DIDO for SuperStar: skrytá síla internetu v akci

Ti, kdo pochybovali o úspěchu české verze soutěže Česko hledá SuperStar, už poznali svůj omyl. O popularitě soutěže svědčí i šeptanda na internetu, která se soustředila zejména na doposud nejvýraznějšího účastníka soutěže. Co tedy dokáže internet, škodolibý smysl pro humor a DIDO?

Doslova hitem se na českém internetu stal digitální záznam vystoupení soutěžící číslo 3469, která se jmenuje Anna, je jí osmnáct let, ale uživatelé internetu jí neřeknou jinak než DIDO, podle interpretky písně, kterou v pořadu Česko hledá superstar "odrecitovala". Dívka už má na internetu několik fanklubů a ve veřejném hlasování soutěže Hvězdná pěchota, která je doprovodným úkazem hlavního klání o českou superhvězdu, vede s rozdílem několika tříd.

Pokud nevíte, o kom je řeč, stačí se podívat na oficiální stránky soutěže nebo na zatím nejobsáhlejší "fanouškovskou" stránku, který nabízí multimédia i ve verzi pro kapesní počítače. Kromě originálního záznamu ze soutěže tam najdete také povedený remix, který zasadil přednes soutěžící do původního videoklipu k písničce Thank You z alba No Angel zpěvačky Dido.

Výkon soutěžící číslo 3469 je nepopiratelně velice působivý, a při českém smyslu pro humor, který je nakloněn posměchu, také komický.

Reakce, které se projevují na internetu pak připomínají podobnou událost z roku 2001, kdy v rámci soutěže Miss internet soutěžila Bohunka Kulichová, která získala stejně škodolibou ale masivní podporu uživatelů internetu, podporovanou zejména "tvrdým jádrem" na diskusním serveru Mageo. K hlasování pro Bohunku se tehdy na internetu objevila záplava bannerů ve výměnných reklamních systémech. I přes snahu "fanoušků" se Bohunka do finále neprobojovala, což kromě dalších selhání pořadatele soutěže vyvolalo značnou nevoli publika.

V případě soutěžící číslo 3469 zatím záplava reklamy na internetu nehrozí, zato se už objevilo několik kousků lidové tvořivosti, které zahrnují například obal fiktivního CD nebo parodie na reklamu nejmenované značky vodky. Je celkem jisté, že tyto dvě ukázky nejsou poslední reflexí odrecitované verze písně Thank you. Zvláště, když vítěz hlasování Hvězdné pěchoty vystoupí na finále soutěže Česko hledá superstar.

Obrovský náskok slečny Anny v hlasování vyvolává otázku, jakou silou disponuje česká internetová komunita a internet jako komunikační médium obecně. Sílu neověřené zprávy šířené ústním podáním zkoumají sociologové již dlouho (doporučit můžeme titul Fáma, nejstarší médium lidstva) a shodují se na tom, že ji nelze opomíjet, že se výrazně podílí na formování veřejného mínění. To samozřejmě platí i v případě internetu, kde mají tzv. opinion leaders k dispozici mnohem snazší způsoby šíření svých názorů a také větší publikum, než v případě obyčejné šeptandy.

Zmanipulované hlasování v anketách je spíše úsměvným efektem síly šeptandy, i když je otázkou, nakolik jde o výsledek ovlivňování lidí a recese a nakolik může jít o špatně zabezpečený mechanismus hlasování. Mnohem závažnější důsledky může mít moc fámy na internetu při manipulaci školenými opinion leadery, což se může projevovat například při volebních kampaních. Podobné způsoby ovlivňování veřejného mínění již nějaký čas používají například reklamní agentury, které najímají figuranty a nechávají je přehrávat na veřejnosti scénky zahrnující propagovaný výrobek či službu.

Odhalit takovou manipulaci nemusí být vždy snadné, zejména, pokud je úspěšná a šíří se podobně rychle, jako popularita "slečny v béžovém". Jedinou obranou je skeptický přístup, který k informacím na internetu doporučuje devět sociologů z deseti.

Diskuze (172) Další článek: Chyba skriptování v Mozille

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,