Když tady diskutujeme o tom, co dělat s dialery, rád bych doplnil informace o tom, co Český Telecom pro zákazníky dělá a co dělat nemůže.
Informace jsou k dispozici ve formě příloh k tiskovým zprávám (vždy dole, na konci stránky)
Prezentace ze setkání s novináři 2. 2. 2005
Prezentace ze setkání s novináři 29. 11. 2004
Výzva jiným operátorům 18. 8. 2004
Z těchto prezentací lze vyčíst třeba i to, že dělení zisku z linek se zvláštním tarifem je regulováno rozhodnutím ČTÚ (07/PROP/2003), takže v případě, že minuta stojí 70 Kč, dostane 49 Kč operátor, u kterého je linka připojena (87 % linek se zvláštním tarifem je v sítích jiných operátorů než Českého Telecomu), 13 Kč dostane stát na DPH a 8 Kč dostane v tomto případě operátor, ke kterému je připojený zákazník (tedy většinou Český Telecom).
Z platné legislativy vyplývá, že Český Telecom tyto peníze musí od zákazníka vybrat a převést je jinému operátorovi. Český Telecom také nemůže blokovat tyto linky, u kterých zjistí zneužití, pokud jsou v síti jiného operátora. Když se o to v minulosti pokusil, ČTÚ „zakročil v souladu s platnou legislativou“ a nařídil Českému Telecomu blokování zrušit…
Pokud je v taková linka v síti Českého Telecomu, tak ji samozřejmě může zrušit a peníze od zákazníka vybrat nemusí. Podmínky pro linky se zvláštním tarifem v síti Českého Telecomu jsou mnohem tvrdší, než na čem se dohodlo APVTS. Jenže pokud je linka v jiné síti, může Český Telecom jen upozornit takového operátora a pak už mu nezbývá než čekat, jestli s tím něco udělá.
Pokud vás zajímají informace o tom, jak to probíhá v zahraničí, potom doporučuju stažení a prohlédnutí odkazovaných prezentací, tam je více informací.
Zákazníkům nabízí Český Telecom bezplatně software Optim Access Dial, který chrání před dialery. Mohou si také aktivovat službu InfoLimit – nastaví si výši účtu, při jejímž dosažení operátor zákazníka upozorní (a pokouší se s ním spojit tak dlouho, dokud se to nepovede). Je pak na zákazníkovi, ať se rozhodne, proč je zvýšený účet. Může se stát, že třeba volá příbuzným do zahraničí, kdyby mu Český Telecom v takovém případě linku zablokoval kvůli podezření na dialery, potom si asi dokážete přestavit, jak by zákazník a média reagovali… Český Telecom opět ze zákona nesmí sám zjišťovat, kam zákazník volá, takže ani nezjistí, jestli jsou to linky se zvláštním tarifem, legální dialer nebo cokoliv jiného.
Český Telecom také nabízí službu Omezení odchozích hovorů, kde si lze vybrat třeba jen linky 976. Tato služba ale zablokuje paušálně typ volání, takže je vhodná pro ty, kdo jsou si jistí, že do určitých směrů či na určité linky volat nebudou. Ale rozhodnout se musí opět zákazník, Český Telecom nesmí sám zákazníkovi něco zablokovat. Pokud by takovou pravomoc v případě vážného podezření na dialery měl mít, musela by se změnit legislativa a muselo by to posvětit ČTÚ.
Pokud byste měl někdo zájem o více informací, potom mi klidně napište na rostislav tečka kocman zavináč ogilvy tečka com, rád vám odpovím a pošlu doplňující informace. Přečtete si ale také odkazované prezentace, je tam spousta informací a nebudete se to tady muset hemžit větami typu „domnívám se, že“ nebo „proč to není takto“.
Snad bych ještě připojil platný zákon o telekomunikacích (151/2000 Sb)