...ale z větší části pravdivá, pouze prozrazená na veřejnost dříve, než se plánovalo.
Internet má další aférku, která jako by z oka vypadla tomu, co se psalo na Živě
v tomto článku. E-mailem přišla na některé novináře (mimo jiné i do mé schránky) tisková zpráva následujícího znění:
Od: levi.computers@email.cz
Odesláno: 15. září 2000 17:35
Komu: jiri.hlavenka@cpress.cz
Předmět: Tiskova zpravaTisková zpráva
LEVI International a.s.oznamuje rozšíření svých obchodních aktivit.
Začátkem října 2000 zahájí svoji obchodní činnost nově založená firma LEVI Computers a.s. Vedením této společnosti byl pověřen ing. Michal Konvalina, který má dlouholeté zkušenosti z oblasti prodeje hotových sestav. Hlavní náplní činnosti nové firmy bude výroba a distribuční prodej hotových počítačů.
Filosofie nového projektu je postavena na spolehlivých zahořených počítačích, jejich rychlé dostupnosti, všestranném nasazení a dobrém výkonu s důrazem na vysokou kvalitu. Spojení dlouholetých zkušeností předního manažera IT a dobré distribuční zázemí firmy Levi by mělo být dobrou základnou pro rychlé získání vlastní skupiny zákazníků. Naším cílem je do konce roku prodat 5000 počítačů. Chceme své síly změřit se značkami jako je Autocont, Comfor, Tesco, Triline a Brave. Mezi plány příštího roku patří získání certifikátu ISO 9002 a prodej více jak 12 000 počítačů.
V Brně 15. září 2000
Levi Computers a.s.
Na tuto zprávu, která vypadá velmi korektně – nikomu vlastně neškodí, jedná se o standardní, byť důležité ohlášení – se chytil i poměrně známý novinář, který vydává „insiderský“ časopis, a dokonce se pod ni vlastním jménem podepsal. Objevila se i v rubrice „Press“ deníku Svět Namodro, kde pravidelně končí všechno, co do SnM přijde a tváří se jako tisková zpráva.
Problémem ovšem je, že se o žádnou tiskovou zprávu nejedná, a nápověda je už v první řádce zprávy: freemailová adresa @email.cz použitá pro rozeslání tiskové zprávy by měla trknout i hodně velkého laika. Netrkla a nikdo z novinářů nekontaktoval ani Michala Konvalinu z Levi Computers, který je ve zprávě jmenován, ani spřízněné majitele firmy Levi.
Jak se věci mají? Michal Konvalina se od zprávy distancuje: Levi Computers je zastupována agenturou Creo, oficiální tisková zpráva byla plánovala na zhruba konec září a tato zpráva obsahuje řadu nepřesností. Firma nechce oficiálně zveřejňovat své plány, co se týká počtu prodaných počítačů, i když samozřejmě chuť dosáhnout na vysoké příčky českého žebříčku zde jsou. Počítače budou mít značku „Lynx“ (tj. rys, symbol rychlosti) a budou se prodávat dealerským modelem; za největšího konkurenta je skutečně považován AutoCont (a ATC jako výrobce).
Zřejmě nejvíce zástupce Levi International i Levi Computers mrzí, že ze zprávy vychází, jako kdyby Levi Computers (tj. výrobce počítačů) byl dceřinkou Levi International. Tím by docházelo ke skoro klasickému konfliktu zájmů: distributor komponent dodává výrobcům počítačů, a nyní si založí vlastní firmu na výrobu počítačů. Podle Michala Konvaliny to dceřinka není – firmu zakládaly fyzické osoby, z nichž některé pocházejí z Levi a jiné ne, žádná nemá rozhodující podíl ve firmě. Porovnáním obou záznamů z obchodního rejstříku ale nalezneme alespoň u členů představenstva a dozorčí rady hodně shodných osob.
Podaří se Levi Computers dosáhnout hned v prvním roce 12 000 prodaných počítačů (byť se k tomuto číslu oficiálně nehlásí)? Český trh je nasycený a nevypadá, že by byl zrovna zvědavý na novou značku počítačů a nového výrobce – je ale pravda, že segment „českých počítačů v dealerském prodeji“ ještě relativní mezery má, a zkušený manažer v oblasti prodeje PC (Konvalina byl zakladatelem a šéfem brněnské firmy Comma, kdysi ústředního moravského dealera Libry, a později byl ředitelem české pobočky FIC a autorem projektu LEO) ve spojení s špičkovými „komponentáři“ by mohl zaznamenat úspěch.