Dell čelí žalobě - klamání zákazníků není jen český sport

Dva zákazníci žalují Dell kvůli klamavé reklamě. Levné inzerované počítače byly prodány za vyšší cenu nebo Dell dodal za inzerovanou cenu horší vybavení. Další problémy má Dell kvůli poskytování úvěrů, se skrytými poplatky.

Právní kancelář Lerach Coughlin Stoia Geller Rudman & Robbins zveřejnila informace o žalobě proti společnosti Dell, Dell Financial Services Division a bance CIT, kterou podali její pracovníci z pověření dvou nespokojených zákazníků společnosti Dell v Kalifornii. Žaloba byla podána formou hromadné žaloby (class suit action), která svým účastníkům dává šanci na vysoké odškodné a navíc se k ní mohou přidat další lidé, kteří se obchodními praktikami Dellu cítí poškozeni.

Oba zákazníci Dellu na straně žaloby se touto formou chtějí ohradit proti klamavé reklamě, která uživatelům slibuje levné zboží nebo spotřební úvěry s minimálními úroky na nákup zboží, přičemž tyto nabídky nelze ve skutečnosti využít.

Kouzla jako v Carrefouru

První osobou, která podnítila podání žaloby, je zdravotní sestra bez znalostí výpočetní techniky, která si v roce 2003 na základě reklamy koupila notebook Dell s tiskárnou, který byl v katalogu nabízen za cenu 599 dolarů + 89 dolarů za tiskárnu. Dell však za tuto objednávku naúčtoval 1352 dolarů. Nákup byl financován na doporučení prodejce společnosti Dell prostřednictvím spotřebního úvěru, který poskytuje dceřiná společnost Dellu Dell Financial Services (DFS), nebyla však podle žaloby seznámena s úroky, které, jak se později ukázalo, byly mezi 27 a 39 %.

Druhým účastníkem žaloby je muž, který si prostřednictvím webového obchodu společnosti Dell objednal zařízení inzerované v nabídce rozesílané elektronickou poštou. Naúčtovaná částka v tomto případě seděla, ale doručené zboží neodpovídalo inzerovanému popisu. Právní kancelář neposkytla detaily o tom, jakého zboží se tento případ týkal a v čem byla dodávka horší kvality. Zmiňuje ale skutečnost, že se žalující straně se nepodařilo problém vyřešit jednáním se zástupci Dellu.

Podle žaloby Dell zneužívá neznalosti zákazníků a používá k tomu propracované marketingové metody jako jsou neustále se měnící akční nabídky v reklamách nebo propagované "výhodné" a "snadno dostupné" úvěry, které jsou ve skutečnosti svázány s výrazně vyššími úrokovými sazbami nebo skrytými poplatky.

Jedno jméno, různé zboží, různá cena

Podle žaloby Dell často nabízí jeden levný produkt a pak jej zdraží nebo nahradí horším zbožím za stejnou cenu. Název výrobku, typicky modelové řady počítače zůstává stejný, ale mění se jeho vybavenost, a to "ze dne na den, z hodiny na hodinu." Zároveň Dell podle žaloby zneužívá toho, že produkty společnosti jsou dostupné pouze přímo od dodavatele a to prostřednictvím online nebo telefonické objednávky bez toho, že by uživatel měl možnost se s přístrojem nejprve seznámit.

Právníci zastupující žalující stranu už podle svých slov dostali od Dellu první reakci, ale zatím neví, zda Dell obdržel soudní obsílku a tím pádem také informaci o podání žaloby. Zároveň uvedli, že od srpna 2004, kdy se případu společnosti Dell věnují, obdrželi již téměř 100 stížností obdobného typu, jako jsou dvě uvedené v žalobě. Mluvčí Dellu se k odmítl vyjádřit s tím, že společnost k probíhajícím právním sporům nevydává komentáře pro tisk.

Kapka v moři

Soudní spor tohoto kalibru je určitě zajímavý. Pro nás o to zajímavější ve srovnání s již zmíněným Carrefourem a fenoménem výprodejů v České republice. Carrefour a další řetězce v České republice prozatím v celku beztrestně vodí(vodily) za nos statisíce lidí a pozornost médií i kontrolních úřadů vyvolal až opravdu přestřelený "Výprodej století" ve francouzském řetězci. V případě Dellu jde podle právníků zastupujících žalující stranu o cirka stovku stížností na jednání Dellu. Ten je přitom jedním z největších dodavatelů výpočetní techniky.

Za rok 2004 jen ve Spojených státech Dell prodal 5,4 milionu osobních počítačů a od koncových, domácích zákazníků utržil 6 miliard dolarů při nákladech 300 milionů na marketing v USA. V tomto množství prodaných počítačů je 100 stížností poměrně zanedbatelné číslo. Je pravděpodobné, že se díky publicitě přihlásí další poškození, ať už skuteční nebo domnělí nebo jen lidé, kteří zavětří možnost k obohacení, pokud bude žaloba úspěšná.

O tom, zda se Dell provinil, bude muset rozhodnout soud, což může trvat i několik let.

Témata článku: Sport, Dell, Francouzská společnost, Levné tiskárny k počítači, Český zákazník, Levné zboží, Stížnost, Zanedbatelné číslo, Možnost reakcí, Obchodní praktiky, Žalující strana, Zákaz, Spor, Carrefour, Stejný úřad, Nespokojený zákazník, Francouzský úřad

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

26 procesorů v důkladném testu

Zhodnotili jsme 18 bezdrátových reproduktorů

Jak fungují cash back služby?

Pohlídejte své děti na internetu