Windows 10 | SSD | Xbox

DirectStorage zamíří do Windows 10. Provede menší revoluci, jak se čte z disku

Dlouhé roky platilo, že aby se s daty pracovalo co nejrychleji a bez čekání, je třeba je v co největší míře nahrát do rychlé operační paměti RAM. Jenže časy se mění, SSD jsou stále svižnější a zejména nástup rozhraní NVMe s podporou lepšího paralelismu otevřel možnost k úplně opačnému přístupu.

Microsoft se před pár týdny pochlubil novou hardwarovou architekturou Xbox Velocity, která má nabídnout ještě lepší a svižnější herní zážitek. Základem jsou optimalizované NVMe SSD jednotky, technika Sampler Feedback Streaming, akcelerovaná dekomprese dat a pro náš článek konečně nejdůležitější pilíř DirectStorage API.

Proč nahrávat herní data ve velkém do RAM, když se mohou on-demand načítat přímo z SSD 

Jak už název napovídá, je to další prvek rodiny DirectX, který se ale tentokrát nestará o 2D/3D grafiku a dokonce ani o zvuk. Namísto toho se stará o co nejrychlejší přístup k persistentnímu úložišti – právě k NVMe SSD.

Klepněte pro větší obrázek
1TB NVMe SSD v úzké konstrukci M.2 a srovnání s klasickým 2,5" laptopovým plotnovým diskem. Ilustrační foto autora.

DirectStorage je tu od toho, aby hra mohla načítat na vyžádání data přímo z úložiště bez potřeby masového cachování do RAM. Díky tomu je v operační paměti místo i pro ostatní a hra si může pomocí DS načítat data podle potřeby a třeba jen textury aktuální scény, která je zrovna na monitoru.

DirectStorage zamíří na Windows 10

Aby to bylo technicky vůbec možné, DirectStorage potřebuje dosahovat naprosto špičkové latence a také paralelismu, který se postará o to, aby v jeden okamžik mohlo z různých míst úložiště číst hned několik pracovních vláken.

Něco takové klasické systémové I/O API pro čtení a zápis neumí, respektive je v tom žalostně neefektivní, protože s něčím podobným prostě až tak nepočítá. Technika DS by to měla změnit.

Upoutávka nové platformy Xbox Velocity, jejímž pilířem je i DirectStorage:

Jenže aby vůbec mohla, musí opustit svět Xboxu a dostat se na nejrozšířenější desktopovou platformu – Windows. A to se už konečně dostáváme k pointě, přesně to totiž včera Microsoft oznámil na svém blogu s tím, že první ukázka pro vývojáře bude k dispozici v průběhu příštího roku.

DirectStorage nemusí sloužit jen hrám

Pokud se technologie DirectStorage dostane na Windows a bude umět vše to, co slibuje Redmond, její přesah by mohl být mnohem zajímavější než jen svižnější spouštění nových her.

Rychlé on-demand načítání dat se totiž týká celého spektra dalších oblastí počínaje těmi systémovými a konče třeba prací s databázovými big daty, strojovým učením a dalšími náročnými I/O úlohami, kde doposud platilo, že se vše načte do velké RAM a je po problému. DirectStorage by mohl nabídnout opačný přístup.

Diskuze (10) Další článek: Sabrent má SSD s rychlostí 7 GB/s. V zápisu je ještě rychlejší než Samsung 980 Pro

Témata článku: Technologie, Hardware, Software, Microsoft, Windows, Windows 10, SSD, Xbox, API, Úložiště, DirectX, Redmond, RAM, Data, Revoluce, Xbox Velocity, DirectStorage, Disk

Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest televizí do 25 000 Kč

Nejlepší herní klávesnice

Srovnání správců hesel

Jak upravit fotky pro tisk