Digitální fotoaparáty: prodeje stouply o 50%

Cena rozhoduje – v USA šly nejlevnější pod sto dolarů a to už „impulzívní nákup“.
Málokdy je vhodné používat kategorická prohlášení, ale v tomto případě je na místě – digitální fotoaparáty definitivně a neodvolatelně zvítězily nad svými analogovými předchůdci. Kromě menšícího se počtu profesionálních fotografů je analogové fotografování dožívajícím byznysem, u kterého téměř nelze očekávat nějakou renesanci, i maličkou – to je rozdíl například u milovníků vinylových desek, kteří oceňují kvalitu a příjemný zvuk, a kteří dnes shánějí na specializovaných obchodech vinyly a kupují je i několikrát dráže než cédéčka. Pokud dnes kupuje běžný spotřebitel typu „hezká krajinka“ či „já se synem u moře“ analogový fotoaparát místo digiťáku, je zřejmě na místě mu sdělit, že se spletl a že mu cosi uniklo.

Prodeje digitálních fotoaparátů zaznamenaly loni další rok. V USA se jich prodalo 10 mil. kusů, což je oproti předloňskému roku vzestup o více než polovinu (6.5 mil. kusů). Zákaznictvo po digiťácích šílelo zejména v období předvánočních nákupů – v posledním čtvrtletí se jich prodaly 4 milióny a digitál byl tak asi jedním z nejčastějších vánočních dárků. Podle analytiků z IDC je hlavním faktorem klesající cena s je snadné s tím souhlasit: svůj podíl samozřejmě má i jev vzrůstající kvality/výkonu při stejné ceně, ale pokles průměrné ceny z 400 dolarů na 200 je samozřejmě nejsilnějším nákupním impulsem, jaký si lze představit. Některé modely klesly ve vánočním období na magických 99 dolarů (tj. pod 3000 korun), a to už je na Západě hodnota pro impulzivní nákup, hození do košíku z momentálního, neplánovaného popudu. Celosvětový prodej digiťáků dosáhl 24,6 miliónů kusů a přesáhl poprvé prodej analogových strojů (23,7 mil.), a letos se samozřejmě už mezi digiťáky a analogy rozklene propast: digiťáků se má prodat 31,45 mil, analogů pod 20 mil.

IDC uvádí, jak si vedly jednotlivé značky. Vedou japonské značky Sony před Olympusem; toto pořadí je zachováno z předloňska. Na třetí místo se ale vyšplhal americký Kodak, který vytlačil další Američany Hewlett-Packard; ti klesli překvapivě až na šesté místo. Za neúspěchem HP stojí podle analytiků to, že se na ně ostatní konkurenti dotáhli v oblasti nízké ceny, a zákazníci, když si mohli vybírat, dali přednost firmám, které jsou obecně známé jako výrobci digitálních fotoaparátů. Analytik z IDC trefně podotýká, že zákazníci stále vnímají digiťák jako fotoaparát a ne jako počítačový produkt. Dodejme, že to je pravda jen napůl: zejména u levných modelů je důležitější spíše ta počítačová stránka (snímač, paměť atd.), až u vyšších modelů či dokonce digitálních zrcadlovek je nepochybně rozhodující fotoaparátová část přístroje: optika, závěrka, jak foťák „jde do ruky“ a podobně.

Co může trh s digiťáky očekávat letos? Dolní cenová hranice by neměla příliš klesnout – pokud loni šly některé akční modely pod $100, bude jich letos asi o něco víc. Typická cenová hranice pro digiťák má být stejně jako loni mezi 200-400 dolary, tj. 6000-12000 Kč (v Evropě bohužel asi o něco víc, americký trh se svými „street prices“ je těžko k poražení), ovšem za tuto cenu bude letos k mání podstatně lepší stroj než loni. Výrobci údajně nechtějí bojovat cenové války, protože výrobní náklady digitálních fotoaparátů stále nejsou malé, a na ultra-levných strojcích firmy ztrácejí. To je jeden názor (IDC); jemu oponuje jiný (Korea Herald), podle kterého se celosvětové tržby z digiťáků nebudou v příštích letech příliš měnit – 7,4 mld dolarů loni, 8,03 letos, 8,24 příští rok atd. Protože ale počty ročně prodaných kusů mají meziročně stoupat o desítky procent, měla by průměrná cena klesat. Zkušenosti nám radí přiklonit se spíše k druhému názoru – výrobci samozřejmě nejdříve všichni prohlašují, že do cenových válek nejdou, ale nakonec se k nim stejně dají strhnout; stačí, když to udělá první z nich. A na trhu je jich stále mnoho, a jsou takoví, kteří se svým tržním podílem naprosto spokojeni nejsou – typicky Pentax, který trochu zaspal (2 % světového tržního podílu) a který to už nyní dohání s velice zajímavou nabídkou mikro-digiťáku (trojmegový OptioIS je velký jako kreditka a váží 98 gramů).

Diskuze (22) | Český hudební trh v roce 2002 opět zaznamenal meziroční propad

Témata článku: Fotografování, Fotoaparát, Japonský výrobce, Levné fotoaparáty digitální, Sto, Klesající cena, Profesionální fotograf, Mikro, Analog, Pentax, Digitální fotoaparáty olympus, Klesající podíl, Košík, Digitální fotoaparát, Průměrná cena, Počítačový model, Vinyl, Levný model, Levný stroj

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší