Další strašení s koncem vlády pécéček

Letošní rok nemá být už nikdy překonán.
U analytických firem se obvykle nepředpokládají skryté zájmy (tj. snaha něco dokázat dopředu, či dokonce nějaká forma „diskrétní“ korupce ze strany firem prosazujících některé technologie atd.); odhalený důkaz o těchto činnostech by pravděpodobně znamenal pro provinivší se společnost konec působení na analytické scéně. Průzkumy a analýzy tedy jsou vytvářeny korektně, nicméně daleko komplikovanější to je s „předpověďmi“: je již na osobě konkrétního analytika či osobnostech analytického týmu, co ze zjištěných výzkumů „vyvěští“. Renomé analytiků je přímo úměrné částkám, které si za své služby účtují – a renomé se získává právě „zásahy do černého“, splněnými předpověďmi.

Nedávná zpráva firmy Forrester Research (což je jedna z mladších, a zatím ještě nepříliš renomovaných firem) tvrdí, že letošní rok je již nikdy nepředstihnutelným vrcholem pro osobní počítače v konzumentské sféře; zákazníci za ně mají utratit téměř dvacet miliard dolarů, což je dříve než kdykoli předtím, jenomže – podle Forresteru – také více než kdykoli v budoucnosti. Byť penetrace „inteligentní elektroniky“ (je těžké tuto oblast rozumně pojmenovat) do domácností má vzrůstat, pécéčka budou na ústupu: nejvíce se mají prodávat set-top boxy pro příjem Internetu přes televizi, kapesní počítače a další, třeba i jednoúčelové drobnosti (kupř. přehrávače MP3, digitální kamery, hrací konzole). Je zajímavé, že mezi firmami, které mají udávat taktovku v tom, co se bude prodávat, jsou podle Forresteru firmy jako Yahoo či America Online – tedy dnešní typicky „internetové superúspěšné firmy“, které mají na kontě nulu, tržbu jako větší samoobsluha a kapitalizaci v desítkách miliard dolarů. Podle zprávy letos ještě vzroste počet počítačů prodaných do domácností o 17 %, ale díky patnáctiprocentnímu poklesu cen vzrostou tržby jen o dvě procenta; zajímavé je, že lidé kupující svůj první počítač se v USA dnes prý v první řadě nezajímají o to, jak je výkonný, ale zda se s ním lze připojit k Internetu a jak snadno. Podle Forresteru bude muset velká pětka výrobců počítačů rozšířit svoje produktové portfolio, více se od sebe odlišovat (například v designu počítačů) a samozřejmě začít vyrábět a prodávat další produkty v oblasti, která se dnes pořád poměrně nepřesně začleňuje pod tzv. „spotřební elektroniku“.

Živě komentuje: o budoucnosti pécéček pravděpodobně rozhodne faktor, na který lze mít dnes dva zcela opačné názory, a přitom oba legitimní – jde o to, jak moc se pécéčka dokáží přizpůsobit novým trendům, a to v ceně, v atraktivnosti designu, ve schopnosti vytlačit jiná zařízení z nově se objevujících prodejních kanálů, které si podle různých zastánců smrti PC vynucují samostatné zařízení. Proč by zařízením pro webovou televizi nemělo být pécéčko, když bude za stejnou cenu a umožňovat ještě hraní her? Proč by herní konzolou nemělo být pécéčko, když bude stát stejně a umožní ještě psaní dopisů? Nebezpečí z anti-PC světa určitě hrozí, a jako vždy závisí hodně na Microsoftu: jestli se mu skutečně podaří architekturu PC (včetně operačního systému) zjednodušit, zbavit chyb, padání a neobratností. Zatím Microsoft v praxi dokázal, že to příliš neumí.

Zajímavá je zmínka internetových společností (typu AOL či Yahoo) jako dirigentů těchto nových trendů – ukazuje se totiž, že tyto firmy sice nevydělávají peníze, ale mají moc oslovit a ovlivnit desítky miliónů lidí. Je zde krásně vidět, proč v tyto firmy má burza takovou důvěru, i když to vypadá nesmyslně: pokud máte „ve své moci“ desítky miliónů lidí, není možné, aby neexistovala cesta, kterou tuto moc někdy proměníte na peníze. Což, domnívám se, platí i o českých internetových „velikánech“.

Diskuze (1) Další článek: Ikony se ve Windows po přehlášení nezobrazí s využitím všech barev

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,