Naučte se konečně vyslovovat "Elon Musk" a "SpaceX"
Nevím, kdo ti dal dislike, ale musím jen souhlasit. "ELON" se nečte tak, jak píše. 😃To,jak vyslovují "SpaceX" naopak celkem chápu, jasně, v originálne se to "X" čte trochu jinak,ale... myslím, že lidé jsou na to už naučení a navíc, minimálně pro mě "spejseks" zní vážně dost divně. 😃
mně to přijde zase přirozené, divné je to, že část slova čtou angicky a část česky.navíc to X je zkratka Exploration.A když si vezmete celý název, tak to vůbec blbě nezní 😉Space Exploration Technologies Corp.
Jasně, konkrétně první start FH asi není takový "skok pro lidstvo" jako např. přistání na Měsíci, ale že nešlo o nic zásadního, bych opravdu netvrdil.Už jen díky startu FH a bláznivému nápadu Muska místo nějaké betonové zátěže použít Teslu Roadster, se o start zajímal prakticky celý svět včetně lidí, které jinak kosmonautika nijak nezajímá.Poměrně podstatná informace je, že díky SpaceX a jejich F9 (a nyní i FH), dochází k výraznému zlevnění startů raket, což v zásadě velký skok pro lidstvo je. A co si budeme, s ohledem na to, že SpaceX je jen soukromá společnost, nikoliv státní jako Nasa či Roskosmos, dělá radikální inovace.DOLPH zde nezapomněl opět zmínit, že se nestalo nic nového, jsem si jist, že soukromá společnost ještě nikdy v životě nevytvořila tak cenově progresivní raketu, která úspěšně vynese náklad a jejíž první stupně zvládnou úspěšně přistát zpět na zemi (byť je pravda, že při premiérovém startu to centrální stupeň nezvládnul, i tak má za sebou SpaceX 19 úspěšných přistání v řadě, což je úctyhodný výkon - a opravdu nejde o triviální záležitost.Často kritici zmiňují, že například Saturn V měl více než dvojnásobnou nosnost - to je pravda, ale důležitá je taky cena za vývoj: vývoj FH stál něco přes 500 milionu USD, vývoj Saturnu V 6,4 miliard USD (vzhledem k inflaci to dnes spíše odpovídá 33 miliardám USD). Taky cena za start je dost odlišná, start FH by měl stát zhruba 5x méně než tehdy start Saturnu V (opět k přihlédnutí k inflaci).Můžeme se dohadovat, že některé státní firmy v minulosti dokázali víc (byť za daleko vyšší cenu), ovšem úspěšný start FH znamená jediné: lidstvo je zase o mílový krok blíže ke kolonizaci Marsu.A pokud se někdo honí jen za co největším výkonem, ať si pár let počká (i když avizované termíny se samozřejmě reálně mohou posunout) na start BFR, která výkonem předčí jak Saturn V, tak připravované SLS od NASA. :)
Mimochodem, motor, který je použit ve Falconech Merlin 1D má nejlepší poměr tahu a hmotnosti ze všech raketových motorů na světě. A k tomu, že SpaceX nedokázala nic nového, no...:"-První soukromá firma, která dosáhla oběžné dráhy s raketou na kapalná paliva (2008)-První soukromá kosmická loď, která dosáhla oběžné dráhy a bezpečně se vrátila na zem (2010)-První soukromá firma, jejíž loď se připojila k ISS (2012)-První subjekt, který přistál s prvním stupněm orbitální rakety (2015) a znovu jej použil (2017)"Zdroj: elonx.cz
Zde se nejedná o žádný skok, protože se nestalo nic nového.1. Zvíře už bylo ve vesmíru.2. Člověk byl ve vesmíru.3. Člověk byl ve skafandru v otevřeném prostoru.4. Člověk byl na Měsíci, tedy dalším tělese sluneční soustavy.Různých sond a neživých věcí = mraky. Dokonce ti, co budou první na Marsu už nemají prvenství být první na jiné planetě viz Měsíc. Další prvenství už čeká pouze na cestovatele k jiným soustavám / světům.
Opravím tě, měsíc planety Země (vlastním jménem Luna) není planeta, protože je to měsíc. Takže první lidé, kteří dorazí na Mars budou první pozemšťané na jiné planetě.
Jen si poslal auto napřed. (Na Mars).Chytrej 😂
Sranda je, že tam zřejmě letí i Muskova peněženka s trochou hotovosti a kreditkami - od chvíle, kdy si byl to auto prohlédnout, ji postrádá a kreditky se nikdo nepokusil použít. Takže ji nejspíš ztratil v autě...
Musk je bublina. Já mu samozřejmě fandím, je to asi dost zajímavej týpek, ale to co dělá, jak se to snaží prodat a to všechno, je to prostě bublina. Doufám, že jednou, až prskne, že to Musk ustojí, ale to že praskne, to je prostě jasný. Jen je otázka kdy.
Kromě pozitiv technického vývoje je tu jedno velké negativum. Na již tak hodně zasviněnou oběžnou dráhu země přibyl další, naprosto zbytečný předmět.
Až na to, že to není na oběžnou dráhu Země.
Nazval bych to spíš technologický skok. Rozhodně se ale nejedná velký skok pro lidstvo, jakkoliv to je to téma mediálně zajímavé.Poslední velký skok byl pobyt člověka na Měsíci v rce 1969, tedy událost před půl stoletím, na kterou už jsme nedokázali navázat a asi hned tak nenavážem. Asi poslední obrovská zajímavost byly detailní fotografie Pluta, ale vynést na oběžnou dráhu pár tun zátěže je už desítky let poměrně běžná záležitost.
kdyz si vemu co se delo v sedesatejch letech, tak me nechava ledove klidnym
Je fakt, že zlatá éra kosmonautiky proběhla v té dekádě. Od té doby jsme s ničím novým nepřišli.
Elon Musk odstartoval s raketou? A já myslel že v tom autě sedí jen nějakej panák, a on si pan ředitel odletěl na dovolenou. 😀
SpaceX nespolupracuje s NASA. Všechny rakety, motory, navigační systémy atd. si vyvíjí sám. NASA jim pouze platí za vynášení satelitů, zásob na ISS, a dotuje vývoj pro některé budoucí speciální zakázky pro NASA (crew dragon). NASA ani se SpaceX primo spolupracovat nemůže, protože by to bylo nefér ke konkurenci SpaceX jako je ULA a Blue Origin.
V Roadsteru není plastový panák, ale proslýchá se, že ve skafandru je zesnulá osoba, jeden z velkých mecenášů a osobních přátel Elona Muska, který se podílel na financování řady raket Falcon a Falcon Heavy. Vzkutku unikátní způsob jak odejít ve velkém stylu.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.