DirectX 12 Ultimate: další generaci herního standardu zvládne jen GeForce RTX a AMD RDNA2

Další generace DirectX s označením DirectX 12 přináší řadu dříve proprietárních funkcí Nvidie do hlavního standardu pro počítačové hry na Windows a Xboxu.

Pro majitele grafik Nvidia GeForce RTX se nic zásadního nezmění, všechny funkce, nově začleněné do standardu už dobře znají. Protože se ale chystají nové grafické karty a herní konzole Xbox Series X a PlayStation 5 s AMD grafikou nové architektury RDNA2, je na čase sjednotit různé přístupy pod jeden standard.

Součástí DirectX 12 Ultimate tak bude:

  • DirectX Ray Tracing - ray tracing ve hrách asi nemusíme moc představovat. Neznáme podrobnosti implementace AMD, ale ray tracing v nové grafice nabídne také. Z her podporujících ray tracing na kartách RTX od Nvidie víme, že existuje mnoho různých stupňů ray tracingu od plně vykreslené scény v Quake RTX, po jen lehké přikrášlení v globálním osvětlení a vybraných odrazech, jako třeba Call of Duty Modern Warfare, kde implementaci ray tracingu zvládnou i starší grafiky série GTX.
Klepněte pro větší obrázek
  • Variable Rate Shading - Podle pravidla „proč to dělat, když si toho nikdo nevšimne“ mohou hry zmenšit přesnost nasazení shaderů ve části scén utopených ve tmě, rozmazaných pohybem nebo mimo zorné pole. Díky tomu se zvýší automaticky výkon bez viditelné ztráty kvality obrazu a naopak větší péči lze věnovat detailům, které upoutávají pozornost hráče.
Klepněte pro větší obrázek
  • Mesh Shaders - detailní 3D modely s milióny trojúhelníků se při zpracování scény musí zjednodušovat, aby se vše stíhalo vypočítat. Mesh shadery proto dávají programátorům lepší kontrolu nad zpracováním úrovně detailů a dokáží nutné matematické operace nad geometrií scény přenést z procesoru na grafickou kartu. Běžně to je v různé podobě součástí herních enginů, nyní se to v rámci DirectX stává jednotným standardem.
Klepněte pro větší obrázek
  • Sampler Feedback - výsledky této funkce na první pohled nejspíš neuvidíte, ale zážitku pomůže. Zpětné použití už vypočítaných dat jde použít třeba při počítání stereo obrazu pro druhé oko, kde se rozdíly ve stínování moc lišit nebudou. Pomůže to i třeba při streamování textur, kdy se zjemní přechod mezi hrubou a jemnou texturou při přibližování. Místo skokové změny textury uvidíte třeba mírné prolnutí. 
Klepněte pro větší obrázek

DirectX 12 Ultimate budou podporovat jen grafické karty GeForce RTX. Aktuálně není součástí DirectX 12 Ultimate něco, co současné GeForce RTX ještě neumí. Chystaný Xbox Series X s grafikou AMD na architektuře RDNA2 samozřejmě bude podporovat DirectX 12 Ultimate, Sony Playstation 5 se stejnou architekturou ale vcelku pochopitelně technologii Microsoftu moc využívat nechce.

Novinky si můžete prohlédnout i na oficiálním videu Nvidie:

Chystaným raytracingem se tak nyní chlubí i AMD:

Především by ale standard DirectX 12 Ultimate měl zrychlit a zjednodušit vývoj her s podporou raytracingu a dalších technologií, které Nvidia tak pracně propaguje od uvedení prvních grafik RTX. 

Diskuze (2) Další článek: Serif kvůli koronaviru zlevnil svoji kopii Photoshopu. Affinity Photo za 649 korun

Témata článku: Microsoft, Nvidia, AMD, Playstation, DirectX, Xbox Series X, Sampler Feedback, DirectX Ray, Windows a Xbox, GeForce RTX, Standard, Textura, Variable Rate shading, GeForce, Nvidia Geforce, Grafika, Grafická karta, RTX, Herní, GTX, Sony Playstation

Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest herních monitorů

Jak zabezpečit mobil v rukou dítěte

Radíme s nákupem grafické karty