Děti na Internetu: tak vypadá budoucnost

Na Internetu by nakupovala více než polovina dětí… kdyby jim to rodiče dovolili.
Podle průzkumů prováděných Jupiter Comms. bude jen v USA využívat za tři roky Internet neuvěřitelných 25 miliónů dětí ve věku „od dvou do dvanácti let“. Bude to jedna z příštích velkých věcí, které se na Internetu odehrají: děti, jež Internet svou pestrobarevností a komunikativností přitáhne více než cokoli jiného, jsou skupinou, která jej snadno ovládne a která disponuje vůbec ne nezanedbatelnou kupní silou, byť samozřejmě většinou přes peněženky svých rodičů. Podle odhadů jsou děti katalyzátorem nákupů ve výši 170 miliard dolarů ročně – jedná se o nákupy, které přímo ovlivňují, tj. říkají „chci toto a toto“, nikoli o průběžnou spotřebu (jídlo atd.), která by se realizovala tak jako tak.

Zatímco v USA už „dětské šílenství“ na Internetu začíná nabývat na síle, jinde prakticky nic takového nevidíme. Kupříkladu na českém Internetu neexistuje žádný solidní dětský web a objevují se pouze první, dosti nepodařené pokusy (Příkladem za všechny www.majaky.cz - web určený „pro děti“, ten ale vyžaduje zadání rodného čísla (!), které však není kontrolováno, takže tam stejně může zadat kdo chce co chce. Jeho ovládání dělá potíže ostřílenému interneťákovi – to, co považujete za odkazy, odkazy nejsou, a to, co jsou odkazy, jako odkazy vůbec nevypadá.). V USA má již dnes neomezený přístup k Internetu (s výjimkou blokování pornostránek) několik miliónů dětí a jsou zde pro ně stovky různých webů. Co je zajímavé: objevují se první úspěšné historie o tom, jak web znamenal rozhodující průlom pro prodej nějakého, jinde vůbec neinzerovaného produktu – děti jsou samozřejmě důvěřivější a bezprostřednější než dospělí, a mohou se proto projevit jako překvapivě razantní kupní síla. Reklamní peníze vrhané do „dětského Internetu“ jsou proto často označovány za to nejlepší, co může inzerent udělat, a hovoří se až o řád vyšší úspěšnosti těchto reklam (vzhledem k investicím do nich vložených) než například u televize. Vtip samozřejmě nespočívá v umístění typických reklam (bannerů), ale ve vytvoření zábavného obsahu (nejčastěji nějaká hra), která v sobě nese prvek propagace daného zboží. Tak snadná zmanipulovatelnost dětského zákazníka ovšem neunikla dohlížitelům nad reklamním trhem, kteří začínají stanovovat pravidla hry – v dubnu má být schválen zákon nazvaný „Child Online Privacy Protection“.

Které jsou dnešní nejúspěšnější weby zaměřené na děti? Podívejte se na candystand.com, chevroncars.com, freezone.com, rocketcash.com, mamamedia.com, headbonezone.com, bonus.com.

Diskuze (6) Další článek: Český Telecom a M.I.A.: můžeme jen cvičit svou fantazii

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,