Cyberbullying: nový rozměr šikany

Temnou stránkou internetu je jeho zneužití pro počítačovou šikanu. Ta se stala problémem, který nelze přehlížet.
Kapitoly článku

Když se pojem stane skutečností

Ve světě je známo mnoho případů, kdy si útočníci natočili napadení své oběti na mobilní telefon a následně video zveřejnili na internetu. Podobný případ se dokonce objevil minulý rok na jaře i u nás a okamžitě rozpoutal vlnu zájmu médií. Mnoho škol proto většinou podobné incidenty tají, aby si nepoškodily dobré jméno.

Těžké chvíle si prožil i devatenáctiletý japonský student, který se stal terčem kyberšikany. I poté, co přestal chodit do školy, mu neustále přicházely obtěžující a výhružné zprávy. Jeho spolužáci na internetu zveřejnili i fotografie s urážejícími texty a zasílali mu e-maily, ve kterých psali, že zemře. Beznaděj jej obklopila natolik, že skoro půl roku prakticky neopustil svůj pokoj a dvakrát se dokonce pokusil o sebevraždu. Naštěstí se dokázal s problémem vypořádat, dokončil školu a našel si zaměstnání.
 
Ne vždy je ale oběť natolik silná, aby dokázala kybešikaně čelit. Třináctiletý Ryan Halligan byl několik měsíců terčem posměchů jeho spolužáků. Situace pro něj začala být nezvladatelnou poté, co si s ním přes internet začala dopisovat jedna dívka, která k němu předstírala své sympatie. Později totiž jejich rozhovory, vyznání lásky a jiné osobní informace zveřejnila a to byla pro Ryana poslední kapka. Krátce na to, v říjnu 2003, spáchal sebevraždu.
 

Učitelé jsou častým cílem

 
Jak už bylo uvedeno výše, oběti této nové formy šikany nemusí být pouze studenti. Ve Finsku je znám případ, kdy v květnu tohoto roku zveřejnil patnáctiletý student na serveru YouTube video své učitelky zpívající na školní oslavě. Popisek k videu zněl "Karaoke of the mental hospital", což by se volně dalo přeložit jako „Karaoke vystoupení duševně nemocného pacienta“. Učitelka mladíka zažalovala a požadovala odškodné. Soud nedávno rozhodl v její prospěch s odůvodněním, že jí veřejně dostupné video způsobilo velké psychické problémy.
 
Zneužití internetu k podobným účelům může napadeným učitelům přivodit nejen osobní problémy, ale může poškodit i jejich profesionální reputaci a důvěru ze strany vedení školy. Různá kompromitující videa se většinou rychle rozšíří mezi spolužáky a učitel se může dostat do velmi nepříjemné pozice, která jej v konečném důsledku může i přinutit k opuštění školy.
 

Boj s počítačovou šikanou

 
Přestože u nás zatím není znám případ kyberšikany, který by skončil tragicky, není vyloučeno, že se něco podobného může stát. Proto je důležité s tímto společenským problémem účinně bojovat.
Především je důležité si uvědomit, že jakékoli reakce a odpovídání na škodolibé zprávy nemají smysl.
 
Situace by se totiž mohla ještě zhoršit, útočníka to může více vyprovokovat nebo ho utvrdit ve svém přesvědčení. Je také důležité uchovávat důkazní materiály, pro případné pozdější šetření a usvědčení pachatele. To pochopitelně nemusí být vždy snadné. Každý, kdo se stane obětí podobného typu útoku, má jediné přání - všechny nepříjemné zprávy smazat, doufajíc, že se situace sama vyřeší. Pokud je útočník neznámý, často mohou archivované zprávy, případně konverzace, pokud k nějakým došlo, dovést policii až k němu.
 
Častokrát se oběti, ať už klasické šikany nebo kyberšikany, snaží vyřešit svůj problém samy, což je jedna ze zásadních chyb. Člověk se uzavře do sebe a možnost vyřešení problému se vzdálí na míle daleko. V nejhorším případě vše může skončit tragicky. Rodiče by měli svým dětem říct o typických znacích kyberšikany a poučit je, jak se v případě jejího výskytu zachovat. Už při prvních náznacích by měly informovat přímo rodiče nebo například třídního učitele. Pokud se jedná o závažnou formu kyberšikany, je nejlepší okamžitě kontaktovat policii.
 
Závažný problém nastane, pokud se útočník nějakým způsobem zmocní přihlašovacích údajů do některé z komunikačních služeb. Následky mohou být naprosto zdrcující, protože se otvírá možnost vydávat se za oběť a poškodit ji. Je tedy vhodné volit bezpečná hesla a náležitě s nimi zacházet. Zajímavý výzkum o heslech provedli před pár lety vědci na univerzitě v Cambridge.
 
Není také na místě posílat své citlivé osobní údaje někomu, když si nemůžeme ověřit, že je skutečně tím, za koho se vydává. Sociální inženýrství je totiž velmi silný nástroj a riziko zneužití vysoké. V době, kdy mají děti a mládež mnohem vyšší znalosti počítačů než jejich rodiče, je někdy poměrně složité kontrolovat jejich pohyb a chování na internetu. Je tedy dobré je o problému přinejmenším informovat.
 

Protiopatření ve světě

 
Podle nedávné studie provedené v USA se každý třetí teenager za Atlantikem setkal s nějakou formou internetového obtěžování. Kyberšikana je však globální problém a s cílem omezit ji v co největší míře, přijímá mnoho zemí různá protiopatření. Ve Velké Británii byl například nedávno na školách spuštěn speciální program, který jim říká, jak s kyberšikanou bojovat. V USA je kyberšikana, tedy anonymní zastrašování, urážení nebo obtěžování přes internet či telekomunikační síť, dokonce federálním zločinem.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,