Dnes mladí a nadějní, zítra koupení molochem

Technologický sektor se začíná shlukovat. Malé firmy často rostou jenom proto, aby je po čase koupil někdo veliký a upevnil si své postavení a pomohl si k dalšímu růstu.

Jen málokterá technologická společnost v současné době dokáže vyrůst a zařadit se mezi největší zavedené giganty. Mnoho zakladatelů totiž nehledá žádnou zásadní vizi svého podniku, ale chtějí firmu rychle dostat do povědomí uživatelů, novinářů, analytiků a investorů, přijít se zajímavým obchodním modelem a následně se buďto dostat na burzu, nebo se nechat pohltit některým z technologických konglomerátů.

V éře po internetové bublině se takové procesy samozřejmě nedaří každému, pouze těm nejlepším. Investoři už jsou hodně opatrní v tom, do jakých mladých technologických a internetových společností vloží své peníze. Jen málo se jich skutečně dostane na burzu, mnohem více jich zanikne, případně jsou relativně brzy odkoupeny.

Nekupuješ, nerosteš

Veliké IT a internetové společnosti musí mít veliký přehled na trhu s mladými dravci a jednou ze zásadních inovačních strategií je odkupování právě těchto zárodků. Mladé firmičky a firmy totiž často zkouší proniknout a vytvářet nové trhy a podtrhy, což pak případnému kupci zajistí vstup do nových vod.

Ekonomicky se takové akvizice jistě vyplatí. Zakladatelé ze dne na den výrazně zbohatnou a kupující má za relativně malý peníz a hlavně krátkou dobu posychrované nové technologie, množství chytrých a motivovaných mozků a právě onen nový trh. V interním vývoji by obsazování nových trhů bylo mnohem těžší. Akvizice pak samozřejmě kupci zajišťují mnohem rychlejší rozvoj a neustálé zvyšování obratu a zisků. Často také získávají vedoucí pozici na nových a prozatím malých trzích.

610x.jpg 748135.jpg Palm HQ.jpg
Pod křídla molochů nemusí spadnout pouze menší společnosti. Jen v tomto roce jsme v technologickém sektoru byly svědky konce a nového začátku firem jako 3Com, Sun Microsystems, Palm, McAfee a dalších.

Akvizice malých firem ale nejsou dominantou pouze na první pohled přerostlých a neohebných molochů. Naopak, tuto strategii stále více uplatňují právě rychle rostoucí firmy. Například Google už v tomto roce uskutečnil několik desítek různých odkupů vznikajících firmiček v Silicon Valley. V ráži je také HP, které pohltilo 3Com, Palm a 3PAR a okamžitě se tak dostalo na trhy, na které by se samo dostávalo dlouho a těžko, pokud vůbec.

Patnáctka samostatných a chutných ryb

Investicím do malých firem přeje také doba. Firmy se zotavují po několikaměsíční horší poptávce, případně v jejich oblasti útlum prakticky nenastal (například Google, VMware a další) a disponují ohromným volným a investičním kapitálem. Navíc investovat do rozvoje ve stále ještě nejisté době může vytvořit konkurenční výhodu do budoucna oproti těm společnostem, které šetří a s investicemi váhají.

Ivestice do mladých firem ale samozřejmě musí dávat smysl. Mladé rybičky musí nějak zapadat do celého konceptu akvária mateřské firmy. Jen málokdo chce vytvářet firmu o několika zcela odlišně zaměřených divizích, protože je to pak manažersky mnohem náročnější zvládnout.

A protože doba investicím přeje a na trhu je několik volných a nadějných projektů, americký magazín Business Insider vypracoval seznam 15 společností, které by dost dobře mohly být pohlceny někým velkým. Nejde pouze o mladé a relativně malé firmy, ale také o některé veřejně obchodovatelné a samostatné tituly s hodnotou v miliardách dolarů, které právě mohou stát na pomezí toho, zda se z nich stane součást nějakého hegemonu, nebo svojí samostatnou cestou budou pokračovat i nadále.

Ani veliká firma totiž není v akvizici překážkou. V tomto roce se to ukázalo například na Sun Microsystems, který spadl pod Oracle, 3Com a Palmu nyní spadající pod HP a třeba McAfee, jenž si pro sebe uzmul Intel.

Skype

Aukční síň eBay se Skypu zbavila, protože nebyla spokojená s jeho výsledky. To ovšem neznamená, že by oblíbený modrý obláček nebyl ziskový. Jenom prostě negeneroval takové zisky, které by si jeho mateřská firma představovala. Ze Skypu se proto stala samostatná společnost, které se po oddělení začíná dařit mnohem více. Zájemců o koupi Skypu by mohlo být poměrně hodně. Určitě je to Google, který by VoIP komunikaci mohl výborně zužitkovat ve svých produktech. O jeho zájmu už se dokonce spekuluje, stejně jako o údajné nabídce komunikačního giganta Cisco, který za odkup údajně nabídl 5 miliard dolarů. Ve hře by ale mohl být také Facebook nebo Microsoft. Ve Skypu, jehož aktuální tržní hodnota je odhadována na 3 miliardy dolarů, ale také pomýšlí o primární veřejné emisi akcií, která by mohla nastat ještě do konce tohoto roku.

r.png
Jak se šéf Skype Josh Silverman rozhodne? Vstoupí nakonec na burzu, nebo se přidá k nějakému gigantovi?

Twitter

Zakladatelé Twitteru se už nějakou dobu odkupu brání, zájem mělo více firem. Neustále se snaží přicházet s novými možnostmi výdělků, ale stále ziskoví nejsou, prý je dostatek času. Twitter je v současné době oceňován až 3 miliardami dolarů, odkupní cena by se podle Business Insideru mohla pohybovat okolo hranice 5 miliard dolarů. Mezi potencionální kupce se řadí zejména Google, kterému to moc na sociálních sítích nejde, ale také Facebook s Microsoftem. Analytici se často shodují, že už je opravdu na čase, aby Twitter předvedl, že ví jak otáčet peníze, protože delší čekání by mohlo jeho hodnotu snížit a zájem investorů (jak soukromých, tak případných na burze) opadnout.

twitter-founders.jpg
Zakladatelé Twitteru už několika akvizičním nabídkám odolali a chtějí Twitter prvně přivést k černým číslům. Těžko říci, zda si projekt nakonec skutečně nechají, protože například službu Blogger.com již dříve prodali Googlu.

Netflix

Netflix je ve Spojených státech veliká věc. Tato služba nabízí půjčování a streamování videa do všech možných druhů zařízení, třeba do Xboxu, Apple TV, iPadu a samozřejmě klasických set-top-boxů. Američané tuto službu milují a příjmy už také nejsou zanedbatelné. Netflix je poměrně velikou společností, jeho akcie se na burze obchodují na hodnotě okolo 140 dolarů. BI odhaduje, že by odkupní nabídka mohla výrazně překročit hranici 200 dolarů a mezi případné zájemce se řadí Amazon, kabelový gigant Comcast, operátor Verizon a obchodní řetězec Walmart.

netflix.png
Zaplaťte 9 dolarů za měsíc a sledujte filmy a seriály dle svého gusta ve vysokém rozlišení a prakticky na jakémkoliv zařízení. Netflix by jistě zchramstla hromada společností.

Pandora

Opět v Americe velice oblíbená služba. Pandora je jedno z největších internetových rádií nabízející zajímavý obsah a stejně jako Netflix se snaží protlačit na různé typy zařízení - třeba na iPhone, Android a další. O Pandoru by mohlo mít zájem Yahoo, mediální obr Time Warner a opět Comcast. Ve hře je zejména internetová audio reklama. Tržní hodnota je stanovena na zhruba miliardu dolarů, odkupní cena by podle BI mohla být 1,5 miliardy.

pandora-iphone.jpg
Pandora je velice oblíbené internetové rádio. O tom, že si udrží samostatnost, když potřebuje další investice pro růst, pochybuje mnoho odborníků.

Quora

Quora se snaží nabízet lidem otázky a odpovědi na základě sociální zkušenosti. Takových produktů už tu bylo několik, Quora se ale prozatím skutečně používá. Možná také z toho důvodu, že je primárně zaměřená na technologický sektor. O takový typ služby by jistě mohl mít zájem Google, celý koncept totiž zapadá do jeho vize třídění a zodpovídání informací. Quora by se také vesele uživila jako součást Facebooku a určitě by se výjimala na stránkách AOL a Yahoo. Odhadovaná odkupní cena 200 milionů dolarů vůbec není tolik vzhledem k tomu, že je tržní hodnota odhadovaná na polovinu.

Huffington Post

V Business Insideru si vzpomněli také na veliký fenomén posledních pěti let - blog Huffington Post, který z klasického investigativního blogu jednoho člověka vyrostl v obří nezávislé internetové médium citované po celém světě. I když se kritici případné akvizice domnívají, že odkup nějakou velikou mediální společností by narušil nezávislost oslavovaných autorů, horký kandidát na odkup by HuffPost určitě byl. Tržní cena je odhadována na 150 milionů dolarů, odkupní pak na dvojnásobek. Přehazovat by se mohly firmy jako Yahoo, Time Warner a další vydavatelské domy.

huffpost.png
Huffington Post začal jako malý projekt několika málo nezávislých bloggerů. Nezávislot zpravodajství byla udržena dodnes, web už ale operuje s úplně jinými čísly. Po HuffPostu by jistě velice rádo sáhlo mnoho mediálních domů.

Comscore

S Comscore se na Živě.cz setkáváte poměrně často. Jedná se totiž o největšího internetového "měřiče". Monitoruje návštěvnost světového webu, podíl operačních systémů či třeba webových prohlížečů. Není tedy divu, že Comscore už je veřejně obchodovatelnou společností s hodnotou jedné akcie zhruba 18 dolarů. Odhadovaná odkupní cena 30 dolarů by mohla zlákat skupinu Nielsen, která provádí podobná měření jako Comscore, avšak v oblasti televizního vysílání.

OpenTable

OpenTable je typický "web 2.0" projekt, pomocí něhož si uživatelé mohou v reálném čase rezervovat místa v restauraci. OpenTable má velice zajímavý obchodní a partnerský model, který by sice v tuzemských podmínkách pouze těžko obstál, avšak v globálním měřítku je velice výnosný. Podobná služba se dá začlenit prakticky kamkoliv, kde se poskytují uživatelům služby. Určitě by se uživil jako součást Bingu, Amazonu, eBaye či Salesforce. Rezervační systém se obchoduje na burze za 53 dolarů za akcii, odhadovaná akviziční cena podle BI je 75 dolarů na akcii.

Akamai

Akamai je významný poskytovatel internetových služeb, který by mnoha společnostem umožnil mnohem rychlejší a otevřenější způsob doručování dat a digitálního obsahu. Nabízí totiž velice rychlé služby a z části by tak mohl řešit případný problém se síťovou neutralitou. Ostatně, o vlastní síť se chce pokusit například Google, který chce vybudovat vlastní systém stomegabitových internetových přípojek. O Akamai by mohl mít zájem americký operátor AT&T, konkurent Verizon, kabelový operátor Comcast, ale i další internetoví poskytovatelé. Tržní hodnota 8,5 miliardy dolarů už je poměrně hodně a nárůst z hodnoty 46 dolarů na akcii na 70 dolarů taktéž.

ARM Holdings

Společnost ARM by se mohla ocitnout v hledáčku Intelu, který hodlá proniknout právě na trhy, kde v současné době dominuje ARM a také Samsung - tedy do sféry mobilních čipů. Intel však v současné době hodně nakupuje a zdá se, že se bude chtít prosadit sám o sobě. Navíc není jasné, zda by takový deal prošel přes antimonopolní úřady, z Intelu by se totiž stal skutečně všudypřítomný čipový hegemon. Ani tržní hodnota ARMu ve výši 8 miliard dolarů není zanedbatelná, pro Intel však stravitelná vzhledem k tomu, co by takovým odkupem získal.

web-30-2.jpg
Paulu Otellinimu z Intelu patří prakticky celý svět "dospělých" počítačových čipů. Mobilní segment ale mnohem více ovládají Apple, Samsung a především ARM.

Salesforce.com

Salesforce je někde zmiňován jako případný nakupující jiných projektů, podle BI by ale on sám mohl být koupen. Nárůst ze 110 na 180 dolarů za akcii (tržní hodnota 14 miliard dolarů) by mohla zajímat Microsoft, Google a Oracle. Všichni tři se totiž snaží prosadit ve službách Software-as-Service, kde se Salesforce hodně daří.

A pak ti další

Veliké obchodní firmy by mohly mít značný zájem o společnost Groupon, jejíž klony se objevují po celém světě, ale pouze Groupon stojí výrazně za řeč. Funguje na principu hromadného nakupování zboží a opět tedy využívá současného trendu sociálního nakupování a slev. Amazon, Walmart a eBay by mohli mít za 4 miliardy dolarů zájem.

Tržní hodnotu 600 milionů dolarů za online prodejce diamantů Blue Nile by výrazně mohl navýšit Amazon nebo Walmart. Hodnota diamantů a šperků totiž až na výjimky nepadá a takové obchodování tak může zajistit velice stabilní příjmy.

A zájem by mohl být také o služby Travelzoo, web pro cestování, který by mohl zajímat Priceline, Expedii a Orbitz. Tržní hodnota 300 milionů dolarů se jeví zajímavě. Amazon a Alibaba jsou pak možní kupci 600 milionového Shutterfly, který v e-commerce oblasti pracuje s fotografiemi na internetu.

Diskuze (4) Další článek: Dnes začalo Invex Forum, pozůstatek slavného veletrhu Invex

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,