Do nitra garáže Googlu pro auto bez řidiče

Google už několik let vyvíjí technologii auta bez řidiče. Jak přesně fungují jednotlivé systémy a co vše Google zkouší u vlastního prototypu samořídícího vozu?
Do nitra garáže Googlu pro auto bez řidiče

Auto přímo od Googlu

Zatímco pro testování technologie Google dlouho používal běžná hybridní vozidla, do kterých jsou doinstalované senzory a ovládací systém pro volant a pedály, nejde o plné využití systému řízení bez řidiče.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Toyotu Prius vystřídal Lexus

S příchodem této technologie odpadne spousta vlastností a komponent, které nejsou potřeba – volant, pedály, velká a těžká konstrukce. Příliš rovná střecha navíc omezuje viditelnost laserů.

Pokud si představíme budoucí dopravu pomocí aut bez řidiče, bude to znamenat konec nehod a dopravních zácp. S tím souvisí i to, že auto nebude muset mít velkou silnou konstrukci, ale může být jednoduché a tím pádem i extrémně levné a úsporné.

Klepněte pro větší obrázek
První prototyp prvního prototypu auta od Googlu je vytvořeno od nuly a má jako jediné auto na světě redundantné systém řízení i brzd

První prototyp vozidla od Googlu je samozřejmě zcela elektrický. S tím souvisí i efektivita provozu, kdy lze velmi přesně používat zpětně nabíjení baterií pomocí řízeného brždění.

 

Google auto bez řidiče už najezdilo přes milion kilometrů v ostrém provozu

 

Auto má pouze tlačítko Start a Stop s tím, že nic více vlastně není potřeba. Díky tomu, že inženýři Googlu mohli vyrobit auto kompletně od nuly, použili také redundantní systém pro otáčení kol a brzd pro případ, že by jeden systém selhal.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Google testuje i na náročném povrchu, kterému musí odolat i počítač v autě. Troufne si i na silnice v České republice?

S redundancí se počítá i v případě počítače a běžícího softwaru, který bude napojen právě na druhý pár brzd a otáčení kol. Pokud se tak něco softwarového nebo hardwarového stane prvnímu systému, druhý může okamžitě zareagovat a bezpečně dokončit plán jízdy či zastavit.

Jak sám Google uvádí, jde o „první prototyp prvního prototypu“, ze kterého se snaží tým odrazit a zjistit vlastnosti, které budou pro autonomní vozidla budoucnosti vhodné, užitečné nebo naopak nežádoucí.

Témata článku: Technologie, Google, Umělá inteligence, Plné využití, GPS na kolo, Auto, GPS navigace na kolo, Okolní objekt, Stroj, Silnice, Zácpa, Autonomní technologie, Heckler, Velký odpor, Rozpoznávání, Stěna, Volanty, Řidič, Různé druhy, Nitra, Radarový systém, Radar, Rachot, Okolí, Vozidlo, Navigace na Mall.cz


Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: nejlepší notebooky do 20 000 Kč

Test 8 levných IP kamer

Jak vybrat bezdrátová sluchátka

Testujeme Android 11