Dell si troufá na dosažení obratu 60 miliard dolarů

Odvážné prohlášení – firmě Hewlett-Packard na toto číslo nestačilo osmdesát let historie společnosti, a pouze IBM je ještě o třetinu větší.

Počítačový obr, který nedávno ukončil úspěšně fiskální rok s dalším meziročním nárůstem, se ústy svých představitelů dal slyšet, že si troufá ještě podstatně na víc – vicepresident firmy Kevin Rollins, který je považován za pravou ruku Michaela Della a za osobu, která se vedle zakladatele jednoznačně nejvíce zasloužila o úspěch firmy vyhlásil, že 60 miliard obratu je „v silách firmy“. (Rollins použil ještě troufalejší frázi within our grasp, což se dá přeložit i jako na dosah). Přitom Dell v nedávno ukončeném fiskálním roku utržil teprve 35,4 miliardy, o rok dříve 31,2 mld. a ještě o rok dříve 31,9 miliard. Z pohledu posledních třech let se tedy šedesátimiliardová laťka zdá být pro Dell ještě nedosažitelně vysoko.

Jak chce Dell tohoto čísla dosáhnout? Vždyť ani počítačová legenda Hewlett-Packard si ještě na tuto laťku nesáhla (tržby loni 56,6 mld., nicméně spojení s Compaqem, které se až letos započítá cele do výsledků, jí asi pomůže šedesátimiliardovou hranici překročit), a nejtěžší váha v počítačovém světě vůbec, firma IBM, překonala v posledním roce jen mírně hranici 81 miliard. Dell sází na dva faktory: stále zdravý a rostoucí trh s osobními počítači a především vzrůst vlastního tržního podílu. Matematika je až svůdně jednoduchá: co procento, to dvě miliardy obratu navíc. Je tak těžké pro Dell získat 30% tržní podíl (dnes má cca 16 %), který by firmě těch kýžených šedesát miliard zabezpečil? Při pohledu dozadu se zdá, že ano – Dell vzrostl velice rychle z nuly na 16 % a co je pozoruhodné, po celou tuto dobu se mu prakticky nikdo nepostavil do cesty. V posledních letech to především jeho hlavní dva konkurenti, Hewlett-Packard a Compaq sice prohlašovali, nakonec ale došlo k jejich spojení, poněkud jiným starostem a odložení „útoku na Della“. Analytici tvrdí, že pokud Dell neudělá chybu, mohl by těch 30% dosáhnout – a ovšem, pokud se dnes jeho hlavnímu a jedinému vážnému konkurentovi, nepodaří Dellu skutečně postavit do cesty.

Pécéčka navíc nejsou jedinou příležitostí pro růst firmy jako je Dell. Viceprezident Rollins ukazuje ještě na dva trhy: ve službách je podle jeho odhadu 125 miliard dolarů ročně (!), a periférie tvoří dalších 75 miliard.

Dell samozřejmě může výrazně růst i na trzích, kde není takovým dominátorem jako v USA – například v Evropě; i když mu Česká republika mnoho k těm světovým miliardám nepřidá, je i zde značný prostor pro růst. A abychom výlet po světě zakončili doma: český počítačový trh vůbec postrádá rysy, které jsou známé například z USA nebo i mnohem bližšího Německa. Na domácím trhu zatím vůbec nepůsobí žádný z tzv. tvrdých diskonťáků, z firem, která prodává počítače v supermarketech nastojato se zcela minimálními, několikaprocentními maržemi oproti ceně komponent (např. jako je MediaMarkt v sousedním Německu). Domácí trh mají zatím rozděleny světové značky a domácí značky; ve všech těchto případech ale výrobci prodávají velmi dobré, nejhůře pak slušné produkty za ceny, které jim stále přinášejí příjemné živobytí; ani Dell zde není aktivní způsobem, jakým prodává počítače v USA, tj. přímým prodejem přes inzerci v novinách a časopisech, a přes hrstku internetových prodejců se žádný z nich nemůže srovnat s „nápřahem“ a silou amerických internetových obchodních domů s počítači. Pokud na náš trh někdo z „diskonťáků“ vstoupí, může být docela veselo.

Váš názor | IPEX nabízí řešení pro nefunkční FTP na ADSL

Témata článku: Dell, Hlavní konkurent, Obrat, Dobré živobytí, Obchodní váhy, Poslední odhad, DOS, Přímý pohled, Michael Dell, Dosažení, Osobní váha, Jediná cesta

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší