Do nitra garáže Googlu pro auto bez řidiče

Google už několik let vyvíjí technologii auta bez řidiče. Jak přesně fungují jednotlivé systémy a co vše Google zkouší u vlastního prototypu samořídícího vozu?
Do nitra garáže Googlu pro auto bez řidiče

Senzorový systém

Odhalili jsme, jak funguje samotný software a umělá inteligence vyhodnocující snímaná data. Jak ale probíhá samotné snímání? Základem je rotační systém spousty laserů na střeše automobilu.

Klepněte pro větší obrázek
Rotační systém různých laserů (Zdroj: SFGate)

Lasery pomocí rotace vytváří hustou síť, která se odráží od blízkých i vzdálenějších objektů. Snímač využívá různých typů laserů, které se odráží od různých materiálu a nasnímaná data umožňují vytvořit trojrozměrný model okolí a objektů kolem vozidla.

Snímač rotuje rychlostí několika otáček za sekundu, takže jsou informace neustále aktuální a mnohem přesnější, než u člověka využívající oči upřené vždy jen jedním směrem. Lasery slouží pro rozpoznávání druhů objektů – zda jde o auto, motorku, člověka, cyklistu, dopravní značku, semafor, přechod pro chodce a podobně.

Klepněte pro větší obrázek
Lidé jsou žluté objekty, cyklisti červené. Rozpoznávání probíhá na bázi velikosti i rychlosti pohybu v prostoru

Další součástí technologií v autě bez řidiče od Googlu jsou radary, které pouze přesně a v reálném čase měří, jak rychle se okolní objekty pohybují. Radary jsou schopné snímat rychlosti i objektů, které jsou za překážkou a běžným okem nebo laserem nejsou viditelné. Ať už se jedná o člověka za stromem nebo druhé vozidlo před námi, které normálně nelze vidět. Google k tomu využívá i odrazů pod autem před námi, díky čemuž dosáhne radarový systém ještě dále.

Klepněte pro větší obrázek
Práce na silnici a vyhnutí překážce

Nedílnou součástí jsou klasické barevné kamery, které slouží pro rozpoznávání barev. To je důležité pro snímání semaforů a vyhodnocování, co by mohlo získat zvýšenou prioritu. Typickým příkladem jsou oranžová výstražná světla, červená na semaforu a podobně. Zatímco lasery se starají o zjištění objektů a rozpoznání druhu objektu, klasické kamery pak dodají dodatečné informace o barvě. A vše vyhodnocuje počítač v redundantním zapojení.

Témata článku: Technologie, Google, Umělá inteligence, Ovládací systém, Garáž, Toyota Prius, Velká vlna, GPS navigace do auta, Nitra, Řidič, Nejvyšší čas, Velký pokrok, Auto GPS, A/B, Radar, Rozpoznávání, Zácpa, Různé druhy, Ztracený čas, Okolí, Radarový systém, Velký náklad, Nit, Druhý muž, Okolní objekt, Navigace na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Jak doma vylepšit signál Wi-Fi: Pomůže repeater, více routerů, ale nejlépe systémy mesh

Jak doma vylepšit signál Wi-Fi: Pomůže repeater, více routerů, ale nejlépe systémy mesh

** Máte špatný signál Wi-Fi? Mesh systémy to vyřeší ** Už vás nezruinují, meziročně ceny příjemně spadly ** Jak systém funguje a čím je výjimečný?

Jiří Kuruc | 97

Co zabírá nejvíce místa na disku? Těchto 10 nástrojů odhalí největší žrouty dat

Co zabírá nejvíce místa na disku? Těchto 10 nástrojů odhalí největší žrouty dat

** Je vhodné jednou za čas zanalyzovat, co vám leží na disku ** Poradíme vám nástroje, kterými zjistíte, jaká data uchováváte ** Podle výsledků můžete optimalizovat svá data či úložiště

Karel Kilián | 49

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme bezpečnostní systém za 30 Kč

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme bezpečnostní systém za 30 Kč

** Před pár týdny jste si mohli v akci koupit Wi-Fi desku za jeden dolar ** Nám už TTGO T-Display dorazila do redakce ** Připojíme k ní jazýčkový kontakt a vyrobíme bezpečnostní systém

Jakub Čížek | 30



Aktuální číslo časopisu Computer

Speciál o přechodu na DVB-T2

Velký test herních myší

Super fotky i z levného mobilu

Jak snadno upravit PDF