Další plány Microsoftu v e-business software

Firma spojí své tři aplikace dohromady do produktu, který má zatím kódové jméno Jupiter a bude na světě za rok a půl.
Kromě firemních profesionálů pracujících v oblasti e-businessu nejsou produkty od Microsoftu veřejnosti příliš známé – jedná se o programy běžící na serveru („aplikační servery“) a jejich konkurenty jsou rozsáhlé a dosti nákladné programy od firem IBM, Sun a především BEA Systems. V ČR je zatím spíše zvykem si psát internetové aplikace „doma“ a z čisté vody: to je dáno často poměrně malými nároky zadavatele, kterému stačí nějaké jednoduché „udělátko“, vysokými náklady u uvedených unixových programů a také tím, že jim zde u nás prakticky nikdo nerozumí, zatímco v PHP nebo Visual Basicu u nás mastit programy umí kdekdo. (Můžeme k tomu rovněž připočíst místní jev, že o tom, v čem a jak se bude dělat projekt, rozhodují až příliš často programátoři a ne šéf projektu – a ti samozřejmě dají přednost tomu, že celou aplikaci napíší sami). Ze známých e-komerčních aplikací byl u nás na velké platformě (Sun-BEA) postaven projekt Albumcity.cz, který ovšem zkrachoval, byť ne vinou software nebo hardware; každopádně to jako určité varování před nákladnými platformami vyznívá.

Zpět k Microsoftu. Ten na nedávné vývojářské konferenci v Anaheimu oznámil svou strategii v e-businessových produktech, kterými je BizTalk Server, Content Management Server (čerstvě uvedený) a Commerce Server. Jednotlivé produkty budou sloučeny do jediného balíku, který zatím nemá finální název a dostal kódovou nálepku Jupiter; samozřejmostí je využití platformy .Net. Nebude to zrovna zítra: představitelé Microsoftu hovoří „spíše o počátku roku 2004“ a i to, že produkt zatím nemá název, ale jen kódové označení, znamená, že se s prací zřejmě teprve začalo.

Sloučení tří (a možná více) produktů dohromady připomíná historii s Visual Studiem – vývojovým balíkem, který rovněž vznikl sloučením z více oddělených programovacích nástrojů. Microsoft tím využívá své staré známé zbraně, kterou už koneckonců použil i v kancelářském balíku Office: tím, že agresivně marketingově i obchodně prosadí jedinou značku (balíku programů), vytlačí konkurenci v plném rozsahu a navíc vytvoří snadnou startovací rampu pro nové programy, které postupně do balíčku přidává. Na Office je to vidět nejsnáze – jakmile je do tohoto balíku přidán nový produkt, stane se během krátké doby užívaným standardem, protože se spolu s „de facto standardním“ Office rychle rozšíří mezi uživatele.

Na technologické bázi půjde o další etapu soupeření již dobře etablované J2EE (Java 2 Enterprise Edition), kterou používají konkurenti, s microsoftí platformou .NET. Na trhu převažuje J2EE, protože .Net je teprve v počátcích; odborníci ale uznávají to, že .Net je dobře navržený systém a rovněž málokdo pochybuje o tom, že Microsoft do boje se svými úhlavními konkurenty nenasadí velké marketingové i obchodní síly.

Diskuze (35) Další článek: Tržby v reklamě rostou... v internetové ovšem klesají

Témata článku: Software, Nálepka, Unixový program, Malý nárok, Finální název, Anaheim, Nedávná konference, Marketingový název, Jediná aplikace, Bus, Plán, Velký rozsah


Určitě si přečtěte



Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test autokamer

Test ATX skříní

Jak surfovat pohodlně

Sportovní aplikace

Jak funguje procesor