Google už několik let vyvíjí technologii auta bez řidiče. Jak přesně fungují jednotlivé systémy a co vše Google zkouší u vlastního prototypu samořídícího vozu?
Autonomní vozidla, která dokáží bez řidiče jezdit po současných silnících, budou znamenat obrovskou revoluci po celém světě. Revoluce bude znamenat pokrok nejen v efektivnějším provozu, ale také snížení dopravních nehod.
Automobil, který se obejde bez řidiče, nám umožnit využít čas efektivně. Čas za volantem je zkrátka ztracený čas, který už nám nikdo nevrátí a pokud bychom ho mohli využít lépe a efektivněji a zábavněji, znamená to určitě velký pokrok.
Vzhledem k tomu, že technologie auta bez řidiče je především o softwaru a umělé inteligenci zpracovávající obrovské množství dat, je Google zatím nejdále ze všech a jen tak někdo ho nedožene. Jak ale technologie auta bez řidiče od Googlu funguje přesně? Co se skrývá za jednotlivými senzory a jak funguje snímání okolí?
Google poprvé odtajnil vlastnosti jednotlivých komponent a i když lze předpokládat, že ve finální verzi dojde ke zjednodušení pro snížení celkové ceny, určitě se jedná o zajímavý pohled do nitra fungování.
Auto bez řidiče uvažuje stejně jako člověk
Inženýři Googlu se snaží, aby se technologie auta bez řidiče snažila pokládat stejné otázky jako člověk a to v pořadí, které je logické:
Proces uvažování auta bez řidiče
- Kde jsem
- Co je kolem mě
- Co ostatní budou dělat
- Co budu dělat dál
- Co má nejvyšší prioritu
Vše se samozřejmě děje ve zlomku sekundy. Jako první přichází na řadu otázka „Kde jsem“. S tím pomůže mapový systém Googlu, který však není vázán pouze na GPS. Systém auta bez řidiče totiž vychází především z pokročilejších mapových dat, které obsahují i spousta další informací o daném místě. Rozpoznání je tak možné i bez přítomnosti GPS. Je tak vyžadováno, aby systém nejprve minimálně jednou projel danou lokaci.
S příchodem sdílení dat a automatického nahrávání do cloudu je ale problém s tím, že by budoucí auto bez řidiče dorazilo do míst, kde ještě nikdo nejel, minimální, ještě s přihlédnutím k tomu, že by zároveň nefungovala GPS navigace. Google neustále zlepšuje mapové podklady a nedávný nákup satelitního snímání povrchu v reálném čase v tom bude jistě hrát také velkou roli.
Další fáze zahrnuje rozpoznání všech objektů kolem auta až do vzdálenosti dvou fotbalových hřišť, pokud to viditelnost umožňuje. Systém má neustálý přehled několikrát za sekundu o druhu objektů v okolí – auta, motorky, cyklistech, dopravních značkách, semaforech, čárách na silnici, výkopech a omezeních, popelnicích na straně silnice, přechodech pro chodce a podobně. Zkrátka o všem, s čím je potřeba počítat.
Pro všechny objekty pak analyzuje, jak se budou chovat v následujících vteřinách. Druhé auto přede mnou se bude vyhýbat překážce na silnici, auto na pravé straně silnice bude zatáčet doprava, tři stojící auta nalevo stojí na červeném semaforu a cyklista třeba rukou signalizuje, že se bude chtít zařadit do pruhu u auta přede mnou, které tak bude zpomalovat.
S vozidly jezdí vyškolení lidé, kteří i sledují získávaná data
Jak je vidět, samotnému úkonu příští akce automobilu (plyn pro jízdu nebo brzdu pro zpomalení či zastavení), předchází analýza a predikce budoucí pozice všech snímaných objektů. I člověk funguje podobně, ale pouze u omezeného vzorku dat a objektů, které je schopen vidět a mají nejvyšší prioritu. Systém od Googlu snímá a analyzuje vše, co je kolem vozidla v reálném čase a pro nejbližší pohyblivé objekty i neustále měří jejich vzdálenost a rychlost.
Podle všech těchto informací se vyhodnotí budoucí cesta samotného vozidla bez řidiče a také se nastaví prostor, který má nejvyšší prioritu – třeba zadní stěna vozidla před námi nebo cyklisty a dalších objektů před autonomním vozidlem v šířce přibližně dvou pruhů vlevo i vpravo. Pokud je takový objekt snímán, má pro vyhodnocování nejvyšší prioritu, protože u něj hrozí nejvíce rizik. Zahrnuje to nejen nečekané zpomalení či zastavení objektu před námi, ale také vběhnutí člověka či zvířat do silnice před námi a podobně.
Zelené čtverce ukazují prostor, který má zvýšenou prioritu. V tomto případě jde o cyklistu před vozidlem
Díky této logice si auto poradí i s takovými případy, jako je třeba železniční přejezd, kde lidé často chybují. Systém je natolik inteligentní, že počká před přejezdem, dokud případné auto před ním nedokončilo přejezd a je tak k dispozici prostor za samotným přejezdem. Teprve poté přejede a vyhne se tak případu, že by musel zastavit uprostřed přejezdu.
Ukázka řešení železničního přejezdu, kdy systém Googlu čeká, že je za přejezdem prostor, teprve poté vyrazí přes přejezd
Systém tak neustále přizpůsobuje chování a dráhu dle okolí a všech okolních objektů. Google nezapomíná myslet ani na samotného pasažéra, pro kterého je například nepříjemná jízda blízko velkých nákladních vozů. Pokud je k tomu prostor, systém automaticky přejede do vzdálenějšího pruhu, kde je při míjení velkých vozidel ve větší vzdálenosti. Vše plynule a bezpečně.