Není to jen o lenosti...
Často prostě není čas pořádně ani vychytat chyby z předešlé verze a už je tu nová verze s dalšími funkcemi... krásně je to vidět u prohlížečů... Většina jich je zabugovaných a oprav chyb se dočkáte kdo ví kdy... důležitější je udržet si náskok - dohnat ztrátu - získat něco navíc a tak podobně... každý má trošičku jinou motivaci. Výsledek je takovým, že pak Google začne platit aby jeho chyby hledal někdo jiný...Navíc pořád slyším, jak se neoptimalizuje a jak je to všechno hrozně pomalé, ale je třeba si uvědomit že se mění i technologie programování samotného... už jen nastavení programů se často ukládá v jiných podobách než před deseti lety, jiná je i úroveň zabezpečení, je stále více systémů a stále více datových formátu a tak podobně.
Takže to nelze takto zobecnit, co se týká třeba programů na konverzi videa, nebo podobných věcí jako jsou pakovače, kodeky a podobně, tak tam kde je optimalizace opravdu potřeba, tam je pořád na relativně slušné úrovni. Co se týká programů a her, tak tam není moc férové stěžovat si na HW náročnost. Jistě hra dnešní doby je nepoměrně náročnější než hra před 10ti lety. Ale často za to může lepší grafika, která znamená více detailů a tím více výpočtů pro procesor, lepší textury a hlavně více textur, zase znamená více přenesených data pamětí, během stejného časového úseku no a v neposlední řadě je to potřeba zobrazit a to opět zatíží grafickou kartu, její paměti a procesor.
U programů je to podobné, třeba nové Office jsou náročnější jednak proto, že jsou postavené trošku jinak než předchozí verze v podstatě na jiném "typu GUI" (hodně zjednodušeně řečeno). Důvodem bude pravděpodobně, snaha přiblížit program více systému Windows 7. Ale jsou tu i další věci, více výstupních formátů, více funkcionalit a nastavení, méně chyb a podobně. Jedno jde ruku v ruce s druhým. Některé programy například musejí ověřovat v jakém jsou systému a některé komponenty "hledat" než je zavedou, skrz nový bezpečnější systém (řada věcí ve Windows 7 nefunguje stejně jako ve Windows XP) musí vývojáři použít jiný model než u předchozí verze, to s sebou třeba nese použití jiných knihoven a komponent a HW náročnost programu tak narůstá, protože systém defakto nutí program používat více součástí které se zavádějí. Takže zatím co dříve jste si vystačil s 50ti vlastními funkcemi, dnes jich máte 100, každá je podstatně složitější nebo "přetěžovaná" aby zachovala kompatibilitu systémů. Některé funkce tam jsou striktně pro jeden systém, jiné jsou tam striktně pro druhý systém. Všechny funkce pak jsou závislé ještě na dalších modulech které se načítají ze systému. Moduly o které jste dříve nemusel ani zavadit, nebo předtím ani neexistovali. Jen skrz takovéto "kravinky" pak program může déle startovat, protože zatím co rychlosti CPU, RAM a jiných šli nahoru třeba i desetinásobně, rychlost pevných disků se sotva ztrojnásobila....