Daří se u nás E-learningu?

E-learning je pojem nad jiné frekventovaný. Skrývat se pod ním může téměř cokoliv, od nabídky digitalizovaných učebních pomůcek až po informační systémy podporující vzdělávací proces. Co je ale opravdové virtuální vzdělávání? Jaké možnosti a výhody nabízí široké veřejnosti i specializovaným zájmovým skupinám? Jakých informačních technologií k tomu dokáže využít? Odpovědi na tyto i další otázky naleznete v následujícím přehledu českého e-learningového trhu.
Tento článek vyšel v časopise Computer 20/01 dne 11. října 2001
Petr Sodomka

Na stříbrných discích

Výukové programy a encyklopedie na cédéčcích nebo webové stránky s výkladovými texty představují ten nejjednodušší způsob, jak můžete načerpat nové znalosti. Bohužel trpí celou řadou nedostatků. Především nejsou schopny zabezpečit celý výukový proces a kladou vysoké nároky na vlastní motivaci studujícího. Problémy vznikají také s jejich aktualizací, která je bez využití Internetu nepružná a lze ji provést v podstatě jen nahrazením starého média novým. Výukové CD-ROMy by tedy měly sloužit spíše jako doplněk ke vzdělávání. Rozhodně je nelze považovat za plnohodnotný e-learningový systém.

I přes zmíněné zápory přece jen existují projekty, které si dokáží najít cestu k zákazníkům a přesvědčit je o svých přínosech. Patří mezi ně Diderot Asistent. Úspěšný je především díky dlouhodobé systematické podpoře a aktualizaci produktů u svých zákazníků (čtyřletý cyklus), možnostem pronájmu hardwaru a nabídkou kvalitních výukových CD-ROMů, které jsou díky příznivým cenám dostupné co nejširšímu spektru uživatelů. Jsou určeny pro studium angličtiny, němčiny a zejména pro všeobecné vzdělávání. Společnost Diderot při svých aktivitách spolupracuje mimo jiné s nejznámějším českým vydavatelem vzdělávacích CD-ROM titulů, firmou Dr. LANG group, která se specializuje na vývoj produktů podporujících studium cizích jazyků. Velkou slabinou projektu Diderot Asistent je chybějící využití Internetu jako hlavní infrastruktury elektronického vzdělávání. A přitom zvláště u výuky jazyků se propojení cédéčkových kurzů po Internetu mezi jednotlivými uživateli a dohlížejícím lektorem velmi osvědčilo. To potvrzují multimediální učebnice jazyků EuroPlus+ REWARD, do nichž jsou internetové služby právě tímto způsobem zakomponovány. Jazykové kurzy angličtiny a němčiny EuroPlus+ REWARD lokalizuje a distribuuje v ČR vydavatelství Media Trade.

Znalosti přicházejí z Internetu

Přímým konkurentem Diderotu, který naopak využívá výhradně služeb internetové sítě, je online všeobecná encyklopedie CoJeCo. Její předností je především otevřenost. Hesla vyžádaná uživateli zde lze pružně doplňovat do databáze. Okruh autorů přitom není nijak omezený, takže jej může rozšířit kterýkoliv z uživatelů. Při dodržování stanovených standardů a interní korekce doplňovaných údajů je možné rozšiřovat encyklopedii v podstatě do nekonečna, aniž by utrpěla její kvalita.

Na rozdíl od nadějného projektu CoJeCo, který poskytuje svou znalostní databázi zdarma a žije převážně z reklamy, se nejznámější český e-learningový portál Angličtina.com rozhodl přejít na placené služby. Jeho autoři hovoří o tom, že zvolili tuto cestu jako nevyhnutelný krok pro trvalé poskytování vysoce kvalitní a kvalifikované výuky. Ředitel projektu, Petr Špirko, k tomu poznamenal: „Velmi jsme se zklamali v odhadu příjmů z reklamy a dospěli k závěru, že není možné udržet výukový server při životě bez řádného školného. Provoz vzdělávacího serveru na českém Internetu, který získává své příjmy pouze z reklamy, je nereálný.“

Systémy pro organizované vzdělávání

V podnikové sféře se stále více uplatňují profesionální vzdělávací systémy, které se stávají nepostradatelnou součástí informačního systému firmy popř. podnikového portálu. Mezi dodavatele těchto řešení patří firma Kontis, která v ČR zastupuje světovou e-learningovou špičku, Click2learn.com. Kontis dodává na český trh nástroje ToolBook II pro vývoj e-learningových kurzů a prezentací a zajišťuje potřebná školení. Dále vyvíjí a poskytuje know-how pro kurzy, ke kterým si zákazníci sami dodají obsah. Ve své nabídce má Kontis také řádově tisíce již vyvinutých kurzů od Click2learn.com i od dalších partnerů. Pro své zákazníky nabízí možnost počeštění.

Nelze opomenout ani konkurenty ToolBook II, mezi něž patří Macromedia Web Learning Studio a Blackboard. Všechny uvedené systémy nacházejí uplatnění v nadnárodních korporacích, státních organizacích a také ve sféře vysokého školství.

Efektivní elektronická výuka ale nestojí pouze na kvalitě a možnostech aplikací. Rozhodující je především přístup, schopnost správně odlišit potřeby studentů v jednotlivých kurzech a zvolit adekvátní metody a postupy pro vyučování. Toto „umění“ virtuálně učit musí být navíc postaveno na kvalitním obsahu kurzů. Teprve pak můžeme hovořit o předávání znalostí, ať již půjde o synchronní nebo asynchronní formu.

Na tomto přístupu zakládá svou strategii Počítačová škola Gopas. Obchodní ředitel společnosti, Tomáš Sýkora, k tomu uvedl: „Naše pozice, jako firmy specializované na počítačové vzdělávání, je v dodávání kvalitního obsahu všech typů, šitého zákazníkovi na míru. Na problematiku předávání znalostí jsme se úzce zaměřili jak při tvorbě sebevzdělávacích i synchronních kurzů, tak při realizaci klasické formy výuky, v níž máme již téměř desetiletou tradici.“

Podobně hodnotí celou situaci pan Jiří Nevrkla z Komory daňových poradců, instituce, která systematicky buduje pro své členy systém elektronického vzdělávání: „Proces učení – vzdělávání chápeme jako zlomovou rovinu mezi předáváním informací a znalostí. Ten může mít podobu asynchronních kurzů, nebo výuky prostřednictvím lektora (učitele, mentora). Naši členové využívají zejména formu sebevzdělávání, která je charakteristická pro poradenský proces. V této souvislosti se nám jeví jako nepříliš efektivní nabídka školení a přednášek, které prakticky představují pouhý výklad předem připravených tématických okruhů. Pokud tento výklad nedoplňují prvky opakování a ověřování, jde pouze o získávání informací, které studenti velmi brzy zapomenou.“

Zpátky do budoucnosti

E-learningové systémy budou využívány v nadnárodních společnostech, kde ušetří obrovské částky, které by jinak byly vynaloženy na náklady spojené s cestováním a klasickou výukou. Popularitu bude postupně získávat testování nově přijímaných zaměstnanců a měření znalostí před školením i po jeho absolvování. Při hodnocení přínosů a hledání nejvhodnějšího poměru jednotlivých forem výuky bude nutné zavádět systémy pro management vzdělávání (LMS – Learning Management System).

Středně velké a menší firmy budou v první fázi zřejmě využívat pouze „samostudijní“ kurzy, k nimž budou zaměstnanci přistupovat prostřednictvím intranetu. Ostatní technologie, jako jsou testovací moduly a virtuální online učebny, budou zajišťovány formou zakázek. V případech, kdy budou chtít zákazníci využít vlastního know-how a obsahu vzdělávacích kurzů, lze využít ASP modelu – pronajímání aplikací přes Internet. E-learning prostřednictvím ASP by se mohl uplatnit zejména ve školství, které nemá prostředky na pořízení potřebných aplikací a přitom čelí značné poptávce po distančním vzdělávání. Stejně jako ASP i rozvoj synchronních kurzů je podmíněn kvalitní infrastrukturou. Bez potřebné datové kapacity pro přenos dat zůstávají možnosti e-learningu pouze na půli cesty.

Slovníček

  • ASP (Application Service Providing) – systém pronajímání aplikací přes Internet. Byl úspěšně ověřen na provozu synchronní e-learningové aplikace ExecuTrain Virtual Campus LearnLinc, kterou společnost Gopas pronajímá k výuce Fakultě managementu a ekonomiky, Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
  • Outsourcing – „odsunutí“ některé z činností převedením na jiný podnikatelský subjekt, v případě e-learningu jde o poskytování těchto služeb zaměstnancům firmy externím dodavatelem – specializovanou vzdělávací organizací.
  • Synchronní výuka – je uskutečňována ve virtuální třídě za přítomnosti učitele. Nejde tedy o samostudium, ale o přímou komunikaci studentů a učitele prostřednictvím Internetu a softwarových aplikací založenou na podobných principech jako při klasickém způsobu vyučování. Synchronní kurzy jsou vázány na dohodnutý termín vyučování, jsou náročné na konektivitu sítě, vykazují však vysoké přínosy při nízké časové náročnosti na celkovou dobu výuky.
  • Asynchronní kurzy – jsou elektronickou formou samostudia, která je časově flexibilní, nenáročná na investice, avšak vyžaduje vysokou motivaci ze strany studentů. Slabinou je také omezená zpětná vazba.
Diskuze (13) Další článek: Service Pack pro Windows XP

Témata článku: Internet, Vzdělávací systém, Nejznámější systém, Vysoká náročnost, Klasický internet, Potřebná aplikace, Všeobecná podoba, Vysoký člen, Testovací modul, Značná popularita, Asistent, Znalost, E-Learning, Potřebná možnost, Vysoký obsah, Velká motivace, Jednotlivý člen, Campus, Kurs, Efektivní využití, Mentor


Určitě si přečtěte

12 nejšílenějších programovacích jazyků, ze kterých vám praskne hlava

12 nejšílenějších programovacích jazyků, ze kterých vám praskne hlava

** Myslíte si, že umíte programovat? ** Ale prosím vás, zkuste jazyk Wenyan nebo Malbolge ** Z ezoterických jazyků zešílíte, nebo vás zaměstnají v Googlu

Jakub Čížek | 25

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

** K odposlechu mozků používáme EEG ** To má ale žalostné informační rozlišení ** Rusům pomohla počítačová neuronová síť

Jakub Čížek | 29

Český Turris MOX: Nejbláznivější síťový počítač nejen pro fanoušky Lega

Český Turris MOX: Nejbláznivější síťový počítač nejen pro fanoušky Lega

** CZ.NIC začal prodávat svůj Turris MOX ** Z několika základních jednotek postavíte skoro cokoliv ** Kompletní Wi-Fi router, rozsáhlý switch i univerzální linuxový server

Jakub Čížek | 32

17 užitečných tipů a triků pro Mapy Googlu, které byste měli znát

17 užitečných tipů a triků pro Mapy Googlu, které byste měli znát

** Mapy Googlu mají spoustu funkcí, které jsou často přehlíženy ** Využijte například podrobnější možnosti plánování cest ** Hodit se mohou i tipy na sdílení nebo pohledy do minulosti

Karel Kilián | 25

Podívejte se, jak umírá váš laptop. Desítky na to mají mocný nástroj powercfg

Podívejte se, jak umírá váš laptop. Desítky na to mají mocný nástroj powercfg

** Hardware současných laptopů už tak rychle nestárne ** Tedy až na baterie – ty umírají děsivou rychlostí ** Ve Windows to můžete sledovat skoro v přímém přenosu

Jakub Čížek | 72



Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 12 bezdrátových sluchátek

Vyplatí se Apple z bazaru?

Test batohů pro notebooky

Vybíráme nejlepší sportovní hodinky