V podstatě od počátků veřejně dostupného internetu se vedou polemiky o tom, zda tento způsob předávání informací bude znamenat konec papírových médií. Jedním z náznaků čistě digitální budoucnosti může být aktuální rozhodnutí švédské nábytkářské firmy IKEA, která ukončuje vydávání papírového katalogu svých produktů.
Chytrá domácnost IKEA bude ještě chytřejší. Do Trådfri přicházejí chytré scény a ovládací tlačítka
Katalog IKEA je natolik ikonickým pojmem, že má dokonce svou vlastní stránku na Wikipedii. Periodikum, které bylo poprvé publikováno ve Švédsku v roce 1951, bylo dlouho považováno za hlavní marketingový nástroj. Od roku 2004 spotřebovával 70 % ročního marketingového rozpočtu.
Konec papíru?
Rozhodnutí přichází v okamžiku klesajícího zájmu o papírové vydání. Firma své produkty již nějaký čas propaguje i digitálně – kromě webových stránek poskytuje také mobilní aplikace, ve kterých si zákazníci mohou nábytek vyzkoušet u sebe doma či v kanceláři prostřednictvím rozšířené reality. Krok není překvapivý ani s ohledem na ekologické aktivity firmy.
Alkalisk skončí. Ikea příští rok přestane prodávat jednorázové baterky
Svůj podíl má i stávající pandemie nového koronaviru, během které se zákazníci přesunuli z kamenných prodejen na internet. Tržby z online obchodů se v uplynulém roce zvýšily o 45 %, přičemž webové stránky ikea.com zaznamenaly přes čtyři miliardy návštěv.
Na vrcholu v roce 2016 distribuovala IKEA 200 milionů katalogů ve 32 jazycích včetně češtiny. Dle dokumentu BBC bylo vytištěno více kopií této publikace než Biblí nebo Koránů, čímž se katalog stal periodikem s největším počtem výtisků.
Už jen digitálně
„Již 70 let je [katalog] jedním z našich nejunikátnějších a ikonických produktů, který inspiroval miliardy lidí po celém světě.“ řekl Konrad Grüss, výkonný ředitel Inter IKEA Systems BV. „Způsob konzumace médií a chování zákazníků se však změnilo a IKEA na to reaguje zvýšením investic do digitální propagace.“
Posledním katalogem, který je možné vyzvednout na pobočkách tohoto řetězce, je katalog pro rok 2021. Blížící se konec však naznačovala i nemožnost objednat si jeho zaslání. „Každým krokem vstříc udržitelnější budoucnosti. Každým rokem méně vytištěných katalogů. Z tohoto důvodu je počet katalogů na zasílání omezený a již není možné si katalog objednat do vaší schránky.“ uvádí se na oficiálním webu.
IKEA vylepšuje svou aplikaci, v rozšířené realitě můžete jejím nábytkem vybavit celý pokoj
Jak již zaznělo, katalog IKEA byl nesporně fenoménem své doby a nemůže tedy jen tak upadnout v zapomnění. Švédský výrobce nábytku ho proto připomene knihou, která by měla spatřit světlo světa na podzim příštího roku.