Kdo něco umí, ten dělá odborníka.Kdo nic neumí, ten učí.A kdo neumí ani učit, ten učí učitele.(na pajdáku vychovávává další generaci ignorantů, kteří pak dětem otráví 9 let života)Pořád ta stejná písnička.Když se nedokázali učitelé za 15 let naučit dělat na počítači aspoň tak aby nebyli pro srandu dětem, tak proč by se namáhali se to učit teď, když mají jen 15 let do důchodu na místě ze kterého je nelze vyhodit a za odflákané roky se jim hezky zvedl plat.
Z jedné školy v mém okolí:1. fáze: nakoupení tabletů iPad Air 22. fáze: učitelé nahnáni na dlouhé školení v relativně pozdních odpoledních hodinách - schopnost vnímat blízká nule3. fáze: objednaný lektor se na začátku školení dověděl, že neškolí Windows, ale používání Apple tabletů; snažil se, ale např. (předem nepřipravené) zakládání Apple účtu bylo asi to poslední, co si uživatelé ze školení odnesli (kromě lístečku s heslem, který časem skončil kdoví kde)4. fáze: tablety odpočívají ve skříni, zapnuty často méně než desetkrát5. fáze: nulová kontrola využití docela drahých tabletů vedením školy podtrhuje, jak to bylo s projektem skutečně míněno vážně6. fáze = závěr: Proč se to dělalo? Odpověď: Bylo potřeba utratit peníze z dotací. Co z toho má žák? Nic, pominu-li ty naštvání těch zúčastněných učitelů, kteří ještě nejsou ve stavu naprosté letargie, že je podobné plýtvání penězi už nevzrušuje. (Že se daly vyhozené peníze místo nesmyslných projektů použít řadou jiných účelných způsobů, není třeba řešit. Nemyslím hned na navýšení platů opravdovým nadšencům, kteří techniku využít umějí, chtějí a dělají to. Spíš mne napadá, jak najít a prosadit systém, který do školství nebude pod politickými a jinými tlaky nutit množství projektů, které jsou jen dobré k tomu, že se někde udělá čárka nebo na tom někdo dobře vydělá. A kdy se začne smysluplně vyhodnocovat efekt vynaložených prostředků. Protože bez toho dnes ředitelé ani nemají čas, aby se zastavili a zrekapitulovali si s určitým nadhledem, co ji projekty přinášejí a co berou.)P.S.: Dnešní školství rozhoduje o důchodech nás všech za pár let. Pán Bůh s námi!
Názor byl 1× upraven, naposled 19. 2. 2018 12:25
Přátelé, díváte se na to moc ajťácky.
Mám v rodině několik učitelů + v práci s učiteli také spolupracujeme a musím říct že učitelé a IT je ta nejhorší kombinace co znám...Jen pár příkladů z praxe:- když na webu není tlačítko tisk = není možné text vytisknout- tabulky ve wordu místo v excelu - excel je hrůza- na pc se po zapojení flešky zobrazí hned její obsah, na druhém pc se obsah nezobrazí = velký problém a volání ajťákovi...- popisování ikon na hlavním panelu stylem "taková bílá vločka na modrém pozadí" + problém když windows občas ikonu skryjí...- používání společného souboru na síti - to je pak legrace když všichni ve sborovně otevřou jednu excelovskou tabulku a chtějí do ní zapisovat- používání mezer a pomlček místo seznamů ve wordu- psaní url do vyhledávače (seznam)a spousta dalších...Nejlepší pak je když vám volají že se tam zobrazila nějaká chyba, ale aby si napsali co tam bylo napsáno - to né - pak aby měl člověk křišťálovou kouliA co se týče úrovně HW - windows XP, office 2003, internet explorer, LPT tiskárna připojená na printserver...
ti co by na uceni byli nejlepsi ted jeste pracují a berou nasobne vic nez by brali jako ucitele.Co si pamatuju tak v dobe po revoluci kdy uz bylo jasne ze it pujde nahoru a bude nepostradatelne jsme preskocili v matematice na zakladce jedinou kapitolu ktera s it mela neco spolecneho, vyvojove diagrami a algoritmizaci. A to sme pak preskocili i na stredni.
"Kdo to umí, ten to dělá. Kdo to neumí, ten to učí."George Bernard Shaw, nositel Nobelovy cenySpeciálně jakékoliv IT vyučované na českých školách, to je vždycky zážitek. I co se týče platů, tak kdo by to asi šel učit? Protože pokud je někdo opravdový odborník na X, tak si vydělá mnohem víc než učitelský plat nebo stejně ale jen za zlomek času i námahy.Navíc co se týče třeba základek, tak po "inkluzi" to musí být opravdová lahůdka učit takovou inkludovanou třídu.I když si vezmu odkud jsem se naučil věci, kterými jsem se živil, tak ze školy jsem využil asi opravdu jen první stupeň - čtení, psaní, základní počty. Protože už složitější matematické operace jsem se učil sám už na ZŠ a stejně tak i fyziku.Jinak to nejhodnotnější vzdělání jsem získal mimoškolními placenými kurzy, z knihoven Vědecké a Akademie věd, konzultacemi a on-line od odborníků ze zahraničí.Škola pro mě vždycky byla utrpení a naprostá zbytečnost, kterou jsem si šel vždycky "odkroutit" úplně stejně jako si to jde odsedět vezeň do kriminálu jenom kvůli tomu, že to chtěli rodiče a tak nějak to očekává systém. Teprve až jsem přišel domů, tak jsem se učil věci, které mi v životě k něčemu byly a které jsem pozděj využíval a využívám k uživení se.Rodiče, prarodiče i všichni vždycky říkali: "Počkej, až budeš dospělý, budeš s radostí vzpomínat na školu!"Tak nevím, ale jako dospělý jsem rozhodně raději, protože může dělat jenom to, co má smysl, co mě baví, učit se jenom od těch nejlepších a nemám povinnost neustále řešit, "aby si paní učitelka nemyslela, že...", "ukazovat snahu" atd.Dospělý člověk musí akorát vydělat peníze nějakým legálním způsobem a nezabít se vlastní blbostí - což zase tak těžké není :)
S některými věcmi souhlasím, bylo také dost předmětů, ke kterým jsem neměl vlohy, nic mi neříkaly, jak různé umělecké (výtvarná výchova třeba), dál chemie / biologie, jistě ne těžké, ale nic moc, fyzika i matika mě bavili, určitě také dějepis, češtinářku jsem měl "na zabití", doufám, že baba se už vaří v pekle. S tělocvikem jako někteří jsem neměl potíže, co jsem ovšem nesnášel, byla upocená tělocvična, venku bez námitek. A tak by se dalo pokračovat. PC byl pro mě vždy koníček, který jsem zužitkoval až od střední školy - co bylo probíráno, zívačka, zase jsem tedy využil tisku gratis, a další přístup k HW i SW (tehdy se licence moc neřešili, admin byl kámoš, příjemná doba). > ZŠ bych tedy zcela nezavrhoval, mám z té doby několik opravdu dobrých přátelství, seznamoval se poprvé s dívkami, zkoušel jak na ně (u mě jako B&D člověka vééélmi problematické a bolestivé taky 🙂 ), našel jsem tam první lásku (ani nevím, kde je jí konec) a oklikou přes několik let, i svoji současnou drahou polovičku. Nikdy také nezapomenu, co lotrovin jsme se spolužáky vyvedli, ve škole, v hodinách, při praktické výuce, na výletech, první cigarety, chlastačky, ještě cítím ruku ředitele na tváři, když nás načapal za hřištěm. Vyšší školy už nejsou ono, kamarády a známe tam člověk našel, ale přátele již ne. Prostě se mnou husy nepásli, jak se říká.
Pro začátek by pomohlo, kdyby školy měly garantovaný balík na nákup hardwaru. Dnes platí, že každý zřizovatel to dělá po svém – někdo dává pravidelně, někdo občas a někdo vůbec.Pokud chce škola peníze na novou PC učebnu, obvykle uslyší něco jako "napište si projekt". Takže následuje hora papírování, desítky hodin strávených vyplňováním nejrůznějších formulářů a na konci (možná) dostane to, co chtěla. Samozřejmě až poté, co se na projektu přiživí další pijavice, jako poradci, kontroloři apod.
Učitelé nechybí, jen musí dostat pořádně zaplaceno. Nikdo si nebude s těmi "spratky" (přeháním, sám jsem nebyl jiný 🙂 ) ničit nervy za pár drobných. Dále bych řekl, že u žáků není potřeba zvyšovat jen digitální (IT gramotnost), je ji třeba také navázat na další technické obory, za chvíli budeme i díky dotační politice EU národ "humáčů", což ona možná chtěla. Co je lepší, národ vzdělaných lidí, kteří jsou technicky zdatní a jsou schopni vymýšlet, prodávat do světa výrobky, s vysokou přidanou hodnotou. Nebo národ humanitních taky vzdělanců, jejichž obor nic nepřináší, nejsou schopni ani zatlouct hřebík, kteří jsou závislí na další zištné (povinná solidarita - divná věc!) podpoře z "mateřské" EU? Já myslím, že první možnost, jen ta má totiž předpoklad, že takový národ bude hrdý na to co je schopen vybudovat, bude mít dobrý pocit ze své práce, a tím si uchová i pocit sounáležitosti, svoji nezávislost, svoji zem - vlast.
Vážně myslíš, že když línému vyhořelému ignorantovi co to chce jen nějak doklepat do důchodu zdvojnásobíš plat, tak se z něj zázrakem stane superkvalitní odborník který bude s láskou vzdělávat děti až do roztrhání těla?
Problém je hlavně ta úroveň učitelů, pamatuju si když u nás na střední zaváděli elektronickou třídní knihu a podobný věci, tak to půlka učitelů bojkotovala a přitom šlo jenom o tom po vyučování sednout k tý "mailovce" a přepsat tam ty známky a další věci.Ale hlavně když si vzpomenu na našeho učitele IT, tak z toho mam hrůzu ještě teď. Měli jsme tam ze začátku kompy s Celeronem 900 MHz, 128 MB ram a Windows 2000 kde se užitatelskej účet načítal ze serveru, bootování trvalo tak minimálně 5 minut a on vždycky po minutě prudil jaktože ještě nemáme otevřenej Excel a bylo marný mu to vysvětlovat. Já si pamatuju že jsem si do toho kompu kde jsem většinou seděl tajně přidal další ramku, v tý době jsem měl těch SDRAMek plnou bednu. 😀
Názor byl 2× upraven, naposled 18. 2. 2018 09:51
To ja na stredni nemuzu nadavat, za ucitele IT programator, ktery nas volitelne ucil veci, ktere se pak resili na VS. A zvladaly to 286 a 386 bootujici z FDD 😀
Možná by nebylo od věci vybavit i učitele nějakými dovednostmi s počítačem. Někdy potřebují pomoc NÁS, HLOUPÝCH ŽÁKŮ k takovým banalitám, jako je spuštění videa z dvd disku apod.
Musím potvrdit, že ještě jsou tokoví učitelé, kteří si nechávají od sedmáků pouštět počítač, aby mohli zapsat do třídní knihy.Na druhou stranu mají školy problémy zaplatit i 3000,- za počítač, pokud je potřeba obměnit učebnu. Existují školy, kde mají učebny s CeleronemD 2,4, 768MB RAM a WXP. To je ale špatnou politikou státu, protože finance jsou velmi omezené a přednost má např. zavádění teplé vody do tříd a nákup předražených věčně se rozbíjejících přestavitelných židlí, které stejně nikdo nikdy nepřenastavuje.
Na Celeronu D 2,4 s 768MB RAM a WXP se dá dělat spousta úžasných věcí. Kéž bych já měl takový stroj ve svých začátcích.
Tak kdyby byli použitelní v normálním světě, nedělali by učitele. Někdy mi to fakt přijde že osnovy základky/humanitní střední jsou fakt jak z paralelního světa - precizně vybraná témata nahony vzdálená čemukoliv co se může hodit v praxi, memorování tuny zbytečných a extrémně dostupných dat, ignorace některých kulturních odvětví (hudba, film), ovšem naprosto totalitní postavení jiných odvětví (literatura). Celé je to bizar a od zůčastněných lidí bych jiné než bizarní chování ani nečekal.
Bohužel, ti co jsou vybavení nějakými dovednostmi v tom musí vidět svoje životní poslání, protože o dveře vedle by si jinak přímo v IT vydělali trojnásobek…
Nemyslím si, že je to úplně o chybějících lidech a hardwaru, ale vůbec o chuti něco s tím chtít dělat. Znám dost lidí, kteří by se rádi nabídli a nějakou formou předali své znalosti, ale moc se nejde vnutit. Hardware je dnes taky levný - kolik se toho dá třeba udělat jen s blbým Raspberry Pi nebo s deskama ala ESP8266, Arduinem atd - pár dolarů atd. I ten software už dnes není drahý v době open source a webu. Takže je to celé jen o tom chtít změnit něco v tom, co už se stejně dělá nějaké to století a přece jen za Marie Terezie nebyla moc potřeba učit digitální vzdělávání. (A ať jen neteoretizuji - na naši konferenci i otevřených věcec, od open source, hw, science, gov, makers jsme právě z tohohle důvodu přidali track alternativy ve vzdělávání a proto vím, že těch lidí je dost, jen systém se brání).
když oni chtějí výkonné PC aby na nich alespoň trošku slušně jely W10, protože na ničem jiném než na W7/W10 neumí učitelé klikat a asi ani s ničím jiným dnes nemají povoleno od MS učit děti.
Kromě toho mají i maturanti problémy s češtinou a aritmetikou...
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.