Digitální hudba 2003: Vítězové a poražení

Digitální hudba 2003: Vítězové a poražení

Nejrůznější žebříčky, analýzy a srovnání věcí kolem informačních technologií jsou s koncem starého a začátkem nového roku na denním pořádku. Vzhledem k zájmu čtenářů o problematiku digitální hudby a výměnných sítí jsme se rozhodli přijít s vlastním seznamem zajímavých událostí a trendů v této oblasti za rok 2003.

Nejrůznější žebříčky, analýzy a srovnání věcí kolem informačních technologií jsou s koncem starého a začátkem nového roku na denním pořádku. Vzhledem k zájmu čtenářů o problematiku digitální hudby a výměnných sítí jsme se rozhodli přijít s vlastním seznamem zajímavých událostí a trendů v této oblasti za rok 2003.

1. Výměnné sítě

Během roku 2003 byly výměnné sítě cílem nejen slovních útoků vydavatelských společností, ale sdružení RIAA sáhlo k žalobám uživatelů sítě Kazaa. Tento krok vyvolal celosvětovou bouři odporu, protože právníci RIAA podávali žaloby bez ohledu na sociální postavení či věk uživatelů sítě, o hledání úmyslu poškodit nahrávací průmysl nemluvě. Po několika vlnách žalob zaznamenala Kazaa výrazný odliv uživatelů. Kvalita nabídky hudby, filmů i aplikací v této síti navíc šla v průběhu celého roku výrazně dolů, ať už díky RIAA, která vypouštěla falešné soubory, nebo díky rádoby hackerům, kteří do cracků komerčních aplikací s oblibou přidávají trojské koně a další havěť. Kazaa tak nepomohlo ani soudní rozhodnutí, že provozovatel systému neodpovídá za obsah dat v síti nabízených. Z "úpadku" Kazaa profitovaly modernější výměnné sítě jako Direct Connect++ nebo eMule, které zaručují větší bezpečnost uživatelů a zároveň mají mechanismy zajišťující integritu dat nabízených jednotlivými uživateli.

  • Vítěz: DC++, eMule 
  • Poražení: Kazaa, RIAA

2. Prodej hudby na klasických nosičích

Prodej hudebních CD odpovídá obecnému prodeji těchto médií v kamenných obchodech. Vysoké ceny a absence opravdových hitů zapříčiňují poklesy prodejů, které hudební vydavatelé rádi připisují právě výměnným sítím. Rok 2003 ale přinesl změny. Část hudebních vydavatelů se rozhodla snížit ceny své produkce na CD. V případě Universalu se rozhodnutí snížit cenu novinkových CD na 13 USD vyplatilo během předvánočních prodejů, které předčily očekávání. V České republice se vlna zlevňování "áčkových" titulů zatím příliš neodráží, ale trend k nabídce levnějších CD je patrný. Naopak prodeje DVD, ať už s filmy nebo záznamy koncertů, či DVD-Audio zaznamenaly v roce 2003 výrazný růst díky nízkým cenám přehrávačů. Ceny těchto médií jsou ale stále vysoké - daň, kterou uživatelé platí za strach prodejců ze snadného kopírování a vyšší kvalitu záznamu. Výrobní náklady na DVD jsou přitom nižší než v případě VHS kazet. Doufejme, že vydavatelům DVD dojde to, co už došlo Universalu.

  • Vítězové: prodej digitálních formátů, Universal
  • Poražení: kameníci

3. Online prodej hudby

Poslech hudby za peníze byl možný i před rokem 2003, šlo o předplacené streamování hudebních souborů bez možnosti uložit soubor k opakovanému poslechu bez připojení k internetu. V dubnu se vše změnilo s příchodem služby iTunes Digital Store pro Apple. Služba během prvního týdne prodala milion skladeb, a přestože není výdělečná, podporuje prodeje výdělečných přehrávačů Apple iPod. V reakci na úspěch iTunes, které byly přeneseny po půl roce i na platformu Windows, vznikla řada hudebních obchodů včetně oživení značky Napster. Kvůli problémům s licencemi je však většina obchodů dostupná pouze v USA.

  • Vítěz: Apple Computer
  • Poražení: kameníci, uživatelé mimo USA

4. Hudební přehrávače SW

Mediální pozornost v roce 2003 poutaly zejména iTunes spojené se službou iTunes Digital Store a Windows Media Player, který se stal předmětem zkoumání úředníků EU kvůli možnému zneužití dominantní pozice Microsoftu na trhu OS pro osobní počítače. iTunes, které měly na Applech úžasnou pověst, při převedení na PC poněkud zklamaly, ale rychle vydaná záplata vyřešila hlavní problémy s touto aplikací. Nové fungující verze se po propadáku s číslovkou 3 dočkal i Winamp. Verze 5.0 je rozhodně povedenější než trojka, ale pokud chce uživatel pouze poslouchat hudbu ve formátu MP3, postačí mu i starší dvojkový Winamp. Nakonec se znovuzrození dočkal i Sonique, i když do mainstreamu už těžko zasáhne. Real Networks se svým přehrávačem v průběhu roku získali nějaké smlouvy na dodávání obsahu, ale celkově spíše bojovali proti silné pozici Microsoftu.

  • Vítěz: Winamp
  • Poražený: Real Media

5. Hudební přehrávače HW

Hitem letošního roku už zdaleka nebyl iPod, který se stal jen dobře prodejným zbožím a zdrojem příjmů pro Apple. Místo toho zaznamenala zlom spotřební elektronika. CD MP3 přehrávače během roku 2003 začala dodávat řada renomovaných výrobců. MP3 formát proniká i do hifi věží a přenosných audiosystémů. Vysoká konkurence ze strany značkových výrobců znamená krušné časy pro dříve dominantní výrobce typu Sonic Blue. Sonic Blue skončilo a přežila jen produktová značka Rio, kterou zakoupil věhlasný výrobce audio komponent Denon/Marantz.

  • Vítěz: uživatel
  • Poražený: Sonic Blue

6. Digitální hudební formáty

Bitva hudebních formátů nezuří už tolik mezi uživateli, ale spíše na průmyslové úrovni. Smlouvy o dodávkách obsahu v daném formátu jsou rozhodující. Hegemonie formátu MP3 skončila díky nástupu Microsoftu a placeným službách typu iTunes. Dnes rozhoduje zejména možnost ochrany autorských práv, kterou MP3 nemůže nabídnout. Proto zaznamenal raketový růst formát AAC využívaný Apple ve službě iTunes a dobře si vede i formát Windows Media Audio, který používá většina ostatních online prodejců digitální hudby. Slibné formáty jako MP3 Pro nebo Ogg Vorbis jsou nadále hýčkány nadšenci, ale obecného rozšíření se dočkají jen těžko.

  • Vítězové: AAC, WMA
  • Poražený: Ogg Vorbis

Určitě si přečtěte

Články odjinud