Dell je opět počítačovou jedničkou

Nic překvapujícího, podobná čísla se čekala. Kdy přijde odveta od Hewlett-Packard?

Podle tradičního čtvrtletního průzkumu firmy IDC získal Dell opět celosvětové prvenství v počtu prodaných osobních počítačů. Slovo „opět“ znamená, že Dell již dříve předstihl firmu Compaq, ale když došlo k pohlcení Compaqu firmou Hewlett-Packard a k sloučení počtů prodaných kusů obou firem, získal HP/Compaq opět první místo. Nicméně zvyšování tržního podílu od Dellu se očekávalo a spolu s ním i to, že v tomto nebo následujícím čtvrtletí opět odsune svého velkého rivala z první příčky.

Dell v prvním čtvrtletí získal celosvětově 17,3 % (téměř 6 mil. prodaných počítačů), HP je druhý s 15,8 %, IBM je třetí, ale s velkým odstupem – 5,4 %, 1,9 mil. kusů. Následuje tradičně Fujitsu-Siemens, který je silný v domácích zemích, tj. v Japonsku a Německu, a překvapení: Toshiba, která díky novým modelům notebooků získala poprvé v historii páté místo s 3,7 % a 1,3 mil. kusů. Úspěch Toshiby potvrzuje rychlý vzestup prodeje notebooků – Toshiba staví téměř výhradně na noteboocích a dostala se s nimi do první pětky před řadu „desktopových“ firem.

"Dell si troufá na dosažení obratu 60 miliard dolarů"

Odvážné prohlášení – firmě Hewlett-Packard na toto číslo nestačilo osmdesát let historie společnosti, a pouze IBM je ještě o třetinu větší. Více viz. článek.

V meziročním srovnání je vidět silný vzestup Dellu a pokles HP. Dell prodal oproti stejnému kvartálu loňského roku o téměř 1,2 mil. počítačů víc, HP (loni jako HP+Compaq) o 300 tisíc méně. IBM i Fujitsu-Siemens prodaly loni i letos zhruba stejně, Dell tedy rostl jednak na úkor HP, a jednak si v podstatě pro sebe zabral celý meziroční růst, který činil 2,1 % v počtu prodaných kusů. Dell navíc posílil na největším světovém trhu, v USA, kde dosáhl už gigantických 32 % tržního podílu a kde prodal více než polovinu všech svých strojů; HP je se značným odstupem na druhém místě s 19,5 %.

Suchá čísla hovoří o vítězném tažení Dellu, ale neprozrazují vše. Dell dobývá ve vyspělých zemích především zákazníky v malých a středních firmách, stejně jako konzumenty, zatímco HP si drží velkopodnikovou (korporátní) sféru – ta je lukrativnější jednak díky vyšší ceně počítačů, jednak díky velkým zakázkám, na které je obvykle navázán i servis a systémová integrace. HP je navíc zatím podstatně silnější v serverech, a to nepočítám Unix: opět jde o stroje s vysokou cenou a vysokou marží. Hewlett-Packard sice provedl fúzi s Compaqem po organizační stránce velmi rychle, musel ale na určitou dobu zastavit nebo zpomalit produktové inovace a částečně i svůj marketingový nátlak na trh. Obojí se znovu rozbíhá a dá se očekávat, že si HP brousí zbraně pro odvetu. Firma by ale musela podstatně změnit svůj přístup trhu a k jeho „zásobování“, a je tedy pravděpodobné, že si Dell první pozici udrží přinejmenším po celý letošní rok.

Váš názor Další článek: Budoucnost procesorového chlazení: bublinky

Témata článku: Byznys, Dell, HP Compaq, Velké překvapení, Jed, Vysoká marže, Vysoký prodej, První kus, Vysoký podíl

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší