Do hlubin duše AutoContu - rozhovor s obchodním ředitelem

"Řada lidí je prostě unavena, nepodává výkonnost jako předtím. Pro mě osobně to byla velká výzva a velká zkušenost: zkusit "překopat" úspěšnou a zajetou firmu, skoro jakoby začít znova."
Největší domácí producent osobních počítačů, ostravský holding AutoCont byl jednou z firem, ke které se letos upírala nemalá pozornost: podaří se nadále realizovat "český sen" o firmě s domácími vlastníky, financované pouze z domácích zdrojů, která se vítězně utkává s mocnými, především americkými a japonskými firmami? Nebo se dočkáme strohé tiskové zprávy, ve které dojde k dohodě mezi touto firmou a zahraniční společností, která ještě u nás nemá dostatečně silně zapuštěné kořeny (co třeba Fujitsu, druhá největší počítačová firma na světě?), podle které zahraniční gigant kapitálově vstoupí do zmíněné domácí firmy a kterou budou představitelé obou firem velmi vítat?

Jak to vidí Martin Grigar

Na téma letošního i možného budoucího vývoje AutoContu jsem na Invexu hovořil s obchodním ředitelem firmy, ing. Martinem Grigarem. Ten je bývalým ředitelem AutoContu Brno (a nadřízeným šéfů blízkých regionálních poboček) a ve své funkci je zhruba přes rok; přesto, že je jedním z podílníků AutoContu, lze jej chápat jako novou osobu v top-managementu firmy.

Je známé, že AutoCont se musel letos vypořádávat s několika nepříznivými vlivy (ostatně, nebyl sám). Jeho investice do prodeje v zahraničí nejsou bůhvíjak úspěšné: polský trh je lákavý pro řadu českých firem, ale neznám žádnou, která by zde velmi uspěla. Což platí i naopak. Domácí trh byl postižen recesí v důsledků škrtů, balíků a povodní: to znamená 20-30% propad oproti předpokladům z loňského podzimu. Přímo na AutoCont se poprvé zaměřili zahraniční giganti, jako je (především) Compaq, HP nebo Dell - a to je cítit. Konečně je známé, že firma nemálo investuje do nemovitostí zejména v Ostravě, což jsou sice peníze dlouhodobě uložené, avšak krátkodobě utopené. AutoCont v polovině roku citelně snižoval své stavy, ovšem produkci neomezuje ani nezavírá pobočky; šetří však na propagaci a inzerci. Ať už z těch nebo oněch úst se šíří zprávy o tom, že AutoCont se prodává do zahraničí; dokonce jsem se "dozvěděl" jméno kupce i částku.

Martin Grigar vysvětluje skutečnosti i vyvrací fámy: především, firma prodána není a rozvíjí dál své aktivity, jak bylo vždy jejím zvykem. Je zřejmé, že investorské kontakty zde jsou (koneckonců, s těmi se setkává skoro každá domácí firma, která se vyšvihne na určitou úroveň, takže to není nic nového; jednání se mohou táhnout i roky a nemusí skončit akvizicí) a troufám si číst mezi řádky - či spíše mezi slovy - že AutoCont se tomu v zásadě nebrání. Firma se však ale cítí silně a nehodlá se prodat pod cenou, nemusí přistupovat k prodeji z nouze, jak to učinil např. Escom.

Pro AutoCont byl letošní rok rokem zkoušky, uvádí Martin Grigar. Když firma "jede" a zvětšuje se, tak investujete a nabíráte lidi hlava nehlava - je to logické, vše je podřízeno dobytí trhu, zvýšení obratu. Tento postup ale má svou zpětnou vlnu, když firma již trh drží a nezvětšuje se: náhle cítíte, ne všichni z nových lidí se osvědčí, práce se zefektivní a pro řadu z nich není místo. Navíc jsme už v situaci "staré", sedmileté firmy: řada lidí je prostě unavena, nepodává výkonnost jako předtím. Pro mě osobně to byla velká výzva a velká zkušenost: zkusit "překopat" úspěšnou a zajetou firmu, skoro jakoby "začít znova".

Dovolím si doplnit, že určitá lidská krize se obvykle netýká jen řadových pracovníků, mravenečků v poli - byť na ně svést problémy je prosté. U firem, které rychle vyrostou "z garáže" do celorepublikového hráče, se naopak nejčastěji stává, že s růstem firmy nestačí růst i někteří z prvních pracovníků a zakladatelů. A to je problém dvojnásobný: jednak tito lidé sedí na důležitých místech, jednak jsou "nepohnutelní" - jak říci člověku, bez kterého by možná firma ani nebyla založena, že jej už přerostla a že je pro ni už brzdou? Vůbec si nemysleme, že by se toto třeba AutoContu muselo vyhnout; i ty největší světové firmy trpívají manažerskými krizemi a bývají to krize nejhlubší.

Jak dál, AC?

Podle Martina Grigara si AutoCont svou pozici na trhu upevňuje (já bych spíše řekl, že si ji drží - a i to je chvályhodné): firma vyrobila v prvním pololetí 8200 počítačů, což je o 2% více než v loňském prvním pololetí, obrat činil 756 mil. Kč, což je dokonce o 11.5% více. V prodeji se pak objevuje výrazný nový prvek: splátkový prodej s využitím organizace Multiservisu. Vždycky jsme si mysleli, že to je prodejní způsob, který se pro počítače nehodí. Ale ty se jednak v domácnostech dostávají do role podobné komodity jako televize nebo lednička, a Multiservis skutečně umožňuje "zboží bez peněz" naprosto jednoduše: na první návštěvu, bez komplikovaných dokladů, bez ručení třetí osobou, tvrdí Martin Grigar.

Můj osobní názor. Doba je určitě zralá na změny a ty musí být razantní. Není jím jen prodej přes Multiservis, ale stále větší fokusace na službami prošpikované a specializované obory, a postupně stále menší závislost na Železe AutoCont. Tam je již dnes jasné, že firma nedosáhne potřebné "economy of scale", ta začíná někde od miliónu vyrobených počítačů a jakákoli firma mimo světovou desítku s tím má problémy. Tlak amerických firem - a také třeba taiwansko-českého FICu - je přímočarý a odolávání stojí moc sil, je to podobné, jako kdyby s námi tyto země vedly všechny dohromady takovou malou válku - je to k vydržení? Dovedu si tedy za dva roky představit samostatný český AutoCont v roli především vědomostnífirmy, která zase využívá své "economy of scale", což je padesát dva jejích poboček, a která např. zavádí Navision, CAD systémy, sítě, Internet a komunikační infrastrukturu. A zdá se mě, že tímto směrem firma směřuje; jen nevím, zda dostatečně rychle.

Váš názor Další článek: Intel s Digitalem jsou nečekaně obchodními partnery

Témata článku: Internet, Americká pobočka, Lidský pracovník, Nemalá částka, REDITEL, Ředitel, Velká výzva, Martini, AutoCont, Japonský gigant, Firma, Podobný tlak, Nepříznivý vliv, Velká zkušenost, Nehlava, Scala, Regionální televize, Známá akvizice, Největší producent, Martin, Obchodní ředitel, Duše, Zprávy televize Nova


Určitě si přečtěte

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

** Předpověď počasí Windy nabízí nepřebernou škálu funkcí ** Zorientovat se v nich nemusí být vždy snadné ** Proto přinášíme 12 užitečných tipů a triků

Karel Kilián | 9

Windows 10 May 2020 Update je venku. Odstraňuje hesla a přináší Linux

Windows 10 May 2020 Update je venku. Odstraňuje hesla a přináší Linux

** Jarní aktualizace Desítek přináší dost novinek, jsou ale spíš menší ** Zlepšují se stabilita, rychlost i komfort ovládání ** Revoluce ve Windows 10 teprve přijde

Vladislav Kluska | 93

Z rozmazané šmouhy krásná fotka. Takhle kouzlí nová umělá inteligence MyHeritage

Z rozmazané šmouhy krásná fotka. Takhle kouzlí nová umělá inteligence MyHeritage

** MyHeritage slibuje nejlepší neuronovou síť pro vylepšování fotek ** Funguje tím líp, čím horší fotku upravuje ** Otestovali jsme desítky různých snímků

Marek Lutonský, Lukáš Václavík | 36

AR není ani po letech žádný trhák. Teď to zkusí Hybri, který svleče vaše kamarádky

AR není ani po letech žádný trhák. Teď to zkusí Hybri, který svleče vaše kamarádky

** Rozšířené realitě i po letech chybí praktické využití ** Selhaly mobilní aplikace i AR brýle ** Floridské studio to proto zkusí přes bizarní erotiku Hybri

Jakub Čížek | 18

Ubuntu 20.04: Zase vás chce přesvědčit, že je lepší než Windows

Ubuntu 20.04: Zase vás chce přesvědčit, že je lepší než Windows

** Britský Canonical před pár dny vydal novou verzi svého Ubuntu ** 20.04 LTS zapracovalo na grafickém desktopu, rychlosti i bezpečnosti ** V nitru tepe Linux 5.4 a volitelně i nový souborový systém

Jakub Čížek | 122


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest SSD s kapacitou 1 TB

Srovnávací test robotických vysavačů

Vybíráme nejlepší telefony na trhu

Jak zlepšit zvuk televize