Disk je osobní záležitost

Rozhovor s Nigelem Edwardsem a Davidem Sanfordem z firmy Western Digital.
Firma Western Digital si na našem trhu už léta suverénně udržuje silnou pozici, přestože celosvětově vykazuje nemalé ztráty. Novým ředitelem pražské pobočky Western Digital zodpovědným za prodej ve střední a východní Evropě se stal David Sanford. Nahrazuje tak Nigela Edwardse, který bude zodpovědný za OEM-prodej disků Western Digital v severní Evropě. Oběma nově jmenovaným manažerům jsme položili pár otázek.

Computer: Váš hospodářský výsledek za poslední čtvrtletí je podle očekávání záporný. Jaký další vývoj očekáváte?

Nigel Edwards: Budeme stále nějakou dobu ve ztrátě, protože cenová válka velkých výrobců pevných disků vrcholí. Ceny nejnižší kategorie disků se pohybují kolem 80 dolarů, přitom před rokem to bylo 120 dolarů. Z toho plyne, že WD musel udělat opravdu výrazné kroky ke snížení svých cen. Kdyby před rokem řekl někdo managementu WD, že bude vyrábět pevné disky za konkurenční ceny kolem 85 dolarů a přitom vydělávat peníze, považoval by to za naprosto nemožné. Bohužel, i když reagujeme na složité tržní podmínky, tak ani tento posun cen nestačí. Nezbývá nám než hledat cesty k úsporám a přehodnocovat výrobní kapacity. Dá se očekávat, že do konce roku 2000 klesnou ceny disků až na 50 dolarů za kus. Máme také mnoho dobrých zpráv jako jsou technická vylepšení, optimalizace výroby, růst našeho tržního podílu u většiny OEM-partnerů a investice do technologií – například do domácí a zábavné elektroniky.

Computer: Kdy předpokládáte návrat z červených čísel?

Nigel Edwards: Dá se realisticky očekávat, že se dostaneme do černých čísel začátkem roku 2000. Nicméně, WD má v bance dostupných 500 milionů dolarů. Samozřejmě, nechceme být nadále ve ztrátě, ale tyto peníze můžeme použít k investicím do diverzifikace společnosti. Zatím pochází 85 % zisků z pevných disků pro stolní počítače, a to je trh, kde cenová válka neumožňuje téměř žádné zisky.

Computer: Tou diverzifikací myslíte například letošní kontrakt se Sony?

Nigel Edwards: Ano, uzavřeli jsme smlouvu se Sony o dodávkách disků pro domácí spotřebiče. Smlouva byla podepsána v prosinci 1998. První produkty budou na trhu začátkem příštího roku. Vize Sony je v integrovaném domácím systému služeb. Sony předpokládá, že už brzy po začátku roku bude mít většina moderních domácích spotřebičů IP-adresu. To samozřejmě bude vyžadovat také server spravující všechna zařízení. Takže, už víte, kam mířím: v dlouhodobém pohledu je nepochybné, že v takových moderních domácnostech bude potřeba více a více záznamových zařízení. Asi byste byl překvapen, kolik zařízení už teď používá pevný disk.

Computer: A plánujete spolupráci také s jinými výrobci?

Nigel Edwards: Ano, navíc nyní máme speciální divizi, která vyhledává spotřební zařízení, v nichž by mohla být výhodně použita záznamová média.

Computer: Western Digital v zájmu úspor prodělává celkovou reorganizaci. V našem regionu se vám asi dobře daří, když zde posilujte …

Nigel Edwards: Ano, reorganizujeme naši pobočku v Praze, která nadále roste, což je dobré. Beze mne to bude pět pracovníků. Co potřebujeme, je pokračovat v růstu na českém trhu i dalších trzích, a proto je nezbytné zajistit také silný personální růst. Počítáme, že by časem mohly přibýt další pobočky v Polsku, Maďarsku. Prahu jsme si vybrali jako počáteční – startovní pozici v Evropě.

Computer: Otázka pro Davida Sanforda: co bude vaší hlavní misí hned po nástupu do funkce ředitele regionu EMEA?

David Sanford: Mým velkým úkolem bude spravovat ruský region. Český trh znám docela dobře: pohybuji se na poli IT v České republice už šest let, dokonce jsem tu byl ještě před Nigelem. Téměř dva roky jsem pracoval jako managing director ve firmě Datrontech. Na českém trhu je pořád poměrně dost práce, ale je stabilní a saturovaný. Rusko je však velká výzva.

Computer: Dokázal byste tedy srovnat východoevropské trhy podle příjmů a významu pro vás?

David Sanford: Největší trh je samozřejmě Rusko, druhé je Polsko, pak český trh. Nicméně na českém trhu máme větší podíl na trhu než v Polsku. V každém případě jde o cenově citlivé trhy, což se na prodejích výrazně projevuje právě v době ekonomické stagnace. Česká ekonomika není v těchto měsících zrovna nejsilnější, ale od září očekáváme podstatné oživení a růst.

Nigel Edwards: Jsem stále překvapován tím, jak Češi mají rádi technologie. V Anglii se stěží setkáte s tím, aby téměř každý věděl tolik o počítačích nebo měl e-mailovou schránku. Budeme rádi, když náš růst bude kolem 2–4 %, to mi připadá rozumné. Zdánlivě nízké nároky jsou dány tím, že máme poměrně velký podíl na trhu, a ten už není tak snadné zvětšovat. Případní noví hráči na trhu by to měli s počáteční rychlostí růstu mnohem snazší. Málokdo si uvědomuje, kolik práce pro tento trh udělaly WD a Seagate, kteří zde byly první. Když se teď konkurence dívá na naše výsledky, musí konstatovat, že český trh byl nakonec mnohem větší než očekávali. Nyní si držíme asi 35 % trhu.

Computer: Takže ptát se na změny v distribučních kanálech je zbytečné …

Nigel Edwards: Máme zde dva hlavní distributory: TH’system a Procu. Dobře se nám s nimi spolupracuje a nemáme v podstatě žádný důvod ke změnám tohoto modelu. Někteří naši konkurenti mají šest distributorů – to je šílené!, vždyť prodávají tentýž produkt, stejnou službu – a ti se musejí pobít! Jediným záměrem takového distributora je pak nabídnout koncovému uživateli lepší cenu, což není zrovna nejlepší. Tratí tím také uživatel, který je bit na kvalitě služeb.

Computer: Ještě se vrátím k vašemu celosvětovému byznysu. Jak jinak si ještě hodláte zajistit ziskovost?

Nigel Edwards: Máme velmi silný obchod kanály OEM. Dobrých 70 procent naší produkce distribuujeme tímto způsobem. Myslím, že to mimochodem dosvědčuje naši kvalitu, protože OEM odběratelé jsou samozřejmě hodně citliví, hodně testují a vyžadují nejnovější technologie.

Computer: A myslíte, že koncoví uživatelé by se měli zajímat o značku pevného disku v počítači, který kupují?

Nigel Edwards: Myslím si, že tak jako se uživatelé zajímají, jaké značky je procesor v jejich počítači, měli by se také zajímat o značku pevného disku, než počítač nakoupí. A to se rozhodně neděje.

Computer: Pak by se ale měli zajímat o součástky ve své televizi.

David Sanford: Nikoli, protože v televizi nemají uloženy životně důležité nebo prostě osobní informace. Nikdo už nepochybuje, že disk je základní součástí počítače, protože právě data na něm uložená jsou nenahraditelná.

Nigel Edwards: V digitálním věku – domnívám se – navíc začíná být značka vybavení osobní záležitostí. Dobrá zpráva je, že bezpečnost pevných disků za poslední dva roky udělala mílové kroky. Nové technologie zajišťují, že se o data v podstatě nemusíte bát.

Computer: Můžete závěrem shrnout své plány pro náš trh v tomto roce?

Nigel Edwards: Máme tady 35 % trhu. Přinejmenším nechceme nic ztratit. Samozřejmě nejlepší by byl růst. Za realistické maximum považuji 40 %, ale to je opravdu strop. Výborné je, že tady máme skvělé jméno: distributoři odvádějí výborný kus práce. Zákazníci v Čechách vědí, že kupují Western Digital – a vědí proč.

David Sanford: A můj úkol bude nyní vychovat trh: říct lidem, že prostě není disk jako disk.

Zdroj: Computer

Diskuze (4) Další článek: Když zbytečně vrčí disketová mechanika

Témata článku: Bezpečnost, Hospodářský výsledek, Záležitost, Nejnižší kategorie, Počáteční rychlost, Nejlepší televize, Edwards, David, Domácí spotřebič, Moderní domácnost, Velká výzva, Severní Anglie, Optimalizace výroby, Osobní záležitost, Česká ekonomika, Český trh, Computer


Určitě si přečtěte

10 mýtů a polopravd o bateriích, kterým možná ještě věříte

10 mýtů a polopravd o bateriích, kterým možná ještě věříte

** Kolem baterií a akumulátorů koluje řada mýtů, nepravd a polopravd ** Dnes vám devět z nich zkusíme vyvrátit na základě faktů ** Většina z nich totiž neplatí pro moderní lithiové baterie

Karel Kilián, David Polesný | 102

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 35

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

** Mapy.cz neslouží jen k zobrazení podkladů a plánování tras ** Nabízejí celou řadu dalších praktických funkcí a možností ** Vybrali jsme třináct tipů a triků, o kterých možná nevíte

Karel Kilián | 36



Aktuální číslo časopisu Computer

Test 9 bezdrátových reproduktorů

Jak ovládnout Instagram

Test levných 27" herních monitorů

Jak se zbavit nepotřebných věcí na internetu