Evropská Unie už dvě dekády řeší, jak nakládat s velkými technologickými společnostmi. Za tu dobu jsme tu měli několik velkých antimonopolních vyšetřování Microsoftu, Googlu, kauzu ohledně daňových úlev pro Amazon a v neposlední řadě také otázku, jak se postavit k Facebooku.
Případů bylo tedy mnoho a spojovalo je jediné: absence nějakého jednotného právního rámce, který by se týkal výhradně nové generace obřích a vlivových digitálních platforem. Právě se rodí.
Říká se mu Digital Services Act – balíček předpisů o digitálních službách – a měl by vyřešit prakticky všechny právní a ekonomické problémy, které se objevily s nástupem velkých internetových služeb.
Spuštění připomínkového řízení
Tedy například problematiku soukromí uživatelů ze zemí EU, gatekeeping, kdy doporučovací algoritmy Facebooku a dalších v podstatě vytvářejí mediální realitu, a nakonec i onu často zmiňovanou rovnou hospodářskou soutěž mezi velkými a malými a regulaci trhu realizovanou třeba novou sektorovou daní.
Digital Services Act je teprve na svém počátku a jako vize nyní vstupuje do fáze veřejného připomínkového řízení. To v praxi znamená, že se k němu může vyjádřit odborná obec, ale také široká veřejnost pomocí formuláře.
Pokud vše půjde dobře, nová digitální legislativa bude hotová v průběhu následujících let a bude jakýmsi deštníkem pro mnohé další právní úpravy včetně GDPR.