Do nitra garáže Googlu pro auto bez řidiče

Google už několik let vyvíjí technologii auta bez řidiče. Jak přesně fungují jednotlivé systémy a co vše Google zkouší u vlastního prototypu samořídícího vozu?
Kapitoly článku

Autonomní vozidla, která dokáží bez řidiče jezdit po současných silnících, budou znamenat obrovskou revoluci po celém světě. Revoluce bude znamenat pokrok nejen v efektivnějším provozu, ale také snížení dopravních nehod.

Automobil, který se obejde bez řidiče, nám umožnit využít čas efektivně. Čas za volantem je zkrátka ztracený čas, který už nám nikdo nevrátí a pokud bychom ho mohli využít lépe a efektivněji a zábavněji, znamená to určitě velký pokrok.

Vzhledem k tomu, že technologie auta bez řidiče je především o softwaru a umělé inteligenci zpracovávající obrovské množství dat, je Google zatím nejdále ze všech a jen tak někdo ho nedožene. Jak ale technologie auta bez řidiče od Googlu funguje přesně? Co se skrývá za jednotlivými senzory a jak funguje snímání okolí?

Google poprvé odtajnil vlastnosti jednotlivých komponent a i když lze předpokládat, že ve finální verzi dojde ke zjednodušení pro snížení celkové ceny, určitě se jedná o zajímavý pohled do nitra fungování.

Auto bez řidiče uvažuje stejně jako člověk

Inženýři Googlu se snaží, aby se technologie auta bez řidiče snažila pokládat stejné otázky jako člověk a to v pořadí, které je logické:

Proces uvažování auta bez řidiče

  • Kde jsem
  • Co je kolem mě
  • Co ostatní budou dělat
  • Co budu dělat dál
  • Co má nejvyšší prioritu

Vše se samozřejmě děje ve zlomku sekundy. Jako první přichází na řadu otázka „Kde jsem“. S tím pomůže mapový systém Googlu, který však není vázán pouze na GPS. Systém auta bez řidiče totiž vychází především z pokročilejších mapových dat, které obsahují i spousta další informací o daném místě. Rozpoznání je tak možné i bez přítomnosti GPS. Je tak vyžadováno, aby systém nejprve minimálně jednou projel danou lokaci.

S příchodem sdílení dat a automatického nahrávání do cloudu je ale problém s tím, že by budoucí auto bez řidiče dorazilo do míst, kde ještě nikdo nejel, minimální, ještě s přihlédnutím k tomu, že by zároveň nefungovala GPS navigace. Google neustále zlepšuje mapové podklady a nedávný nákup satelitního snímání povrchu v reálném čase v tom bude jistě hrát také velkou roli.

Další fáze zahrnuje rozpoznání všech objektů kolem auta až do vzdálenosti dvou fotbalových hřišť, pokud to viditelnost umožňuje. Systém má neustálý přehled několikrát za sekundu o druhu objektů v okolí – auta, motorky, cyklistech, dopravních značkách, semaforech, čárách na silnici, výkopech a omezeních, popelnicích na straně silnice, přechodech pro chodce a podobně. Zkrátka o všem, s čím je potřeba počítat.

Pro všechny objekty pak analyzuje, jak se budou chovat v následujících vteřinách. Druhé auto přede mnou se bude vyhýbat překážce na silnici, auto na pravé straně silnice bude zatáčet doprava, tři stojící auta nalevo stojí na červeném semaforu a cyklista třeba rukou signalizuje, že se bude chtít zařadit do pruhu u auta přede mnou, které tak bude zpomalovat.

Klepněte pro větší obrázek
S vozidly jezdí vyškolení lidé, kteří i sledují získávaná data

Jak je vidět, samotnému úkonu příští akce automobilu (plyn pro jízdu nebo brzdu pro zpomalení či zastavení), předchází analýza a predikce budoucí pozice všech snímaných objektů. I člověk funguje podobně, ale pouze u omezeného vzorku dat a objektů, které je schopen vidět a mají nejvyšší prioritu. Systém od Googlu snímá a analyzuje vše, co je kolem vozidla v reálném čase a pro nejbližší pohyblivé objekty i neustále měří jejich vzdálenost a rychlost.

Podle všech těchto informací se vyhodnotí budoucí cesta samotného vozidla bez řidiče a také se nastaví prostor, který má nejvyšší prioritu – třeba zadní stěna vozidla před námi nebo cyklisty a dalších objektů před autonomním vozidlem v šířce přibližně dvou pruhů vlevo i vpravo. Pokud je takový objekt snímán, má pro vyhodnocování nejvyšší prioritu, protože u něj hrozí nejvíce rizik. Zahrnuje to nejen nečekané zpomalení či zastavení objektu před námi, ale také vběhnutí člověka či zvířat do silnice před námi a podobně.

Klepněte pro větší obrázek
Zelené čtverce ukazují prostor, který má zvýšenou prioritu. V tomto případě jde o cyklistu před vozidlem

Díky této logice si auto poradí i s takovými případy, jako je třeba železniční přejezd, kde lidé často chybují. Systém je natolik inteligentní, že počká před přejezdem, dokud případné auto před ním nedokončilo přejezd a je tak k dispozici prostor za samotným přejezdem. Teprve poté přejede a vyhne se tak případu, že by musel zastavit uprostřed přejezdu.

Klepněte pro větší obrázek
Ukázka řešení železničního přejezdu, kdy systém Googlu čeká, že je za přejezdem prostor, teprve poté vyrazí přes přejezd

Systém tak neustále přizpůsobuje chování a dráhu dle okolí a všech okolních objektů. Google nezapomíná myslet ani na samotného pasažéra, pro kterého je například nepříjemná jízda blízko velkých nákladních vozů. Pokud je k tomu prostor, systém automaticky přejede do vzdálenějšího pruhu, kde je při míjení velkých vozidel ve větší vzdálenosti. Vše plynule a bezpečně.

Témata článku: Technologie, Google, Umělá inteligence, Radar, Velká vlna, Okolní objekt, Ztracený čas, GPS navigace na kolo, Zácpa, Druhý muž, Rachot, Systém druhý, Různé druhy, Velký náklad, Rychlost pohybu, Stroj, Hlavní příčina, Vysoké náklady, Priority, Rozpoznávání, Řidič, Auto GPS, Lexus, Vozidlo, Autonomní technologie


Určitě si přečtěte

Porno insider: Jak Greg Lansky mění internet pro dospělé

Porno insider: Jak Greg Lansky mění internet pro dospělé

** Erotický obsah generoval ohromné peníze, pak ale přišel internet... ** Pornografie dostupná všude a zdarma uvedla tvůrce do krize ** Někteří ale dokázali potenciál internetu využít i v tomto oboru

Jan Dudek | 12

Loopwheels znovu vymyslelo kolo. Místo drátů má v ráfcích kompozitové pružiny, které vylepší komfort jízdy

Loopwheels znovu vymyslelo kolo. Místo drátů má v ráfcích kompozitové pružiny, které vylepší komfort jízdy

** Proč vymýšlet kolo? Protože ho lze vymyslet lépe! ** Kola Loopwheels nabízejí integrované odpružení ** Cílem je poskytnout pohodlnější a klidnější jízdu

Karel Kilián | 14

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Elektřina se vyrábí v elektrárnách, ale do zásuvek v našich domovech to pak má ještě hodně daleko. Dnes se na tuhle dlouhou cestu podíváme.

David Polesný | 82

Na Zemi je nejtepleji za posledních více než 100 tisíc let. Co nám hrozí?

Na Zemi je nejtepleji za posledních více než 100 tisíc let. Co nám hrozí?

** Letošní červenec byl třetím nejteplejším měsícem od roku 1880 ** Teplota naší planety roste raketovým tempem ** Co lidstvu hrozí v období, které v minulosti nemá obdoby?

Karel Kilián | 70

Photolemur 3: Prostě do něj přetáhnete fotky a začne se dít magie. Tedy údajně...

Photolemur 3: Prostě do něj přetáhnete fotky a začne se dít magie. Tedy údajně...

** Je lepší nabušený Photoshop, nebo program s jedním tlačítkem? ** Photolemur si myslí to druhé ** Tento fotoeditor neumí skoro nic, a přitom (skoro) všechno

Jakub Čížek | 19

Dell XPS 13: Když vás ostatní doženou až za tři roky

Dell XPS 13: Když vás ostatní doženou až za tři roky

** XPS 13 nastartoval trend notebooků bez rámečků ** Letošní model kompletně přechází na USB-C ** Navzdory malému tělu se řadí výkon ke špičce

Tomáš Holčík | 34


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku