Dell zase rekordně, 50% obratu už dělá přes Internet

Je-li někde jasný příklad „internetová komerce funguje“, je to Dell; přesto je okolo budoucího růstu firmy dost otazníků.
Pro firmu Dell Computer se v angličtině často používal do češtiny skoro nepřeložitelný výraz „juggernaut“, tedy někdo, kdo si hlava nehlava a nezastavitelně razí cestu dopředu (české nabízené překlady „tirák“ či „moloch“ nevystihují moc dobře podstatu). Burza tyto drtiče oceňuje vysokými růsty akcií a Dell byl také učebnicovým příkladem: firma například hladce předstihla ve své době ještě mnohem větší a zavedenější Compaq Computer v burzovní kapitalizaci. V poslední době se ale hodně diskutuje o tom, že i růst Dellu má své meze (což jistě má): růstová procenta se zpomalují, ne každý bude kupovat počítače napřímo, a některé trhy jsou pro firmu stále trošku zakleté.

Přesto jsou poslední kvartální výsledky Dellu dobré – a nad očekáváním. Firmě především lépe než podle odhadů vzrostl obrat: z 6,14 miliardy na 7,67 miliardy, tj. o 25%. O 35% navíc vzrostla divize služeb, tedy tradičně nejvíce ceněná skupina: služby vždy přinášejí vysokou marži, není to „prodej železa“ náchylný k nejrůznějším sezónním výkyvům. Firma vykázala i rekordní zisk: 603 milionů (loni 507 milionů).

U Dellu neustále stoupá prodej přes Internet, a to daleko rychleji než celkový obrat firmy. Zatímco loni v druhém čtvrtletí činil obrat přes Internet asi 30 mil. dolarů denně (přes jednu miliardu korun denního obratu na Internetu!!), dnes už to činí 50 mil. dolarů, tj. skoro dvě miliardy korun.

Dell byl léta zvyklý na čtyřicetiprocentní roční nárůsty, které jej rok za rokem posunovaly výše a výše ve světovém žebříčku. V USA se dostal na první příčku a tu si i pomaličku upevňuje, celosvětově je druhý. Nicméně konkurence – zejména Compaq a Hewlett-Packard – je evidentně pevně rozhodnutá vrátit Dellu úder a vyrvat si své tržní podíly zpět. Tyto firmy zase nepochybně mají své přednosti, zejména v dlouholeté tradici a silné globální pozici, kteoru si Dell zatím všude nevybudoval, a dá se také říci, že v předchozích letech toho Dellu „hodně dovolily“. Dell přišel před pár lety s čímsi velmi inovativním a progresivním – dnes ale už tento koncept umí okopírovat kdekdo (i když to stále není tak dobré jako „originál“) a na Dell se tak může postupně dotáhnout. Zatím není vidět, jak by se mohl Dell zase „utrhnout“; co se dá natolik nového vymyslet, aby se firma mohla svým konkurentům zase vzdálit. Navíc, Dell čekají obtížnější časy už jaksi „od přírody“: obrovský boom osobních počítačů je definitivně za námi, růsty budou už jenom pomaličké, jestli vůbec žádné, a tlak na marže se tím pádem bude podstatně zvyšovat. Dell tedy může potkat vrtošivý osud, kdy se firma sice dostane po letech vypětí až na samotný vrchol, a zjistí, že se právě v tomto okamžiku začíná vrchol samotný propadat kamsi do hlubin.

Diskuze (6) Další článek: Olympus C-3030Z - Technické parametry

Témata článku: Internet, Dell, Rekord, Rekordní podíl, Učebnicový příklad, Vysoká marže, Poslední odhad, Obrat, Vysoký prodej

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů