Dell je opět počítačovou jedničkou

Nic překvapujícího, podobná čísla se čekala. Kdy přijde odveta od Hewlett-Packard?

Podle tradičního čtvrtletního průzkumu firmy IDC získal Dell opět celosvětové prvenství v počtu prodaných osobních počítačů. Slovo „opět“ znamená, že Dell již dříve předstihl firmu Compaq, ale když došlo k pohlcení Compaqu firmou Hewlett-Packard a k sloučení počtů prodaných kusů obou firem, získal HP/Compaq opět první místo. Nicméně zvyšování tržního podílu od Dellu se očekávalo a spolu s ním i to, že v tomto nebo následujícím čtvrtletí opět odsune svého velkého rivala z první příčky.

Dell v prvním čtvrtletí získal celosvětově 17,3 % (téměř 6 mil. prodaných počítačů), HP je druhý s 15,8 %, IBM je třetí, ale s velkým odstupem – 5,4 %, 1,9 mil. kusů. Následuje tradičně Fujitsu-Siemens, který je silný v domácích zemích, tj. v Japonsku a Německu, a překvapení: Toshiba, která díky novým modelům notebooků získala poprvé v historii páté místo s 3,7 % a 1,3 mil. kusů. Úspěch Toshiby potvrzuje rychlý vzestup prodeje notebooků – Toshiba staví téměř výhradně na noteboocích a dostala se s nimi do první pětky před řadu „desktopových“ firem.

"Dell si troufá na dosažení obratu 60 miliard dolarů"

Odvážné prohlášení – firmě Hewlett-Packard na toto číslo nestačilo osmdesát let historie společnosti, a pouze IBM je ještě o třetinu větší. Více viz. článek.

V meziročním srovnání je vidět silný vzestup Dellu a pokles HP. Dell prodal oproti stejnému kvartálu loňského roku o téměř 1,2 mil. počítačů víc, HP (loni jako HP+Compaq) o 300 tisíc méně. IBM i Fujitsu-Siemens prodaly loni i letos zhruba stejně, Dell tedy rostl jednak na úkor HP, a jednak si v podstatě pro sebe zabral celý meziroční růst, který činil 2,1 % v počtu prodaných kusů. Dell navíc posílil na největším světovém trhu, v USA, kde dosáhl už gigantických 32 % tržního podílu a kde prodal více než polovinu všech svých strojů; HP je se značným odstupem na druhém místě s 19,5 %.

Suchá čísla hovoří o vítězném tažení Dellu, ale neprozrazují vše. Dell dobývá ve vyspělých zemích především zákazníky v malých a středních firmách, stejně jako konzumenty, zatímco HP si drží velkopodnikovou (korporátní) sféru – ta je lukrativnější jednak díky vyšší ceně počítačů, jednak díky velkým zakázkám, na které je obvykle navázán i servis a systémová integrace. HP je navíc zatím podstatně silnější v serverech, a to nepočítám Unix: opět jde o stroje s vysokou cenou a vysokou marží. Hewlett-Packard sice provedl fúzi s Compaqem po organizační stránce velmi rychle, musel ale na určitou dobu zastavit nebo zpomalit produktové inovace a částečně i svůj marketingový nátlak na trh. Obojí se znovu rozbíhá a dá se očekávat, že si HP brousí zbraně pro odvetu. Firma by ale musela podstatně změnit svůj přístup trhu a k jeho „zásobování“, a je tedy pravděpodobné, že si Dell první pozici udrží přinejmenším po celý letošní rok.

Váš názor Další článek: Budoucnost procesorového chlazení: bublinky

Témata článku: Byznys, Dell, Vysoký podíl, Jed, HP Compaq, První kus, Velké překvapení, Vysoký prodej, Vysoká marže

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů