Desatero rad pro přežití na poradnách a diskusních fórech

Tento článek bude mít netradiční formu. Jedná se o seznam rad a návodů, jak být úspěšný v dotazech na poradně a jak nevyvolat nebo naopak vyvolat (podle vaší chuti) názorový boj – flamewar.
V dnešní době moderních komunikačních prostředků jsou různé poradny nebo čtenářská fóra velmi oblíbeným doplňkem většiny serverů a nutno podotknout, že tuto možnost svobodně vyjádřit svůj názor a okamžitě jej online prezentovat využívají čtenáři hojně. Zvláště začínající uživatelé mohou být leckdy nemile překvapeni reakcemi na své názory či dotazy. Pro ně především je určen následující seznam poznatků a rad, jak nejlépe postupovat, pokud budete chtít se svým dotazem dosáhnout úspěchu.

1. Vůbec nejdůležitější (proto na prvním místě) je ujasnit si, na co se vlastně ptám? Možná vám to připadá jako banální, ale není to tak snadné, jak se může zdát. Ujasnění situace také záleží na tom, jak moc se v daném problému orientujete a jak fundovaně technicky budete schopni položit svůj dotaz.

2. S bodem 1 přímo souvisí další věc. Musíte vědět, kde se ptát nebo koho se ptát. Je snad jasné, že na dotaz týkající se pěstování mrkve nemůžete čekat příliš odpovědí například zde na Živě, to ať si vyřídí pan Podlaha. Ale teď trochu vážněji. Místo, kde se chcete ptát, je důležité kvůli počtu smysluplných reakcí a rad. Tuto veličinu bych označil třeba jako "index úspěšnosti dotazu". V IT oboru (a ten nás v tomto článku samozřejmě zajímá nejvíce) je ohromná spousta odvětví a vy si musíte zvolit správný server. Sice je pravda, že fanoušci nebo odborníci na IT obvykle čtou několik různých serverů, takže na správného odborníka můžete narazit leckde, ale nelze se na to spoléhat. Proto platí jednoduchá zásada: Ptejte se na tom serveru, na který je váš dotaz přímo zaměřen. Pokud se jedná například o problém s tvorbou webových stránek, asi nemá moc smysl dotazovat se na serveru zaměřeném na přetaktování, to je snad každému jasné a neobjevil jsem tím Ameriku. Mám spíše na mysli, že existuje celá řada hardwarově zaměřených serverů přímo na konkrétní druh nebo dokonce značku hardwaru. Než se budete ptát někde obecně, zkuste to nejprve přímo u zdroje. Tyto servery většinou tvoří a také čtou nadšenci, kteří věci rozumí. Rozhodně má cenu zlata jedna rada, která vám pomůže, než 20 reakcí čtenářů, kteří většinou nemají co říct a pouze vám chtějí ukázat, jak jsou oni dobří a vy jaký jste...

Naopak, pokud chcete jen znát zkušenosti uživatelů s nějakým výrobkem, je takový obecnější a šířeji zaměřený typ poradny (jako třeba zde na Živě) přímo ideální, a pokud se vám podaří rozpoutat debatu nebo dokonce hádku (ovšem konstruktivní debatu a konstruktivní hádku) mezi ostatními uživateli, často se dozvíte zajímavé věci.

3. A máme zde třetí důležitou radu. Ptejte se na stránkách, které mají alespoň průměrnou návštěvnost. Je to sice malinko v rozporu s radou číslo dvě o hledání specializovaného serveru, ale i ten nejspecializovanější server vám je k ničemu, pokud si váš dotaz nikdo nepřečte.

4. Asi jednou z nejdůležitějších věcí je vědět, jak se ptát ? Zde hodně záleží na tom, jak se v dané problematice orientujete a jak moc technicky či odborně budete schopni váš dotaz zformulovat. Ovšem pozor, příliš technicky napsané dotazy někdy dokážou odradit a suchá technická data jsou nudná. Ano, i taková věc, jako je poradna, se čte leckdy pro zábavu a vtipně napsaný dotaz bude určitě úspěšnější než strohá data. Vždy se snažte budit dojem, že o tom, nač se ptáte, něco víte (i když to nemusí být nutně pravda), protože úplným začátečníkům z nějakého důvodu nikdo nechce příliš odpovídat. Jsou sice výjimky, ale ty jen potvrzují pravidlo a obvykle znamenají, že daný "poradce" má velmi dobrou náladu, a tak mu stojí za to se podobnými banalitami (z jeho pohledu, nikoliv ovšem z vašeho, vy můžete být v zoufalé beznadějné situaci úplného nováčka) zabývat. Pozor ovšem, aby si z vás někdo netropil legraci. Samozřejmě jasný ironický posměšek až útok byste asi měli poznat, ale najdou se i tací vtipálkové, kteří svůj žert dokáží obalit do rádoby odborně znějících termínů, a pokud jste úplný nováček, nepoznáte nic.

Snaha o vzbuzení dojmu, že do problému také alespoň trochu vidíte, ovšem nesmí být přehnaná. Pokud problému opravdu nerozumíte, musíte si dát pozor na to, co říkáte (píšete), nebo budete šmahem označeni za lamera a s rozumnou odpovědí se můžete v podstatě rozloučit.

5. A teď se dostáváme přímo k jádru věci. Jak se ptát a dostat odpověď ? V tom je trošku umění diplomacie. Vy jako tazatel musíte primárně vycházet z toho, že o problému víte méně než ten, kdo vám odpovídá, i když to nemusí být (a většinou ani není) pravda.

Snažte se vzbudit dojem, že tento problém je pro vás otázkou života a smrti (nadneseně řečeno) a že ten, kdo vám odpovídá, vám prokazuje nesmírnou službu. Jeho tento pocit bude uspokojovat natolik, že si s odpovědí dá více záležet, a to je vlastně váš cíl.

Důležité je též pokusit se nejprve najít již odpovědi v dotazech jiných uživatelů na obdobný nebo dokonce stejný problém. Ten, kdo dokáže dobře poradit a ví, o čem mluví, se totiž nebude namáhat každý týden s psaním téže odpovědi na stejné dotazy.

6. Jak se ptát a nedostat odpověď? Zdá se vám tento požadavek nelogický a vlastně proti samému smyslu poradny? Omyl. Druhou funkcí a pro velkou část uživatelů spíše prvotní funkcí poradny (a je jich čím dál víc, zdá se, bohužel) je nikoliv dostat odpověď na svůj dotaz, ale prostě se pohádat. Je to jakási náhražka chatu, k tomu se to dá asi přirovnat nejvíce. Pokud i vy patříte do této skupiny, pravděpodobně už asi článek dávno nečtete (pokud jste vůbec začali) a nebo dobře víte, jak hádku rozpoutat. Těm ostatním asi nemusím příliš vysvětlovat, jak takovou hádku nebo chcete-li "flamewar" rozpoutat, protože to čteme každý den sami. Asi nejjednodušším způsobem je například říci něco špatného o nějaké značce čehokoliv z hardwaru. Třeba řeknete (a teď to neberte vy skalní fandové příliš vážně, jedná se jen o příklad): "Teda to AMDčko bych si vůbec nekoupil, takovej šmejd. Nechápu, jak s tím můžou vůbec přijít na trh..." Pokud navíc dáte jako titulek onoho "dotazu" třeba něco jako "AMD nestojí za nic", můžete si být skoro jisti, že se ozve dost lidí, kteří budou ochotni se s vámi o tom pohádat. Někdy si takové "plodné debaty" pročítám, abych se zasmál, protože samotná informační hodnota těchto diskusí o ničem je naprostá nula. Někdy je bohužel nutné prokousat se množstvím tohoto balastu, než narazíte na rozumnou odpověď na dotaz, a proto bych se přimlouval, aby ti, kteří mají podobné choutky, použili nějaký chat, kde se můžou dostatečně ventilovat.

7. Někdy nestačí jen prostá odpověď na dotaz a ten je třeba trošku rozvést a upřesnit. Proto je dobré vědět, jak vést diskusi. Pokud totiž dostanete na svůj dotaz několik odpovědí a máte štěstí, že vám odpoví někdo opravdu znalý problému, neměli byste jej nechat jen tak "odejít", ale snažit se z něj vytáhnout (pokud bude dostatečně ochotný) co nejvíce informací. Nebuďte příliš dotěrní, buďte slušní a snažte se komunikovat na úrovni. A možná jedna drobnost – neuškodí, když dotyčnému člověku za námahu poděkujete, i když vás třeba odpověď úplně neuspokojila.

8. Předtím, než se zeptáte, rozmyslete si dotaz dobře. Musíte totiž vědět, jak nebýt za hlupáka. Nehrajte si na chytráka a nesnažte za každou cenu prosadit svůj názor. Snažte se připustit, že i jiní mohou mít pravdu, a pokud se začne ukazovat, že většina lidí má opačné názory než vy, něco na tom asi bude. Uznejte to a nedělejte ze sebe hlupáka. "Frajery a všeználky" nemají obvykle uživatelé na poradně příliš v lásce a také jim to dávají patřičnou měrou a způsobem (někdy i drsnějším) najevo.

9. Následující rada se bude týkat toho, jak nalákat ještě více poradců. Možná tento bod patří spíše někam na začátek seznamu, protože je rozhodně velmi důležitý. Oč jde? Jde o nadpis vašeho dotazu. Podle něj si totiž uživatel obvykle vybere, zda jej bude nebo nebude číst. Vhodně zvolený nadpis může nalákat hodně potenciálních poradců, a tím se zvýší i šance na kvalitní odpověď a vysoký "index úspěšnosti dotazu". Hodně oblíbené jsou dotazy typu "Jakou(ý) koupit ...". Zde se obvykle i dost lidí pohádá o svou oblíbenou značku. Případně formulujte nadpis přímo a jasně jako třeba "Mám problém s diskem XY pod WIN NT". Občas se objeví i nadpisy tipu "Pomoc" nebo "Co mám dělat" apod. bez dalšího vysvětlení. Myslím, že patří mezi ty méně úspěšné, a proto bych vás chtěl od jejich používání odradit. Sice může být podobný dotaz na první pohled lákavý (na co se jen ten člověk může ptát, říkáte si, a už kliknete na odkaz), jenže poté obvykle zjistíte, že se jedná o nějakou hloupost, a příště už podobně znějící nadpisy radši vynecháte.

Ještě jeden zajímavý poznatek, který mám k tomuto bodu – týká se vaší přezdívky či jména, které se u daného dotazu objevuje. Nevím proč, ale uživatelé nemají moc rádi, pokud vidí, jak se ptá pořád dokola ten samý člověk. Obvykle si řeknou něco jako "co je to zase za zoufalce, ať už neotravuje". Proto je dobré jméno či přezdívku občas změnit, pokud patříte mezi notorické tazatele. Také si vytvořte zvláštní emailovou adresu, kterou budete pro tyto účely používat. Není příliš dobré, pokud uvedete adresu smyšlenou, protože někteří lidé raději napíší odpověď přímo vám na mail než do poradny, a tak byste mohli o některé (třeba zrovna ty cenné) rady přijít.

10. Poslední rada se týká otázky, co dělat když přesto nedostanu odpověď? Ano, i to se může stát a řekl bych dokonce, že se to stává až v polovině případů. Množství reakcí ostatních uživatelů totiž ještě nemusí nutně znamenat, že mezi nimi najdete odpověď na svůj dotaz. V takovém případě nepropadejte panice a zkuste položit svůj dotaz na jiném serveru, nebo jej zkuste znovu napsat na tentýž server třeba s týdenním odstupem (pokud se nejedná o spěchající dotaz).

V případě, že nemáte na svůj dotaz dokonce žádnou reakci, pokuste se jej přeformulovat, protože mu patrně nikdo neporozuměl.

Stále je zde ale možnost, že na váš dotaz prostě nikdo ze čtenářů odpověď nezná (nebo nechce říct), ale to je prostě fakt, se kterým je nutno se smířit.

A na závěr jedno malé zamyšlení. Nesmíme zapomínat, že poradny a diskuse tvoříme přece my uživatelé, nikdo jiný. Úroveň debat nehovoří o ničem jiném než o naší vlastní úrovni a jakou poradnu si uděláme, takovou ji budeme mít. Buďme kolegiální a pomáhejme ostatním čtenářům, ale pouze v tom případě, pokud pomoci umíme.

Diskuze (21) Další článek: Hledán Tchajwanský hacker

Témata článku: Dobrý dojem, Dojem, Vysoký index, Pozor, Podobný dotaz, Reakce, Nudný život, Dobrá úroveň, Diskusní fórum, Důležitý poznatek, Diskuzní fórum, Rado, Naprostá nula, Zajímavý poznatek, Fór, Panic, Vita, Nejdůležitější otázka, Informační hodnota, Přežití, Ohromná spousta


Určitě si přečtěte

Dnes nastal konec Windows 7. Ale nepropadejte panice, počítač vám nastartuje i zítra

Dnes nastal konec Windows 7. Ale nepropadejte panice, počítač vám nastartuje i zítra

** Dnes končí podpora Windows 7 a systém formálně umírá ** Co to ale znamená v praxi a bude mi PC fungovat i zítra? ** A mohu i v lednu 2020 zdarma přejít na Windows 10?

Jakub Čížek | 121

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 8

Proč byste měli rozmazávat SPZ aut na fotkách, které vystavujete na web

Proč byste měli rozmazávat SPZ aut na fotkách, které vystavujete na web

** Na fotkách aut nahraných na web je dobré rozmazat SPZ ** Značku dokáže z obrázku přečíst Google i Facebook ** SPZ může naplnit podstatu osobního údaje

Karel Kilián | 67

Proč teď nedává smysl kupovat notebook a kdy přijde ten správný čas

Proč teď nedává smysl kupovat notebook a kdy přijde ten správný čas

** Během pár týdnů přijdou na trh výkonnější notebooky ** Čím dražší notebook vybíráte, tím víc se vám změní nabídka ** Také lehké notebooky budou téměř herní

Tomáš Holčík | 52

17 užitečných tipů a triků pro Mapy Googlu, které byste měli znát

17 užitečných tipů a triků pro Mapy Googlu, které byste měli znát

** Mapy Googlu mají spoustu funkcí, které jsou často přehlíženy ** Využijte například podrobnější možnosti plánování cest ** Hodit se mohou i tipy na sdílení nebo pohledy do minulosti

Karel Kilián | 25

USA rozdávají chudým dotované telefony s Androidem. Jsou z Číny a plné virů

USA rozdávají chudým dotované telefony s Androidem. Jsou z Číny a plné virů

** Chudí Američané mohou dosáhnout na dotovaný mobil ** Jeden takový rozdává třeba tamní Virgin Mobile ** Má to jeden háček. Je prošpikovaný malwarem

Jakub Čížek | 46



Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test autokamer

Test ATX skříní

Jak surfovat pohodlně

Sportovní aplikace

Jak funguje procesor