není. Tuto situaci nejlépe vyjádří slovo - džungle. A to především cenová, ale i organizační. Lidově bychom řekli "prase aby se v tom vyznalo". Protože jak jinak označit situaci, kdy u toho stejného stojanu můžete nabíjet za několik různých cen, podle toho, jakou kartou, nebo apkou se autorizujete, a kterým roamingem Vás to protáhne. Pokud cena kWh při domácím nabíjení tvoří pomyslný základ, kdo by chtěl platit 2x, 3x, 4x víc na věřejné rychlonabíječce. Tomu se každý elektromobilista vyhne a udělá to jen když nezbytně nutně musí. On vůbec celý ten startovní koncept, kdy někdo vymyslel, že se bude platit za rychlost je zcestný, když pořád nabíjím tu samou kilowatu. Já doufám, že tuhle džungli jednou EU vymýtí, tak jako to udělala s cenami za telefonování mobilem.

Jan Matěna
28. 4. 2025 • 9:56

Však je to z velké části za veřejné peníze, takže ten finanční debakl je každému fuk. Pokud chybí, tak stačí ještě přitlačit.
Peněz dost, nálada dobrá, natiskneme:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/audio-p....seznam.cz

radon
28. 4. 2025 • 9:56

...že čtvrtina vysokovýkonných rychlonabíjecích stanic má průměrnou míru využití mezi jedním a pěti procenty ...
Ok, takže snaha bude zvýšit jejich využitelnost na řekněme 50% ... co to v praxi znamená? Že my co chodíme do práce si před snídaní přeparkujeme autp a teprve pak si půjdeme vyčistit zuby. Nebo že po příjezdu domů najdeme rychle nevyužitou nabíječku a zaparkujeme tak, abychom po večerním filmu zase nahodili kabát a šli ji uvolnit. Případně pokud nebude volná hned, tak půjdu auto nabít až po tom filmu.
Já nevím, prostě mně to nějak časově nevychází. To má smysl jen pro důchodce, mají čas i dopoledne ... takže halooo, důchodci, popadněte milión a šupito do autosalónu 🙂.

Martin Prokop
Martin Prokop
28. 4. 2025 • 9:43

Jednou z největších překážek, která brání rychlejšímu zvýšení prodejů čistě elektrických vozů, NENÍ nedostatečně hustá síť veřejných dobíjecích stanic... ...to je stále opakovaný zástupný problém . Protže to odkazuje na někoho třetího, kdo za to jako by může. Největší překážku je pořizovací cena samotného nového vozu.Pokud už před x až xx lety byl problém stím jak lidé nekupují nové ICE s normou EURO5 a 6 . Nebude to dnes s EV vozem, který bude o až třeba 1/3 až 2/3 dražší, o nic lepší . Protože hatchback ICE za 500k má protipól v EV hatchbacku za 750 k až 1,2mil Bavíme se za běžnou cenu, né promo, né na protiúčet, né jen při využití našeho financování a podobně. Prostě za hotové kolik běžný občan zaplatí převodem fakturu.

Walkeer_CZ
28. 4. 2025 • 8:41

tak pockat, odpurci EV porad rikaji, jak jsou ty nabijecky pretizen a jak se na nich ceka. Tak jak to tedy je?

lazywriter
28. 4. 2025 • 8:23

Tak čekat někde v ... desítky minut a ještě s pocitem, kolik budu platit za výměnu vylágrovaný baterky, na dobré náladě nepřidá.
To mi ji rozhodně víc zlepší, když teď bude hezky, natankuju, sundám střechu a vyrazím.

Nedos.
28. 4. 2025 • 7:04

Mě jediná rozumná nabíječka přijde ta, co máte v garáži u rodine vily. Tudíž ta kterou používáte když přijedete domu. Zbytek je z principu blbost. Na sídlišti si nedokážu představit, jak se u jedny nabíječky mění postupně 10 aut od lidí co jsou už doma zvlášť když od určitě hodiny ani není kam preparkovat. A že bych si dělal po práci výlet na kafe k nabíječce mi přijde taky úplně ujetý.

Názor byl 1× upraven, naposled 28. 4. 2025 07:05

jirik66
28. 4. 2025 • 5:42

Jo panáčkové, dokud bude elektřina takto drahá tak to lepší nebude 😉

Petr Vojvo
28. 4. 2025 • 2:56

Tak nám ten socialistický eu byznys bankrotuje.
Chytily se jej politické pijavice, zlatokopové a jiná verbež.
Za dotace postaví nabíjecí stanici, evozy jsou dotované a přesto tento pašalík nefunguje.
Proč to funguje v číně?
Nízká cena aut, nabíjení.
Problém je bolševická neefektivita eu.

Názor byl 1× upraven, naposled 28. 4. 2025 02:56

KosKarel
27. 4. 2025 • 20:06

To je samozdřejmě nesmysl. Situace je dokonce tak tristní, že se většina lidí do nákupu elektroaut nehrne.
Dokud nebude nabíječka v každé i sebemenší obci, každé ulici ve městě a minimálně u poloviny parkovacích míst na sídlištích, tak je dobíjecí je infrastruktura nedostatečná.
Teprve pak začne většina lidí teprve uvažovat o koupi elektrovozu, ne dřív.

Pindulin
27. 4. 2025 • 19:56

Kdo ma elektro a trochu se v tom orientuje, tak moc dobre vi, ze minimalne 50% nabijecich bodu je postaveno na naprosto nevhodnem miste a vhodna mista jsou naopak pretizena.
Ja mam pocit, ze to vymysli lide jezdici spalovaky. Nase mesto je toho skvělým prikladem. Ve meste jsou desitky EV, ktere dost casto jezdi, takze to pusobi, ze jich je vic. Ale jeste jsem je nevidel nabíjet na mestem vybudovaných nabijeckach, kde je neustale prazdno. A to parkují u sídlišť nebo bytových domů. Ale tam samozrejme nabijecky nejsou… ach jo

Názor byl 1× upraven, naposled 27. 4. 2025 19:57

Ondrej Riha
27. 4. 2025 • 19:08

ak tam budú do tej kávy pridávať príliš veľa cukru, možno aj tá sieť kaviarní nejakú pobočku sprivatizuje a robotkovia budú vedieť kam treba dodať ten balík. ale až po pracovnej dobe, dovtedy budú tvrdo makať a čakať na tú kávu v tom cukri Starbucks bez toho buck doláča. lenže raz to dopadne tak, že osobných sluhov bude viac ako na nejakom chorvátskom pobreží turistov. a všetci si budú musieť dobíjať solárne baterky a na kávu zájsť prachy mať nebudú a keď niečo budú chcieť, budú musieť odniesť ten balík, ale až po pracovnej dobe keď bude menej trafficu na týchto dobíjačkách a tak si budú musieť teda povinne dať aj tú kávu s tým cukrom, ale až po pracovnej dobe... ak sa nezacyklia a neobvinia z toho dodávateľa tej kávy, ktorý tiež nebude nabitý a tak nebude vedieť ako to vyriešiť bez nejakej tej kávy s tým cukrom.

minduton
27. 4. 2025 • 18:08

A čemu se diví? Každý radši nabíjí doma. Na těch jejich nabíječkách se nabíjí pouze při přejezdech z bodu A do bodu B, kdy prostě není zblití. Nikdo nebude dobrovolně platit nabíjení ve 110% ceně benzínu.

MOJE JMÉNO
27. 4. 2025 • 17:32

Takto to dopadá, když se něco tlačí a dotuje politikou a nikoliv přirozeným vývojem.

Názor byl 1× upraven, naposled 27. 4. 2025 17:34

Mi.Chal
27. 4. 2025 • 17:25

>> Rychlonabíjecí HPC stanice stojí několik set tisíc eur, cena se liší podle kapacity a umístění. Návratnost investic, které povětšinou do velké míry dotuje Evropská unie, je pak obzvlášť dlouhá, jelikož provozovatelé dostávají od zákazníků v průměru 20 až 25 eur za nabíjecí relaci.
.
Tak to dopadne, když se něco tlačí silou a trh o to nemá zájem. Pokud ani to, že to z části zaplatily dotace, nestačí, tak je asi něco špatně...
.
Třeba před 30 lety prakticky všichni používali CRT monitory (pokud neberu notebooky, které kvůli tomu taky byly podstatně dražší než klasické PC), dneska skoro nikdo, podobně u klasické TV. Nevšiml jsem si, že by to bylo nějak tlačené, prostě lidi sami přešli na to, co bylo pro ně lepší (i když některé parametry byly ze začátku horší) a platili za to víc. Pokud o elektromobily není takový zájem ani po těch letech, tak to holt lidi nechtějí...

Určitě si přečtěte

Články odjinud