Diamond Viper II: diamantová zmije

Recenze grafické karty Diamond Viper II.
Petr Broža: Tak trochu smůla provází společnost S3 od dob, kdy její karty S3 Virge a podobné přestaly být hity. Savage3D mezi hráči propadla, Savage4 se sice na trhu drží zuby nehty, hráči však jdou po jiných produktech a čip Savage2000, do kterého vkládá S3 tolik nadějí, se narodil císařským řezem a novorozenecké potíže stále ještě zcela nevymizely.

Čip S3 Savage2000 je reakcí na nVidia GeForce 256, která jako první ryze herní karta obsahuje hardwarovou podporu pro transformaci a osvětlení scény. S3 se na počátku posledního čtvrtletí chlubila hlavně tím, skutečnost se však nevyvíjela podle jejích představ. S3 má totiž s T&L problémy. To, že by mohly být na hardwarové úrovni, společnost dementuje. T&L (transformace scény a její osvětlení na úrovni čipu grafické karty) prý „jen“ není podporována ovladači.

Aktivní nebo pasivní?
Čip S3 Savage 2000 najdete pouze v kartě Diamond Viper II. Není se čemu divit, S3 společnost Diamond koupila a je jeho dvorním dodavatelem.

Co nám tedy může Savage2000/Viper II nabídnout? 32 MB paměti SDR SDRAM, 0,18mikronovou technologii, hardwarovou podporu T&L (zatím není obsažena v ovladačích), kompresi textur S3TC a výbornou kvalitu přehrávání DVD; jádro čipu je taktováno na 125 MHz, paměti pak na 143.

Ačkoliv všechny nové karty mají na svých čipech aktivní větráčky (Rage Fury MAXX, karty s GeForce 256), S3 věří, že postačí pasivní chladič, byť docela masivní.

Výkon ve hře Quake III Arena
Velice dobře si Savage 2000 vede ve hře Quake III i bez T&L, kde překonává v nižších rozlišeních při použitém bilineárním filtrování Rage Fury MAXX a ve 32bitové hloubce od rozlišení 1024 × 768 dokonce i GeForce 256 SDR! V rozlišení 1280 × 1024 pak již vede Rage Fury MAXX díky své nejvyšší teoretické hodnotě fillrate 500 Mp/s, zatímco GeForce 256 i Savage2000 ji mají okolo 250 Mp/s.

Dobře je na tom Savage 2000 i v 16bitové hloubce, kde je opět lepší než MAXX až do rozlišení 1024 × 768, ve 1280 × 1024 si MAXX již vede o něco lépe. GeForce 256 má zde jasně navrch; velice patrný je zde však velký pokles výkonu GeForce 256 při 32bitovém zobrazení, dokonce více než o třetinu – v tomto ohledu je Viper II daleko vyrovnanější.

Pokud se ptáte, proč má Savage 2000 tak dobré výsledky v Quake 3, v nižších rozlišeních dokonce lepší než Rage Fury MAXX, je to díky kompresi textur S3TC.

Při zapnutém trilineárním filtrování dává nejlepší výsledky Rage Fury MAXX, jen v rozlišení 800 × 600 je GeForce 256 lepší. Trilineární filtrování se zdá být největší slabinou čipu Savage 2000, ve vyšších rozlišeních pak i GeForce 256 – obojí hlavně při 32bitové barevné hloubce.

Výkon v programu 3D Mark 2000
Výkon v DirectX má Savage2000 nejnižší z testovaných čipů. Na Celeronu 550 MHz se rozdíly neprojevují až tak výrazně, jsou prakticky totožné. Nejvyšší výkon má GeForce 256 při zapnutí hardwarového T&L, pokud jej vypnete, sníží se výkon pod úroveň obou karet. Zde se však v nejvyšší míře projevuje nedostatečný výkon Celeronu 550 a hlavně absence instrukcí SSE, které umí 3D Mark 2000 velice dobře využít. Proto jsou výsledná čísla tak nízká; pokud se podíváte na výkon na počítači s Pentiem III 600 MHz, který má frekvenci jen o deset procent vyšší, celkový výkon systému procesor + grafická karta naroste např. u Rage Fury MAXX o 70 procent! Dokonce systém s Pentiem III 450 MHz má v 3D Marku 2000 vyšší výkon než Celeron 550 MHz. To je dáno velkou složitostí scén a náročnými testy, i výkonný procesor bez přídavných pomůcek (SSE, hardwarové T&L) prostě nestíhá a grafická karta spíše čeká na data od procesoru, než pracuje.

Na obraze sedí moucha!
Co do kvality obrazu, má Savage 2000 trochu mouchy, které se ve hře Quake III Arena nejvíce projevují právě při trilineárním filtrování. Přes obraz se občas ukazují černé šmouhy, někde chybí textury a problikávají díry (černá místa). Podobný problém se projevil i v testu First Person v testovací aplikaci 3D Mark 99, kde textury poblikávaly a měly úplně jiné barvy – na vině jsou určitě ovladače, proto se vyplatí počkat na další. V 3D Marku 2000 jsem žádné viditelné chyby nepozoroval.

Ladič výkonu trochu zapláče
Podle prvních informací měl být Savage2000 taktován na 200 MHz, proto se lze jen divit, proč běží pouze na 125 MHz. Jádro je postaveno na 0,18 mikronech, dá se tedy očekávat velmi velký potenciál pro zvýšení pracovní frekvence. Také 6ns paměti taktované jen na 143 MHz by měly být pro přetaktování velice vhodné.

Zkusil jsem kartu přetaktovat pomocí programu Power Strip. Bohužel, nedostal jsem se výš jak 135 MHz s jádrem a 166 MHz s pamětmi; při pokusu jít výše testovací aplikace padaly, Unreal Tournament neustále vypisoval chybové hlášky vykreslování.

Vhodné pro domácí kino
Velice dobrá je u Savage 2000 kvalita přehrávání DVD. Pdporuje stejně jako ATI Rage 128, Rage 128 Pro nebo GeForce 256 kompenzaci pohybu, a to již třetí generace. Při měření kvality a rychlosti akcelerace videa programem Video 2000 od MadOnion.com – firmy, která je autorem testovacích programů 3D Mark – se umístila těsně za ATI Rage Fury MAXX, lehce ztrácela na výkonu, o kousek však vedla v kvalitě programu. Ke kartě se dodává přehrávací program SoftDVD, který bohužel neumí využít všech možností Savage 2000. Pokud SoftDVD nahradíte např. programem WinDVD, který je dodáván ke kartám s čipem GeForce 256, dosáhnete výsledků daleko lepších. Navíc má Viper II TV-out, takže pokud vám nestačí pro přehrávání DVD 17palcový monitor, můžete klidně použít váš 70cm televizor.

Zapněte klimatizaci a můžete jet
Od čipu Savage 2000 jsem určitě očekával více. S3 neustále nezapomínalo uvádět, že jejich novinka umí hardwarové T&L. Jenže potom udělá ovladače bez této podpory… Je to, jako když si koupíte mechaniku DVD-ROM a zjistíte, že vám čte pouze cédéčka. Jediným produktem s T&L tak zůstává GeForce 256 a nový čipset od ATI (viz Reflektor 6/00).

I bez T&L má Savage 2000/Diamond Viper II velký potenciál – pokud hrajete hry, které podporují kompresi textur S3TC, budete spokojeni. Syrový výkon karty je také velice dobrý, i když je nižší (zejména ve vyšších rozlišeních) než u Rage Fury MAXX (však také nemá dva čipy), bohatě postačí a navíc je také levnější.

Poznámka: S3 nyní dala k dispozici ovladače s podporou a k testu karty Viper II s těmito ovladači se ještě jednou vrátíme.

Jak a na čem jsme testovali
Pro test byly použity dva testovací stroje: Celeron 366@550 MHz, základní deska MSI 6153 (Intel BX), paměť 128 MB PC100, pevný disk Seagate Medalist 10,2 GB, druhý Pentium III 600 MHz, základní deska ABIT BE6 (Intel BX), paměť 128 MB PC133 a pevný disk Western Digital 5,1 GB. Na obou počítačích běžely Windows 98 SE a DirectX 7.0,

nainstalován byl ovladač pro Savage2000 ve verzi 9.10.21. Testovali jsme na aplikacích

Quake III Arena a 3D Mark 2000.

grafická karta
Diamond Viper II
Zapůjčil: CNC, Praha
Tel: (02) 61 71 00 34
Cena: 7 490 Kč bez DPH,
9 140 Kč vč. DPH
Záruka: 5 let
Parametry: grafický čip S3 Savage 2000, paměť 32 MB SDRAM, podpora AGP 4×, převodník 350 MHz, komprese textur S3TC, hardwarové T&L, podpora přehrávání DVD, TV-out

Právě vyšlo
nové číslo
časopisu Computer.
Váš názor Další článek: Norton InternetSecurity2000: Osobní strážce

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,