Co je nejúspěšnější současnou aktivitou ve světě e-commerce? Není to ani Amazon, Dell či eBay.
V internetovém časopise
Network World Fusion vyšel mimořádně zajímavý článek popisujících deset nejúspěšnějších (dle redaktorů časopisu) e-commerce aktivit současnosti; doporučuji samozřejmě pečlivě pročíst originál, ale protože je hodně dlouhý, dovolím si citovat nejzajímavější závěry a komentovat je.
Na prvním místě se umístil – ne, nečekejte žádný Amazon, Dell či eBay – „král internetové pornografie“ Seth Warshavsky se svou firmou IEG (Internet Entertainment Group). Úspěch je dán tím, že tato firma loni ohlásila zisk ve výši patnácti mil. dolarů, což je samozřejmě se ztrátami daleko známějších „amazonů“ a jim podobných skutečně mimořádný úspěch – Warshavsky ukazuje, že již dnes je možné z Internetu velice slušně profitovat, pravda, pokud se rozhodnete pro „ten správný“ obor. Největší část zisku tvoří klub (clublove.com), jehož členové platí docela mastných 25 dolarů měsíčně za to, že získávají přístup k obrovskému množství pornografických materiálů všeho druhu. Warshavsky však nezůstává jen u sexu, ale nesmírně rychle rozšiřuje svoje aktivity, i když stále zůstává v mírně pofidérních oblastech, kde se cítí jako ryba ve vodě: poskytuje internetový gambling, rady „od psychiatrů, které vyřeší vaše problémy“, prodej zázračných přírodních léčiv či dokonce web, kde můžete v reálném čase sledovat operace. Firmu IEG zatím nenajdete na burzách, nicméně od podzimu by se to mělo změnit – bude to vůbec první společnost mající něco společného s „prodejem sexu“, která bude kotovaná na Wall Streetu.
Na druhém místě se podle redaktorů Network Worldu umístil eBay. Firma rovněž vykazuje zisk (to bylo velmi důležité kritérium redaktorů) a realizuje údajně 400 000 aukcí denně (!!!). Za největší triumf oproti konkurenci označuje viceprezident firmy Wilson to, že společnost má k dispozici obrovské množství dat, vzniklé sledováním chování zákazníků, neustále je analyzuje a zlepšuje či dále vyvíjí své služby. Za podstatné například označuje to, že eBay musí být vždycky nesmírně jednoduše ovladatelným webem, protože není určen primárně pro internetové profíky – firma dále uvádí, že na to, aby veškeré operace probíhaly hladce a web se nezasekl (což se mimochodem na eBay tak jako tak stává docela často), dohlíží celkem 72 (!) technických pracovníků.
Na třetím místě je Travelocity – jeden z nejstarších a dnes stále nejúspěšnějších webů působících v oblastí cestování a ubytování. Travelocity vyvrací mýty o tom, že úspěšné internetové podnikání musí být založeno jako „start-up“ firma, tedy partou nadšenců ochotných mu obětovat své životy – je totiž divizí velmi kamenné firmy Sabre Group, podnikající v cestování a turistice. Web Travelocity loni utržil 285 mil. dolarů, a to je v e-commerce číslo hodné stupňů vítězů; navíc se podle údajů časopisu podařilo Travelocity v obratu udržet první místo před Expedií (divize Microsoftu). Přesná čísla obou stran nejsou známá, protože se nejedná o firmy, ale divize větších společností. I zde je podle šéfa Travelocity důležitá jednoduchost – „čím rychleji web odpovídá, tím více lidí nakupuje; redukovali jsme počet obrazovek od kontaktu k objednávce od třinácti ke třem“. Travelocity získává nejvíce na letenkách, méně už na vlastních rezervacích ubytování. Zajímavé je v boji Expedie proti Travelocity dilemma „koupě vs. obsah“; údajně Expedia měla příliš mnoho „nánosů“ obsahu, tj. různých informací, a návštěvník se těžko dostával k koupi, tj. rezervaci letenky či ubytování. To je určitě podnět pro české weby, nejen v ubytování: jak současně nabídnout hodnotný obsah, na jehož základě se uživatel rozhodne pro koupi, a přitom umožnit realizaci obchodu „na jeden klik“.
Až na čtvrtém místě je podle Network Worldu – připomeňme, že v hodnocení nešlo o financní obrat, ale hodně o konkrétní úspěšnost a o to, jak moc daná aktivita „změnila svět – firma Cisco Systems. Firma tvrdí, že nyní získává 75 % svých objednávek přes web (!!!). Cisco prakticky neprodává přímo; jedná se tedy o obchod s partnery, tedy o transakce s existujícími zákazníky, o business-to-business, česky o realizaci lepších dodavatelsko-odběratelských vztahů. Podle Cisca je klíčem integrace tohoto systému s vlastním podnikovým informačním systémem od Oracle – což zní celkem samozřejmě, přece nelze provozovat tři čtvrtiny firemního byznysu bez vazby na vlastní informační a finanční (účetní) systém.
Na pátém místě je slavný Dell; firma sice neprodává tak velké procento svého obratu přes Internet, ale zato tak činí v přímém obchodu se zákazníky (za 14 mil. dolarů denně, tj. čtvrtina celkového obratu). Dell je dnes zřejmě dvojka v celosvětovém prodeji počítačů a oslovuje zákazníky různých skupin; proto pro ně má tři skupiny webů, od konzumentů až po stávající velkopodnikové partnery, kde například nejsou stálé, ale vyjednatelné ceny. Onou třetí skupinou je pak známý web www.gigabuys.com, kde se prodávají produkty, které Dell nevyrábí, ale přeprodává svým zákazníkům, jak koncovým, tak podnikům. Dell je známý masivní inzercí: žádná jiná firma nepropaguje svůj internetový obchod jako DELL.COM, toto spojení dnes vidíme nejen na internetových stránkách, ale i v amerických denících a televizi.
Šestou příčku obsadil web firmy, kterou byste v elektronické komerci nečekali – Walt Disney. Firma na to šla způsobem, který je překvapivě přímočarý a který zatím nedokázala kopírovat žádná česká společnost, s určitou výjimkou Mladé Fronty Dnes. Disney totiž využil mimořádné síly a popularity své značky a spustil weby jako ESPN.COM (za podivným názvem se skrývá nejnavštěvovanější web věnovaný sportu v USA) či ABCnews.com (skvělý zpravodajský web). Úspěšný je ovšem i Disney.com, ale síla je v propojení těchto webů a značkou Disneyho; novinkou je pak tzv. Go Network se „skvělou adresou“ www.go.com.