David Duroň: Atlas.cz bude dvojkou mezi českými portály

O novinkách, které pro uživatele připravuje portál Atlas.cz, jsme si povídali s jeho generálním ředitelem. Řeč byla například o nelehce se rodící spolupráci se službou pro vyhledávání jízdních řádů a dalších novinkách. David Duroň zavzpomínal i na své předchozí působení v Telefónica O2.
Kapitoly článku

David Duroň

Vystudoval Vysokou školu ekonomickou. Působil ve společnosti T-Mobile, GTS Novera, a v Telefónica O2 Czech Republic na pozici výkonného ředitele pro marketing. Po odchodu z Telefonica O2 založil svou vlastní společnost na marketingové poradenství. Je ženatý, má dvě děti.

Na úvod možná nezvyklá otázka. Jak byste vysvětlil počítačovému nováčkovi, co je to internet? Nedělejme si iluze o tom, že to každý ví.

Máte pravdu. Když se řekne internet, i laik si vybaví počítač, málokdo ale zná přesnou definici. Tak tedy: internet je celosvětová počítačová „supersíť“, která spojuje jednotlivé menší sítě pomocí sady protokolů IP.

Podobně se zeptám na samotný Atlas.cz. Co je to za stránku a proč bych ji měl jako nový uživatel internetu navštívit?

Stránka Atlas.cz je v mnohém jiná než stránky ostatních portálů. Troufám si říci, že je intuitivní, jednoduchá na ovládání a hlavně přehledná. Atlas v ČR nabízí unikátní možnost personalizace, možnost individuálního nastavení a přidávání obsahových boxů (jednoduchým tažením myši na homepage) tak, jak si uživatel přeje.

V neposlední řadě je také, počínaje včerejším dnem, ve velké míře propojená s naší další unikátní aktivitou, s ICQ. Atlas s personalizací přišel jako vůbec první na trhu již před šesti lety a nyní jsme ji posunuli ještě o řád dál. Pro osobní nastavení stránky není potřeba žádné registrace ani přihlášení, jak je tomu například u konkurenčních portálů. Je to prostě jednoduchá a příjemná cesta internetem.

V čem spatřujete kvalitu fulltextového vyhledávače na Atlasu, který je poháněn vyhledávačem Jyxo? Proč by jej uživatelé měli upřednostnit třeba před Googlem nebo některým českým internetovým katalogem a vyhledávačem?

Námi používané řešení umí skloňovat výrazy. V případě, že zadáte na Googlu výraz bota v sedmém pádě, tedy botou, dostanete nerelevantní odkazy. Když stejné slovo zadáte na Atlas.cz, dokážeme nalézt relevantní odkazy. Naše vyhledávání navíc zobrazuje výsledky i z tzv. inteligentního vyhledávání, kdy se snažíme myslet za uživatele a nabídnout oblasti, ve kterých dané slovo pravděpodobně hledá. Překlad daného slova, význam slova v encyklopedii, ve firmách atd.

Jak z pozice generálního ředitele hodnotíte postavení portálu Atlas.cz mezi českými portály?

Pokusím se to říci tak, aby to neznělo jako fráze z propagačního letáku. Atlas.cz má své příznivce a má všechny podstatné služby, které by jako portál měl mít. Trpěl ale problémem, že tyto služby neuměl uživatelům dobře podat.

V minulosti vznikla celá řada služeb, které byly na svoji dobu velmi dobré a úspěšné, ale časem se na ně nějak pozapomnělo z pohledu rozvoje. Proto jsme se rozhodli pro jistou očistnou kúru a provozování některých služeb brzy ukončíme. Nejedná se o žádnou z podstatných služeb portálu, spíše o vedlejší produkty, u kterých návštěvník zpravidla ani nepostřehne, že je vůbec nabízíme.

Jediný problém mám s tím, že jsme zatím třetí. Ale věřím, že díky spolupráci s jizdnirady.cz, exkluzivnímu partnerství se společností ICQ, kterou v ČR zastupujeme a dalšími projekty, které spustíme ještě v letošním roce, máme dobře našlápnuto stát se brzy dvojkou na trhu.

Jak myslíte, že na tyto kroky zareaguje konkurence?

Setkal jsem se už s reakcí, kterou jsem vůbec nečekal. Ti, co se o jizdnirady.cz také ucházeli a neuspěli, se snažili Atlas.cz všemožně napadat místo toho, aby se věnovali smysluplnější činnosti a uznali svou porážku. Problém se vyeskaloval až na úroveň SPIRu, Sdružení pro internetovou reklamu. Jeho požadavky jsme splnili, a tímto je to pro mne uzavřená záležitost.

Jaké další novinky chystáte?

Vedle spolupráce se službou pro vyhledávání jízdních řádů, jejíž návštěvnost se nám nyní začíná počítat také do auditovaných výsledků návštěvnosti, jde především o spolupráci s ICQ. Odborná veřejnost o ní už nejspíš ví – máme inzertní zastoupení ICQ pro Českou republiku.

Na Atlasu bude také česká verze stránek pro tento komunikační program. Připravujeme českou lokalizaci klienta a doplnili jsme jej o spoustu zajímavých služeb. Budeme se starat o českou verzi uvítací stránky programu. Další novinky si trochu sobecky nechám ještě pro sebe. Určitě ale ne nadlouho.

Třetí podstatnou novinkou, před několika dny spuštěnou, je nová homepage, která uživatelům nabízí u českých portálů dosud nepoužité funkce, nadstandardní míru možné personalizace a zároveň maximální jednoduchost.

Jednoduchost byla velice důležitým požadavkem uživatelů, které jsme zapojili do uživatelských testů nové homepage. Upustili jsme proto od vyšperkovaných a barevných detailů, které jsou pěkné na pohled, ale matoucí při používání.

Každý měsíc bychom chtěli uvádět produktovou inovaci. Více ale v tuto chvíli nemohu prozradit.

O jaké služby v rámci očistné kúry přijdete?

To v tuto chvíli opravdu nemohu říci. Snad jen naznačím, že jde o některé služby, které jsou doménou spíše specializovaných webů a v portfoliu služeb Atlasu představují skutečně pouze doplňky.

Jakým způsobem získáváte zpětnou vazbu od svých uživatelů?

Na všechny maily, které chodí do Atlasu přes adresy komunikace@atlas-as.cz nebo zajimavynapad@atlas-as.cz, odpovídám osobně. Je to pro mne jedinečná zpětná vazba.

Portál Centrum.cz loni spustil projekt zpravodajského serveru Aktuálně.cz. Nechystá Atlas.cz něco podobného?

Půjdeme na to jinak. Jsme moc malá země na to, aby tu fungovalo ještě více zpravodajských serverů. V této oblasti se bude určitě mobilizovat jak Česká televize, tak TV Nova. Ve světě je to obvyklé a tyto zpravodajské TV portály mají velmi vysokou kvalitu – s obrazovým zpravodajstvím, investigativní žurnalistikou, zkrátka obrovským zázemím, na které čistě internetový projekt nebo projekt s tištěným zázemím nikdy nemůže dosáhnout. Naše zpravodajství bude vynikat jinými kvalitami.

Považujete zpravodajské portály za konkurenci klasickým portálům typu Atlas.cz?

Konkurencí je pro nás kdokoli; a jakákoli aktivita na internetu. Pokud někdo tvrdí něco jiného, lže si do kapsy. Zpravodajské servery nejsou přímou konkurencí, ale jsou součástí konkurenčního trhu a formují jej.

Můžete prozradit, jaké je hardwarové a softwarové pozadí Atlasu?

Provoz je opravdu velmi nákladný, každý rok investujeme několik desítek milionů do nového hardwaru. V květnu jsme přikoupením dalšího nového hardwaru za dva miliony korun zlepšili dostupnost našich služeb na 99,9 % a řadíme se tak ke špici na trhu. Pokud jde o software, používáme zejména platformu Microsoft. Jako vývojové prostředí pak .NET a jazyk C#.

Kolik lidí tvoří tým Atlasu? V prezentaci firmy lze najít sedm lidí na vedoucí pozici, kolik zaměstnanců připadá na jednoho člověka z vedení?

Tým Atlasu tvoří sto padesát lidí. Při sedmi lidech ve vedení firmy tak na člověka ve vedoucím postavení připadá více než dvacet zaměstnanců. To myslím není špatný poměr.


Rozhovor pokračuje v další kapitole: kariéra v Telefónica O2, srovnávání operátorů

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,