Data cpaná přes Internet bez vašich výzev znovu na scéně

Internetové kanály selhaly, ale nový start-up se nám opět snaží „mačkat tlačítko Obnovit za nás“; překvapivě za ním stojí Marc Andreessen z bývalého Netscape.
Totální selhání tzv. kanálové technologie, se kterou před nějakými čtyřmi lety přišlo několik společností, mezi nimi velmi aktivně i Microsoft, zůstane vůbec jednou ze zajímavých kapitol internetové historie – i veleslavné firmy se zmýlily, i když ve své době nebyl snad nikdo, kdo by „push“ technologiím nepřipisoval velké vítězství.

Po pár letech naprosté mrtvolnosti se s nimi ovšem setkáváme znovu. Firma s docela příznačným názvem Bang Networks by asi se svým produktem nestála za řeč, kdyby v jejím čele nestál Marc Andreessen (zakladatel Netscape a tvůrce původního prohlížeče Mosaic a pak Navigatoru, které to „všechno začaly“) a osoba ještě zajímavější – Nicholas Negroponte, ředitel MIT Labs na Massachusets Institute of Technology, člověk, pro něhož se slovo „vizionář“ hodí asi ze všech známých lidí na této planetě nejlépe.

Bang Networks chce vytvořit produkt, který by do vašich prohlížečů neustále nasouval aktuální informace. Není to brutální (a nepřijatelná) přímočarost kanálu, jde o určité komponenty, u kterých průběžná aktualizovanost má smysl – na americkém trhu nejvíce akciové kurzy, všude jinde pak např. počasí, dopravní situace, průběžné sportovní výsledky, různé klíčové aktuální informace pro korporace, počasí a mnoho dalšího. Ne že by oba pánové objevili Ameriku – stránka nebo její rámec umí reloadovat snadno, ale chystaný produkt od Bang je chytřejší. Znamená, že služba (např. element ve stránce) vytvoří neustálé paralelní spojení se serverem Bang Networks, tj. ohlásí se tomuto serveru způsobem „jsem tady a žiji, hlásím se o zápas finále basketbalové ligy“ a server, který aktuální (tj. „superaktuální“, skutečně okamžité) výsledky získává, pak jakoukoli změnu v současném skóre tímto paralelním kanálem natlačí uživateli. Tím je samozřejmě odstraněna jedna z největších výhrad – nejedná se o znovunačítání celých stránek (a reklamních bannerů), ale o poslání pár bajtů informace, i celý basketbalový zápas, koš po koši, nemusí znamenat větší zátěž než zaslání jedné celé stránky.

Zdá se nám, že pokud bude produkt fungovat tak, jak je zatím firmou prezentován (viz její stránky na bangnetworks.com), pak se jedná o rozumný kompromis, který Internetu nejenom neuškodí, ale pomůže. Přenášená data budou minimální a budou mít smysl pouze pro některé stránky. Na nich naopak budou nesmírně žádaná, přidají jim na hodnotě (viz sport, akcie) a mohou znamenat důležitý bodík v zápase mezi tradičními médii a Internetem. Pokud to ovšem někdo promptně nezneužije ke cpaní nevyžádané reklamy.

Diskuze (5) Další článek: Nezávislé letenkové weby vedou, ale aerolinky dohánějí

Témata článku: , , , , , ,