Na veletrh CES v Las Vegas vedle spotřební elektroniky a osobních počítačů stále intenzivněji pronikají i chytré automobily. Letos jich bylo k vidění hned několik a všechny jsou zajímavé! Přehlídku začněme tou největší hvězdou - elektromobilem Faraday Future FF 91

Na veletrh CES v Las Vegas vedle spotřební elektroniky a osobních počítačů stále intenzivněji pronikají i chytré automobily. Letos jich bylo k vidění hned několik a všechny jsou zajímavé! Přehlídku začněme tou největší hvězdou - elektromobilem Faraday Future FF 91

Faraday Future FF 91 měl na veletrhu CES premiéru. Americká automobilka s čínským kapitálem v pozadí přebrala řadu inženýrů konkurenční Tesle. Toto je její první model, který bude prodávat.

Faraday Future FF 91 měl na veletrhu CES premiéru. Americká automobilka s čínským kapitálem v pozadí přebrala řadu inženýrů konkurenční Tesle. Toto je její první model, který bude prodávat.

Je to prostorný automobil napěchovaný technologiemi. Pohání ho silný elektromotor, dojezd má bezmála 600 km a dokáže řídit zcela sám.

Je to prostorný automobil napěchovaný technologiemi. Pohání ho silný elektromotor, dojezd má bezmála 600 km a dokáže řídit zcela sám.

Bob Lutz Foto:  Ed Schipul ,  CC BY-SA 2.0

Bob Lutz | Foto: Ed Schipul, CC BY-SA 2.0

Takto zezadu uvidí FF 91 naprostá většina aut, včetně supersportů či nejvýkonnější Tesly. Z nuly na stovku (přesněji 60 mph) totiž zrychlí za 2,39 s.

Takto zezadu uvidí FF 91 naprostá většina aut, včetně supersportů či nejvýkonnější Tesly. Z nuly na stovku (přesněji 60 mph) totiž zrychlí za 2,39 s.

Všude po autě jsou schované senzory a kamery, ale na první pohled to není znát. Nezbytný Lidar se vysune z přední kapoty při autonomní jízdě, dále jsou senzory schované v náraznících nebo v "ploutvičkách" vzadu na střeše. Střecha je jinak panoramatická a můžete ji libovolně zatmavovat.

Všude po autě jsou schované senzory a kamery, ale na první pohled to není znát. Nezbytný Lidar se vysune z přední kapoty při autonomní jízdě, dále jsou senzory schované v náraznících nebo v "ploutvičkách" vzadu na střeše. Střecha je jinak panoramatická a můžete ji libovolně zatmavovat.

Dveře se otevírají naproti sobě, přesto má auto střední sloupek. Na něm je mimo jiné kamera, která rozpozná dle obličeje nastupující pasažéry a podle toho jim zvolí přednastavený profil (nastavení sedadla, multimediální knihovny atp.)

Dveře se otevírají naproti sobě, přesto má auto střední sloupek. Na něm je mimo jiné kamera, která rozpozná dle obličeje nastupující pasažéry a podle toho jim zvolí přednastavený profil (nastavení sedadla, multimediální knihovny atp.)

Podobně jako v Tesle se i zde vše ovládá skrze obrovský dotykový displej. Anebo hlasem...

Podobně jako v Tesle se i zde vše ovládá skrze obrovský dotykový displej. Anebo hlasem...

Místo zpětných zrcátek jsou kamery. Když řídí řidič, uvidí obraz z kamer na palubní desce. Když řídí počítač, slouží kamery pro monitoring prostoru kolem vozu. Dále si všimněte, že logo automobilky svítí jak ve spodní linii dveří, tak ve středu kol. Prý to není jen efekt pro výstavu, ale standardní výbava...

Místo zpětných zrcátek jsou kamery. Když řídí řidič, uvidí obraz z kamer na palubní desce. Když řídí počítač, slouží kamery pro monitoring prostoru kolem vozu. Dále si všimněte, že logo automobilky svítí jak ve spodní linii dveří, tak ve středu kol. Prý to není jen efekt pro výstavu, ale standardní výbava...

A toto už je Toyota Concept-i. Automobil s ještě odvážnějším designem, který je však zatím jen konceptem a do výroby se nechystá.

A toto už je Toyota Concept-i. Automobil s ještě odvážnějším designem, který je však zatím jen konceptem a do výroby se nechystá.

Rovněž jezdí na elektriku a má umělou inteligenci, která se postupně přizpůsobuje návykům řidiče. Auto přitom komunikuje s řidičem přirozenou konverzací, podobně jako digitální asistentky Siri, Alexa atp.

Rovněž jezdí na elektriku a má umělou inteligenci, která se postupně přizpůsobuje návykům řidiče. Auto přitom komunikuje s řidičem přirozenou konverzací, podobně jako digitální asistentky Siri, Alexa atp.

Design je velmi odvážný, tohle řešení zadních dveří se asi jen tak do běžné výroby nedostane. Software by ale mohl. Pod mohutnými zadními blatníky je ale nakonec schována celkem obyčejná nízkoprofilová pneumatika...

Design je velmi odvážný, tohle řešení zadních dveří se asi jen tak do běžné výroby nedostane. Software by ale mohl. Pod mohutnými zadními blatníky je ale nakonec schována celkem obyčejná nízkoprofilová pneumatika...

Všude se to hýří senzory, displeje mají hmatovou odezvu, informace se promítají přímo na čelní sklo...

Všude se to hýří senzory, displeje mají hmatovou odezvu, informace se promítají přímo na čelní sklo...

Protože obyčejné blinkry jsou už nuda... Střecha je jinak samozřejmě panoramatická, jako u většiny podobných konceptů budoucnosti. V prostoru pod zadním sklem si všimněte vykukujícího válečku Lidaru

Protože obyčejné blinkry jsou už nuda... Střecha je jinak samozřejmě panoramatická, jako u většiny podobných konceptů budoucnosti. V prostoru pod zadním sklem si všimněte vykukujícího válečku Lidaru

Otevírání dveří je značně nevšední

Otevírání dveří je značně nevšední

Uvnitř kupodivu stále najdeme i volant. Nicméně předpokládá se, že by auto umělo jezdit i samo.

Uvnitř kupodivu stále najdeme i volant. Nicméně předpokládá se, že by auto umělo jezdit i samo.

Něco mají všechny ty futuristické vize společné - nikdo ještě nevymyslel lepší způsob zabezpečení pasažérů v sedadlech než jednoduchým bezpečnostním pásem.

Něco mají všechny ty futuristické vize společné - nikdo ještě nevymyslel lepší způsob zabezpečení pasažérů v sedadlech než jednoduchým bezpečnostním pásem.

Světla prosvítají skrze karoserii, schovány jsou také potřebné kamery a čidla.

Světla prosvítají skrze karoserii, schovány jsou také potřebné kamery a čidla.

Tady se díváte na předzvěst nějakého budoucího Golfu. Jedná se o Volkswagen I.D., koncept chytrého autonomního vozu od Volkswagenu

Tady se díváte na předzvěst nějakého budoucího Golfu. Jedná se o Volkswagen I.D., koncept chytrého autonomního vozu od Volkswagenu

Přes veškerou elektroniku a moderní technologie na autě nejdříve strhnou pozornost kola. Po čem že to jezdí? Zde netřeba hledat nějaké zázračné technologie, jsou to jen modrobílé nízkoprofilové pneumatiky a kolo je k tomu efektně zakrytováno.

Přes veškerou elektroniku a moderní technologie na autě nejdříve strhnou pozornost kola. Po čem že to jezdí? Zde netřeba hledat nějaké zázračné technologie, jsou to jen modrobílé nízkoprofilové pneumatiky a kolo je k tomu efektně zakrytováno.

Volkswagen I.D. není realitě příliš vzdálený. Na jeho základech by mělo vzniknout produkční auto už v roce 2020. Elektropohon by měl zajistit dojezd 600 km a výbava pro autonomní řízení by měla být součástí, ačkoli bez fyzické přítomnosti řidiče se kvůli byrokracii auta asi ještě dlouho neobejdou.

Volkswagen I.D. není realitě příliš vzdálený. Na jeho základech by mělo vzniknout produkční auto už v roce 2020. Elektropohon by měl zajistit dojezd 600 km a výbava pro autonomní řízení by měla být součástí, ačkoli bez fyzické přítomnosti řidiče se kvůli byrokracii auta asi ještě dlouho neobejdou.

Zadní dveře posuvné, střední sloupek chybí, zvýšená podlaha plná baterií...

Zadní dveře posuvné, střední sloupek chybí, zvýšená podlaha plná baterií...

Volant často nebude potřeba. V takovém případě se zasune do přístrojové desky. A opět si můžete všimnout, jak ve futuristickém interiéru stále mají své místo klasické bezpečnostní pásy

Volant často nebude potřeba. V takovém případě se zasune do přístrojové desky. A opět si můžete všimnout, jak ve futuristickém interiéru stále mají své místo klasické bezpečnostní pásy

Přístrojovou desku tvoří jen jeden velký univerzální displej

Přístrojovou desku tvoří jen jeden velký univerzální displej

Panoramatická střecha, samozřejmě... A vzadu dva Lidary.

Panoramatická střecha, samozřejmě... A vzadu dva Lidary.

Vozidlo má navenek nerušené linie, ale stačí se podívat blíž a uvidíte...

Vozidlo má navenek nerušené linie, ale stačí se podívat blíž a uvidíte...

...že jsou všude poschovávané kamery a čidla.

...že jsou všude poschovávané kamery a čidla.

A chybějící zrcátka rovněž nahradily kamery. Kliky dveří se pak podobně jako u vozidel Tesla zasouvají do karoserie.

A chybějící zrcátka rovněž nahradily kamery. Kliky dveří se pak podobně jako u vozidel Tesla zasouvají do karoserie.

Pojďme ale ještě blíže realitě. Toto je Hyundai Ioniqs. Elektromobil, který si už teď můžete běžně koupit. Jenže tento na výstavě CES je přece jen trochu speciální, má totiž zabudovanou výbavu pro autonomní řízení.

Pojďme ale ještě blíže realitě. Toto je Hyundai Ioniqs. Elektromobil, který si už teď můžete běžně koupit. Jenže tento na výstavě CES je přece jen trochu speciální, má totiž zabudovanou výbavu pro autonomní řízení.

Hyundai překvapil. Systém si vyvíjí sám, včetně zpracování detailních 3D mapových podkladů. Samotný systém je do auta citlivě zakomponován a chlubí se daleko nižší náročností na výpočetní výkon oproti konkurenci.

Hyundai překvapil. Systém si vyvíjí sám, včetně zpracování detailních 3D mapových podkladů. Samotný systém je do auta citlivě zakomponován a chlubí se daleko nižší náročností na výpočetní výkon oproti konkurenci.

Auto navenek nevypadá nijak zvláštně. Radary a čidla se podařilo perfektně skrýt. Namísto 360° Lidaru má auto hned tři separátní, které pokrývají okolí a jsou přitom schované. Ten hlavní je pod přední SPZ, všimněte si.

Auto navenek nevypadá nijak zvláštně. Radary a čidla se podařilo perfektně skrýt. Namísto 360° Lidaru má auto hned tři separátní, které pokrývají okolí a jsou přitom schované. Ten hlavní je pod přední SPZ, všimněte si.

Nezbytné kamery jsou schované za zpětným zrcátkem na čelním skle.

Nezbytné kamery jsou schované za zpětným zrcátkem na čelním skle.

V interiéru pak není nic až tak zvláštního. Nicméně na doplňkovém vyjížděcím displeji můžete navolit všechny potřebné funkce a když zapnete "autopilota", můžete pustit volant. Auto bude řídit samo.

V interiéru pak není nic až tak zvláštního. Nicméně na doplňkovém vyjížděcím displeji můžete navolit všechny potřebné funkce a když zapnete "autopilota", můžete pustit volant. Auto bude řídit samo.

Také Chrysler už má samořídící auto se senzory pěkně ukrytými. Spolupracuje na něm s Googlem.

Také Chrysler už má samořídící auto se senzory pěkně ukrytými. Spolupracuje na něm s Googlem.

Navenek schopnosti auta na první pohled ani nepoznáte, ale indicie se najdou.

Navenek schopnosti auta na první pohled ani nepoznáte, ale indicie se najdou.

Jenže u Chrysleru, respektive u Fiatu, pod který spadá, vytvořili u něco zcela nového - Portal

Jenže u Chrysleru, respektive u Fiatu, pod který spadá, vytvořili u něco zcela nového - Portal

Chrysler Portal je koncept futuristického minivanu, ze kterého by mělo do pěti let vzniknout produkční auto. Je samozřejmě plně elektrické a nabídne dojezd minimálně 400 km. K tomu bude umět i samo řídit.

Chrysler Portal je koncept futuristického minivanu, ze kterého by mělo do pěti let vzniknout produkční auto. Je samozřejmě plně elektrické a nabídne dojezd minimálně 400 km. K tomu bude umět i samo řídit.

Široký přístup do kabiny a masivní podlaha naplněná akumulátory se zjevně stane standardem budoucích aut.

Široký přístup do kabiny a masivní podlaha naplněná akumulátory se zjevně stane standardem budoucích aut.

Portal se podobně jako Faraday Future FF 91 chlubí tím, že rozpozná své pasažéry a přizpůsobí se jim. To nahrává i dalšímu trendu budoucnosti - sdílení automobilů.

Portal se podobně jako Faraday Future FF 91 chlubí tím, že rozpozná své pasažéry a přizpůsobí se jim. To nahrává i dalšímu trendu budoucnosti - sdílení automobilů.

Ale pojďme se teď podívat k Fordu, který předvedl své upravené autonomní Mondeo.

Ale pojďme se teď podívat k Fordu, který předvedl své upravené autonomní Mondeo.

V tomto případě už se nedá mluvit o nenápadném zabudování všech potřebných kamer a senzorů, jedná se evidentně inženýrský prototyp.

V tomto případě už se nedá mluvit o nenápadném zabudování všech potřebných kamer a senzorů, jedná se evidentně inženýrský prototyp.

A v kufru tohoto Fordu je malé výpočetní centrum... Přitom v jádru zvládá to, co ostatní se zabudovanými systémy, tedy plné autonomní řízení. Ve Fordu ještě mají co dohánět.

A v kufru tohoto Fordu je malé výpočetní centrum... Přitom v jádru zvládá to, co ostatní se zabudovanými systémy, tedy plné autonomní řízení. Ve Fordu ještě mají co dohánět.

Pojďme ale zpět k zajímavým futuristickým konceptům. Tento vyrobil japonský Nissan a předurčuje automobil roku 2040.

Pojďme ale zpět k zajímavým futuristickým konceptům. Tento vyrobil japonský Nissan a předurčuje automobil roku 2040.

Elektrický pohon, panoramatická střecha, autonomní řízení... to už vás teď nepřekvapí.

Elektrický pohon, panoramatická střecha, autonomní řízení... to už vás teď nepřekvapí.

Tvary futuristického Nissanu jsou sice odvážné, ale není to žádný úlet. Takto by jednou mohlo vypadat skutečné auto.

Tvary futuristického Nissanu jsou sice odvážné, ale není to žádný úlet. Takto by jednou mohlo vypadat skutečné auto.

A co tu máme dál? Samozřejmě dveře otevírané naproti sobě a...

A co tu máme dál? Samozřejmě dveře otevírané naproti sobě a...

...tlustou podlahu plnou akumulátorů. Jak jinak.

...tlustou podlahu plnou akumulátorů. Jak jinak.

Také tento volant se umí sklopit a schovat do palubní desky, jakmile auto převezme řízení.

Také tento volant se umí sklopit a schovat do palubní desky, jakmile auto převezme řízení.

Jenže Nissan se odvázal a připravil ještě jeden koncept, tento okřídlený sporťák pro tři pasažéry.

Jenže Nissan se odvázal a připravil ještě jeden koncept, tento okřídlený sporťák pro tři pasažéry.

Také toto auto je plně elektrické a umí řídit samo.

Také toto auto je plně elektrické a umí řídit samo.

Být v černém provedení, předpokládali bychom, že se v něm vozí Batman.

Být v černém provedení, předpokládali bychom, že se v něm vozí Batman.

Sportovní sedačky, zúžený profil přední části a špička jako u formule 1 dávají tušit, že toto vozítko bude jezdit zatraceně rychle

Sportovní sedačky, zúžený profil přední části a špička jako u formule 1 dávají tušit, že toto vozítko bude jezdit zatraceně rychle

V tomto případě by byla skoro škoda dávat sportovní volant z ruky.

V tomto případě by byla skoro škoda dávat sportovní volant z ruky.

Zpátky do reality blízkých dnů: toto je nový Nissan Leaf. Jeden z nejprodávanějších elektromobilů současnosti se rovněž dočká čidel, kamer a systému pro autonomní řízení.

Zpátky do reality blízkých dnů: toto je nový Nissan Leaf. Jeden z nejprodávanějších elektromobilů současnosti se rovněž dočká čidel, kamer a systému pro autonomní řízení.

Místo zrcátek kamery...

Místo zrcátek kamery...

Na střeše kamery...

Na střeše kamery...

Tohle auto si budete moci koupit už příští rok. Zatím ale jeho inteligenci svěří jen jízdu po dálnici, podobně jako to umí Tesla.

Tohle auto si budete moci koupit už příští rok. Zatím ale jeho inteligenci svěří jen jízdu po dálnici, podobně jako to umí Tesla.

Honda NeuV. Představa Hondy o tom, co se bude v budoucnosti prohánět po městech.

Honda NeuV. Představa Hondy o tom, co se bude v budoucnosti prohánět po městech.

Je to samozřejmě elektrické, dojezd má až 320 kilometrů a zajímavostí je bezdrátové nabíjení. Také zde je autonomní řízení a umělá inteligence.

Je to samozřejmě elektrické, dojezd má až 320 kilometrů a zajímavostí je bezdrátové nabíjení. Také zde je autonomní řízení a umělá inteligence.

Také Honda pozná, kdo právě sedl za volant. Předpokládá se, že by tato auta hojně sloužila sdílenému užívání více uživateli.

Také Honda pozná, kdo právě sedl za volant. Předpokládá se, že by tato auta hojně sloužila sdílenému užívání více uživateli.

Místo přístrojové desky je jen jeden velký displej.

Místo přístrojové desky je jen jeden velký displej.

Za prosklenými dveřmi zavazadlového prostoru je patrná jedna specialitka - uvnitř je zabudovaný držák na elektrický longboard. Ten se dobíjí průběžně z auta a poslouží na finální dojezd v cílové destinaci.

Za prosklenými dveřmi zavazadlového prostoru je patrná jedna specialitka - uvnitř je zabudovaný držák na elektrický longboard. Ten se dobíjí průběžně z auta a poslouží na finální dojezd v cílové destinaci.

Otevírat dveře do stran už je prostě strašná nuda...

Otevírat dveře do stran už je prostě strašná nuda...

Mercedes na CES předvedl svůj koncept chytré dodávky odhalený v září. Ve spolupráci se startupem Matterne, který se zabývá výrobou dronů, vytvořili doručovací dodávku budoucnosti.

Mercedes na CES předvedl svůj koncept chytré dodávky odhalený v září. Ve spolupráci se startupem Matterne, který se zabývá výrobou dronů, vytvořili doručovací dodávku budoucnosti.

Takovéto drony jsou její součástí. Dokážou doručovat balíčky do hmotnosti 2 kg až do vzdálenosti 10 km.

Takovéto drony jsou její součástí. Dokážou doručovat balíčky do hmotnosti 2 kg až do vzdálenosti 10 km.

Drony mají své místo na střeše dodávky. Ta zastaví v určité lokalitě a následně se začne s doručováním zásilek - ty větší odnese řidič, ty menší po okolí roznesou právě drony.

Drony mají své místo na střeše dodávky. Ta zastaví v určité lokalitě a následně se začne s doručováním zásilek - ty větší odnese řidič, ty menší po okolí roznesou právě drony.

Uvnitř dodávky je automatizovaný sklad. Drony jsou zásobeny automaticky podle lokality. Optimalizaci rozvozu dle cílových adres samozřejmě řídí počítač.

Uvnitř dodávky je automatizovaný sklad. Drony jsou zásobeny automaticky podle lokality. Optimalizaci rozvozu dle cílových adres samozřejmě řídí počítač.

Dodávka budila zaslouženou pozornost. Ačkoli vypadá velmi futuristicky, Mercedes počítá s nasazením do běžného provozu do 15 let. Více než technologie brzdí toto řešení zatím nevyřešená byrokracie doručování drony a autonomního řízení vozidel. Alespoň částečně by toto již mohlo být kolem roku 2030 vyřešeno.

Dodávka budila zaslouženou pozornost. Ačkoli vypadá velmi futuristicky, Mercedes počítá s nasazením do běžného provozu do 15 let. Více než technologie brzdí toto řešení zatím nevyřešená byrokracie doručování drony a autonomního řízení vozidel. Alespoň částečně by toto již mohlo být kolem roku 2030 vyřešeno.

Také tady jsou kamery všude možně, tato na dveřích supluje funkci zpětného zrcátka.

Také tady jsou kamery všude možně, tato na dveřích supluje funkci zpětného zrcátka.

Pracoviště řidiče. Volant už nebude potřeba.

Pracoviště řidiče. Volant už nebude potřeba.

Automatické výdejní okénko pro větší zásilky, se kterými si neporadí drony.

Automatické výdejní okénko pro větší zásilky, se kterými si neporadí drony.

Přístrojová deska je skryta pod obložením. Informace se zobrazí, až když je potřeba.

Přístrojová deska je skryta pod obložením. Informace se zobrazí, až když je potřeba.

Kromě tradičních automobilech se do tohoto odvětví vrhají stále častěji i IT firmy. Tohle je nové auto od Nvidie. Vyvinula ho společně s Audi, ale čtyři spojené kruhy ve znaku nemá. Auto je prošpikované senzory a Nvidia s ním bude v běžném provozu testovat své systémy pro autonomní řízení.

Kromě tradičních automobilech se do tohoto odvětví vrhají stále častěji i IT firmy. Tohle je nové auto od Nvidie. Vyvinula ho společně s Audi, ale čtyři spojené kruhy ve znaku nemá. Auto je prošpikované senzory a Nvidia s ním bude v běžném provozu testovat své systémy pro autonomní řízení.

Na CES vozidlo předváděla v akci na vymezeném polygonu. Z fotky to bohužel není moc patrné, ale auto zrovna jede a řidič přitom chybí.

Na CES vozidlo předváděla v akci na vymezeném polygonu. Z fotky to bohužel není moc patrné, ale auto zrovna jede a řidič přitom chybí.

Nvidia se jinak angažuje i jinde, zde například prezentuje zabudování svého řešení do automobilu Tesla.

Nvidia se jinak angažuje i jinde, zde například prezentuje zabudování svého řešení do automobilu Tesla.

Ale není to jen o softwaru a autonomním řízení. Tohle je Blade, automobil vyrobený firmou Divergent 3D, která se zabývá pokročilými možnostmi 3D tisku. Tento sporťák si celkem snadno může vytisknout každý...

Ale není to jen o softwaru a autonomním řízení. Tohle je Blade, automobil vyrobený firmou Divergent 3D, která se zabývá pokročilými možnostmi 3D tisku. Tento sporťák si celkem snadno může vytisknout každý...

...zas až tak každý ne, ale je to mnohonásobně jednodušší postup než tradiční výroba aut. Základem jsou nosné výtisky z hliníkových slitin, které se následně spojují prvky z uhlíkových vláken. Výsledek je pevný, bezpečný a kupodivu ani ne příliš drahý.

...zas až tak každý ne, ale je to mnohonásobně jednodušší postup než tradiční výroba aut. Základem jsou nosné výtisky z hliníkových slitin, které se následně spojují prvky z uhlíkových vláken. Výsledek je pevný, bezpečný a kupodivu ani ne příliš drahý.

Uvnitř Bladu je běžný zážehový motor, ale ten je tam jen tak pro úplnost. Můžete si "vytisknout" vlastní auto, které již bude elektrické.

Uvnitř Bladu je běžný zážehový motor, ale ten je tam jen tak pro úplnost. Můžete si "vytisknout" vlastní auto, které již bude elektrické.

Divergent 3D chce svou technologii rozšířit a dát vzniknout mnoha malým, malosériovým výrobcům automobilů. Stejným způsobem lze vyrábět jakékoli auto od městských miniaut, přes sporťáky až po SUV. Výroba je přitom poměrně levná a ekologická. V jedné malovýrobě se dá tímto způsobem vyrobit až několik jednotek tisíc aut ročně.

Divergent 3D chce svou technologii rozšířit a dát vzniknout mnoha malým, malosériovým výrobcům automobilů. Stejným způsobem lze vyrábět jakékoli auto od městských miniaut, přes sporťáky až po SUV. Výroba je přitom poměrně levná a ekologická. V jedné malovýrobě se dá tímto způsobem vyrobit až několik jednotek tisíc aut ročně.

Takto vypadá kostra automobilu z 3D tisku.

Takto vypadá kostra automobilu z 3D tisku.

Nicméně software je teď větší lákadlo. Mitsubishi sice na CES žádný koncept nepřivezlo, ale právě alespoň ukázku softwaru.

Nicméně software je teď větší lákadlo. Mitsubishi sice na CES žádný koncept nepřivezlo, ale právě alespoň ukázku softwaru.

Takto by mohla vypadat přístrojová deska budoucnosti podle Mitsubishi

Takto by mohla vypadat přístrojová deska budoucnosti podle Mitsubishi

Své možnosti ukazoval také německý Bosh, který své technologie dodává mnohým automobilkám.

Své možnosti ukazoval také německý Bosh, který své technologie dodává mnohým automobilkám.

A takto by mohla vypadat přístrojovka v příštím Volkswagenu Passat. Místo budíku univerzální displeje, promítání informací na čelní sklo a pokročilé funkce monitoringu a asistence. Velmi často jsme u podobných konceptů viděli podobně "uříznuté" volanty, aby na displeje bylo pořádně vidět. Teoreticky se i ty mohou dostat do praxe, když by se využil proměnný převod posilovače řízení.

A takto by mohla vypadat přístrojovka v příštím Volkswagenu Passat. Místo budíku univerzální displeje, promítání informací na čelní sklo a pokročilé funkce monitoringu a asistence. Velmi často jsme u podobných konceptů viděli podobně "uříznuté" volanty, aby na displeje bylo pořádně vidět. Teoreticky se i ty mohou dostat do praxe, když by se využil proměnný převod posilovače řízení.

Do aut se dere i Panasonic, ale zas trochu jinou cestou - zaměřuje se na multimediální technologie v interiérech

Do aut se dere i Panasonic, ale zas trochu jinou cestou - zaměřuje se na multimediální technologie v interiérech

Velmi často k vidění byly na CESu ukázky možnosti využití virtuální či rozšířené reality. Takto si například můžete prohlédnout kokpit svého budoucího auta. U BMW zas využívali rozšířenou realitu k promítání celého vozu do prostoru showroomu. Hned před sebou uvidíte auto přesně podle nastavení v konfigurátoru.

Velmi často k vidění byly na CESu ukázky možnosti využití virtuální či rozšířené reality. Takto si například můžete prohlédnout kokpit svého budoucího auta. U BMW zas využívali rozšířenou realitu k promítání celého vozu do prostoru showroomu. Hned před sebou uvidíte auto přesně podle nastavení v konfigurátoru.

A zde vám virtuální realita poskytne i zážitek z jízdy. Sedačky se naklání či vibrují dle požadavku na simulaci odstředivé síly či nerovností na vozovce.

A zde vám virtuální realita poskytne i zážitek z jízdy. Sedačky se naklání či vibrují dle požadavku na simulaci odstředivé síly či nerovností na vozovce.

CES 2017 ukázal z budoucnosti automobilů víc než mnohé specializované autosalony.

CES 2017 ukázal z budoucnosti automobilů víc než mnohé specializované autosalony.

Faraday Future FF 91 měl na veletrhu CES premiéru. Americká automobilka s čínským kapitálem v pozadí přebrala řadu inženýrů konkurenční Tesle. Toto je její první model, který bude prodávat.
Je to prostorný automobil napěchovaný technologiemi. Pohání ho silný elektromotor, dojezd má bezmála 600 km a dokáže řídit zcela sám.
Bob Lutz Foto:  Ed Schipul ,  CC BY-SA 2.0
Takto zezadu uvidí FF 91 naprostá většina aut, včetně supersportů či nejvýkonnější Tesly. Z nuly na stovku (přesněji 60 mph) totiž zrychlí za 2,39 s.
88
Fotogalerie

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

  • Bývalý šéf a expert z několika velkých automobilek se vyjádřil k budoucnosti tohoto průmyslu
  • Do 20 let „nikdo“ nebude vlastnit auta
  • Veškerá doprava bude řešená pomocí velkých logistických platforem

Bob Lutz alias „car guy“ je expert, který má za sebou vedoucí pozice v automobilkách jako je Opel, BMW, Chrysler, Ford nebo General Motors. V rozhovoru pro web Autonews se vyjádřil k budoucnosti dopravy a tomu, co bude čekat téměř všechny automobilky.

Hlavní myšlenkou podle jeho předpokladů je, že více méně nikdo nebude do dvaceti let vlastnit automobil. To je pro tento průmysl samozřejmě velký problém a zcela to změní trh.

BobLutzOct08.jpg
Bob Lutz

V automobilovém průmyslu nastupuje éra autonomních systémů a zároveň významný přechod na elektrický pohon. Obě technologie v nejbližších letech integruje většina automobilek. I když je dnes mezi prvními Tesla, bude mít velkou konkurenci. Jak ale bylo jasné už dříve, samotné technologie nebudou stačit, protože přichází i změna obchodního modelu.

Auto jako přepravní modul

Podle Boba Lutze čeká automobilový průmysl největší změna v historii od doby, kdy se začaly první automobily vyrábět. Podle něj se vlastně mění ještě vzdálenější historie.

Stovky let lidé používali pro přepravu koně a jejich vlastnictví bylo zcela běžné i pro jednotlivce. Stejně to bylo s automobilem. Automobily rovněž kupovali i jednotlivci a tak už to funguje sto let. A už to tak fungovat nebude.

Díky integraci autonomních systémů se z aut stanou jakési přepravní moduly, které nebudou řízené člověkem. Bob Lutz myslí, že do dvaceti let bude moci člověk řídit jen na vyhrazených místech v podobě závodních okruhů a podobně. Na běžné silnici nebude pro lidské řidiče místo.

Tento stav podle Lutze nastane dříve, než si dnes lidé uvědomují. Projevuje se klasická vlastnost lidského mozku, který nedokáže vidět budoucnost v exponenciální křivce, ale pouze v lineární.

Žádné vlastnictví, pouze velké platformy

Tyto automobilové přepravní „boxy“ budou vlastně takovými budoucími taxíky. Budou poskytovat nerušený prostor pro práci i zábavu i několika lidí najednou, kteří nebude muset vůbec řešit okolní prostředí. Pouze nastoupí v bodu A a vystoupí v bodu B. Čas mezi tím budou moci vyplnit jak budou chtít.

Tyto automobily budou mít pochopitelně různé třídy kvality, což bude odstupňované i cenou za přepravu, která bude ale stejně nesrovnatelně nižší, než v případě současné taxislužby.

Dopravě budou vládnout obří přepravní platformy typu Uber, Lyft, DiDi a další. V případě logistiky zboží pak třeba Amazon, UPS, FedEx. Tyto velké nadnárodní firmy budou efektivní, levné a budou používat nejnovější technologie napříč celým dopravním ekosystémem.

Kde je místo pro automobilky?

Vzhledem k tomu, že většina lidí podle těchto odhadů nebude vlastnit automobil, půjde o velký problém hlavně pro staré a velké automobilky. Ty nyní vyrábí miliony vozů ročně a jsou na ně navázané další dodavatelské řetězce.

Lidé si kupují automobil, který většinu času stojí zaparkovaný a nevyužitý. Obří dopravní platformy budou vozy používat neustále a tak odpadne významný počet nákupů. Lidé už nebudou nakupovat auta, protože se to nevyplatí a obří platformy jich nebudou potřebovat tolik, protože je využijí efektivněji.

Z toho lze vyvodit i závěr, že si tyto obří platformy začnou vyrábět vlastní automobily. Elektromobil je totiž značně jednodušší a má méně součástek. To znamená menší komplikace při návrhu a výrobě, stejně tak při údržbě. A to je další velký problém pro běžné automobilové výrobce.

Automobily vlastněné velkými společnostmi se tak z tohoto pohledu můžou stát takovými novými „iPhony“. Technologické společnosti jako třeba Apple nebo Google navrhnou skvělý design a v Číně se vše levně vyrobí. Bude záležet na designu, použitých technologiích, softwaru a autonomním systému.

Ze samotné výroby se stane služba, kterou budou mít pod palcem čínské továrny. Případně se na tento byznys model budou muset přizpůsobit i klasické automobilky, které se budou chvíli snažit prosadit vlastní řešení, ale rychle skončí stejně jako se to stalo u trhu s mobilními telefony. Nakonec přežije jen několik velkých platforem od technologických společností a nikoli ze segmentu výrobců.

A tohle všechno by tady mohlo být už za dvacet let. Nevěříte?

Waymo a jízda bez řidiče v běžné dopravě:

Určitě si přečtěte

Články odjinud