DirectX 12 DXR a Nvidia RTX: realistická grafika jako z filmů se konečně více prosadí i u her

I v nejmodernějších hrách se pro vykreslování grafické scény používá rasterizace a pomocí dalších chytrých „falešných“ triků probíhá simulace různých efektů, včetně toho nejdůležitějšího – světla. Hry hrajeme v reálném čase třeba i s 60 snímky za sekundu, ale ve filmech či speciálních programech se pro přesné a co možná nejrealističtější vykreslení scény používá ray tracing (sledování paprsku), kdy renderování jednoho snímku sice trvá mnohem déle, ale v ideálním případě nelze objekty rozeznat od reálného objektu. Tato technologie nyní může proniknout i do her.

Používat ray tracing v reálném čase ve hrách je doposud nerealizovatelný sen. Grafika by se dostala na zcela novou úroveň a byla by neuvěřitelně realistická. Všechna světla, stíny a povrchy by vypadaly tak realisticky, jako byste je natočili na video nebo vyfotili fotoaparátem, i když by se jednalo o vytvořený trojrozměrný model.

Microsoft a Nvidia na konferenci GDC představili řešení, které má umožnit použití metod ray tracingu i u klasických her a na současných grafických kartách. Jedná se o technologie Microsoft 12 DXR a Nvidia RTX. Oba nástroje slouží k tomu, aby mohli vývojáři použít grafické čipy k akceleraci ray tracingu například jen pro určité oblasti ve hře, protože výkon grafické karty pro zpracování celé scény by na to nestačil.

Nvidia RTX je kompatibilní s Microsoft 12 DXR a vychází ze stejného principu. Technologie je ale funkční pouze na nové architektuře grafických čipů Volta, takže zatím vlastně jen s grafickou kartou Nvidia Titan V. Již brzy by ale na trh měly dorazit i klasické modely s touto novou architekturou.

Microsoft při vývoji spolupracoval nejen s výrobci grafických čipů, ale také tvůrci enginů jako Frostbite (EA), SEED (EA), Unreal Engine (Epic Games), Unity Engine nebo 3DMark (Futuremark). Další enginy s podporou Microsoft 12 DXR by měly následovat nový trend.

Několik herních studí už začalo s ray tracingem ve hrách experimentovat, takže se možná už brzo setkáme s reálným použitím v budoucích hrách. Zajímavou otázkou také je, jestli tento přechod zachytí nová generace herních konzolí, například dlouho spekulovaný PlayStation 5.

Diskuze (28) Další článek: Chcete těžit v Americe bitcoin? Proč ne, ale můžete mít dražší elektřinu

Témata článku: Microsoft, Technologie, Grafické karty, Nvidia, Hry, Herní konzole, DirectX, Playstation, Celá scéna, Reálný objekt, Ideální případ, EPIC Games, Určitá oblast, Grafika, Nová architektura, Klasická hra, Reálné použití, Konference GDC, Volta, Realistická grafika, Stejný princip, Čip, Klasický model, Nová generace, Nový trend

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost