Mozilla před týdnem vyměnila výkonnou ředitelku. Místo Mitchell Baker bude firmu řídit Laura Chambers, která v minulosti působila ve vysokém managementu v eBay, PayPalu nebo Airbnb. Jak moc se firma promění, není z vágního tiskového prohlášení zřejmé. Mozilla se chce ale dál opřít hlavně o Firefox a uvést by měla i nové dravé produkty.
Firefox zůstává páteři celé organizace. Za rok 2022 měla celkové tržby ve výši 593,5 milionu dolarů, z toho 510,4 milionu tvoří tzv. royalties. To jsou peníze, které pocházejí z provizí a přímých plateb za to, že jsou v prohlížeči Google a jiné vyhledávače. Dalších 75,7 milionu tvoří příjmy z předplatných, jako jsou Pocket Premium nebo VPN. Ostatní příjmy a dary tvoří jen drobné.
Problém však je, že Firefox o uživatele spíš přichází. Na mobilech přinejlepším jen stagnuje, protože posledních pět let se drží okolo 0,5% podílu. Lidé na Androidu a iOS nejčastěji používají výchozí prohlížeč, proto jasně vládne Chrome (65 %) , za ním je Safari (25 %) a silnou pozici má i Samsung Internet (4 %).
Čísla z desktopů pak Mozilla zveřejňuje sama a tam už jde o jednoznačný sešup. Aktuálně má 183 milionů aktivních uživatelů, před pěti lety to bylo 253 milionů. Pokles o skoro 28 %. Podle nepřesného Statcounteru má přibližně 7% zastoupení.
Ze statistik ale vycházejí další zajímavé údaje.
- Baštou Firefoxu je Evropa, především Německo (18,3 milionu uživatelů) a Francie (12,2 milionu). V násobně větších Spojených státech má Firefox jen 21,2 milionu uživatelů.
- Počet instalací sice dlouhodobě klesá, ale prodlužuje se délka surfování. Před pěti lety lidé ve Firefoxu trávili v průměru 4,8 hodiny denně, dnes je to 5,4 hodiny.
- Průměrný uživatel Firefox používá každý druhý den.
- Více než 42 % lidí používá doplňky, tedy 58 % lidí má prohlížeč nerozšířený o další funkce.
- Nejoblíbenější doplňky jsou ty pro blokování reklam a stahování videí.